Hej.
Jeg har et mindre problem som jeg ville hører om der er nogle der kan svare mig på. Det er således at jeg fik sammenført min partner sidste år under EU reglen og det er vi jo lykkelige over. Vi har også fået os en lille pige så det kunne jo ikke være bedre. Nu er situationen at Sara skal starte på danskundervisning her om 3 uger, det glæder vi os begge til, jeg har i den forbindelse taget forældreorlov således jeg kan være hjemme hos den lille og hun kan koncentrere sig om sin skole. Problemet er at jeg de første 12 uger for fuld løn men efterfølgende går på dagpenge i de resterende 5 måneder. Mit spørgsmål er, kan det lade sig gøre at få starthjælp til sara i den periode, eller kontant hjælp hvis vi betaler det tilbage når jeg igen starter arbejde. Det kører jo rundt som det er når jeg arbejder men spidser en anelse for meget til når man går på forældreorlov. Min synspunkt er jo at vi gør alt hvad vi kan for at få hende intergreret og har ingen problemer i at betale den hjælp tilbage som man evt fik i det tidsrum. Er der nogle der ved noget om dette ?
Mvh
Sara og Michael
Nogle Råd ?
-
fundiver199
Re: Nogle Råd ?
Du skal starte med at undersøge, om din indtægt overhovedet bliver så lav, at Sara kan være berettiget til noget som helst. Når der søges om bistandshjælp/starthjælp, så er det jo hele husstandens indtægt, som der kigges på, og selv en dagpengesats kan sagtens være så høj, at ens partner ikke er berettiget til noget som helst.
Herudover er der så spørgsmålet, om modtagelse af sociale ydelser kan få betydning for Saras ret til ophold i Danmark. Det kan det ik-ke, hvis du har været arbejdstager i et andet EU-land. Men har du ikke været arbejdstager, så kan hun miste retten til ophold i Dan-mark, hvis I kan siges at være en ”urimelig byrde”.
Hvis problemet alene er, at I vil have et midlertidigt likviditetsproblem, medens du er på forældreorlov, så er det banken og ikke kommunen, som I skal snakke med for at finde en løsning på det. Banker lever jo bl.a. af at låne penge ud til folk, som er i stand til at betale dem tilbage. Og der findes også en del firmaer, som tilbyder lån via internettet, hvis du ikke har lyst til at blande din normale bank ind i sagen.
Herudover er der så spørgsmålet, om modtagelse af sociale ydelser kan få betydning for Saras ret til ophold i Danmark. Det kan det ik-ke, hvis du har været arbejdstager i et andet EU-land. Men har du ikke været arbejdstager, så kan hun miste retten til ophold i Dan-mark, hvis I kan siges at være en ”urimelig byrde”.
Hvis problemet alene er, at I vil have et midlertidigt likviditetsproblem, medens du er på forældreorlov, så er det banken og ikke kommunen, som I skal snakke med for at finde en løsning på det. Banker lever jo bl.a. af at låne penge ud til folk, som er i stand til at betale dem tilbage. Og der findes også en del firmaer, som tilbyder lån via internettet, hvis du ikke har lyst til at blande din normale bank ind i sagen.