Skatteverket vs Migrationsverket

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Lily

Skatteverket vs Migrationsverket

Indlæg af Lily » 13.01.2011 17:22:55

Hejsa.
Min dejlige mand og jeg har fundet en god fremleje i Malmø. Vi er flyttet her i weekenden og gik i dag på Migrationsverket for at få opholdstilladelse.

Men...

Der fik vi at vide, at vi skulle på Skatteverket først, fordi jeg som nordisk statsborger havde krav på at blive registreret og få svensk cpr-nr. Og lige så snart jeg har fået det, så skal vi sende papirerne ind til Migrationsverket for min mand.

Så vi drog ned til Skatteverket for at jeg kunne blive registreret. Hvor den ellers flinke dame der hjalp os, selvfølgelig sagde, at hun slet ikke kunne forstå hvorfor Migrationsverket havde sendt os derned, da vi jo skulle have opholdstilladelse først.

Men hun lod mig udfylde alle papirerne, tog fotokopier af pas, modtog kopi af vielsesattest (hvilket hun ikke var glad for, da man ulig Migrationsverket vil have originaler på Skatteverket åbenbart) og i mod min fuldtidsarbejdskontrakt og lønsedler.

Og så fik jeg at vide at der kunne gå op til 6-8 uger før jeg fik svar.

Har jeg grund til bekymring nu??
mvh
Lily

skaanebo

Re: Skatteverket vs Migrationsverket

Indlæg af skaanebo » 13.01.2011 17:48:30

Nej, intet at bekymre sig om. Skatteverket er ganske rigtigt første stop, inden man tager på Migrationsverket, så I er gået i den forkerte rækkefølge, for du skal jo have et svensk personnummer, for at din ægtefælle kan søge om et opholdskort på grund af sin tilknytning til dig i Sverige.

Lily

Indlæg af Lily » 13.01.2011 19:02:21

Fantastisk. :)

Godt at høre. Glæder mig helt vildt til at kunne komme til at slappe lidt af i et stykke tid og nyde livet og kærligheden fremfor at skulle bekymre mig om alle mulige tåbelige regler!

Lily

Lily

Indlæg af Lily » 14.01.2011 23:29:15

Nu er jeg lige pludselig alligevel kommet i tvivl om jeg har gjort det rigtigt på Skatteverket.

Der lod vi nemlig os begge registrere, og det burde jo nok kun havde været mig, der skulle registreres, eller hvad?

Den flinke dame bad med det samme også om lønsedler og vielsesattest, men hun bad ikke om boligkontrakten, selv om jeg fortalte hende at det var fremleje.

Argh!!!

Har simpelthen gået rundt med en klump i maven og stress på hjernen siden i foråret, hvor min mand og jeg besluttede os for at give efter for følelserne og vælge hinanden - hvorpå jeg for alvor satte mig ind i alle reglerne. Tror ikke jeg kommer til at slappe af for alvor, før vi har et eller andet stykke papir, der siger, at der er et eller andet land i verden, der gerne vil lade os bo sammen.

Thomas T

Indlæg af Thomas T » 15.01.2011 00:05:20

Hej Lily,

Jeg og min kone gjorde det samme som jer, og jeg havde en lignende bekymring. Men det var nu ikke så slemt endda:

Da vi havde folkebogført os på Skatteverket (dvs. anmeldt flytning til Sverige), fik vi efter en uge et brev hvor de udbad sig dokumentation for min indtægt samt for at jeg havde en fuldt dækkende sygeforsikring i Sverige. Dokumenter jeg ellers havde haft med, men som jeg ikke afleverede da jeg ikke blev bedt om det. Men efter at de så havde fået alle de nødvendige dokumenter (og sagsbehandleren var kommet tilbage fra ferie, grr!), skete der i dag noget højst uventet: Ikke bare fik jeg mit personnummer tilsendt, i brevet var også min kones personnummer! Og det er vel at mærke inden hun har fået opholdskort.

Jeg formoder at Skatteverket har foretaget deres egen vurdering, og vurderet at min kone har opholdsret efter EU-reglerne, og derfor kunne de så tildele hende et personnummer allerede nu, selvom migrationsverket stadig ikke har kunnet færdigbehandlet hendes sag, idet de jo ikke har fået mit personnummer endnu.

Husk bare at din mand skal søge om opholdskort i Sverige inden hans visum, eller hvad det nu er der er grundlaget for hans nuværende ophold, udløber. Så snart ansøgningen er indleveret har han ret til ophold indtil ansøgningen er færdigbehandlet.

Lily

Indlæg af Lily » 15.01.2011 10:29:29

Aj hvor er det godt at høre. Der faldt der lige en sten fra mit hjerte! :)

Ja, jeg opdagede godt i går, at vi bliver nødt til at bede om opholdskort til min mand indenfor 2 uger (jeg troede jo det var ophold først og personnummer derefter).

Og den fulde dækkende sygeforsikring er "bare" den danske sygeforsikring ikke?

Det er noget med at jeg skal have et andet kort end mit gule sygesikringsbevis, ikke sandt?

Og tak tak tak til alle jer vidunderlige mennesker herinde, der gider bruge tiden på at svare og hjælpe os andre.

Lily

Besvar