Eu borger kontanthjælp
Eu borger kontanthjælp
Hej Alle
jeg har lige et spørgsmål vedr. kontanthjælp.
Sagen kort.
Min kæreste kom til Danmark med hendes 2 børn den 17 sept, den 22 sept fik hun deltidarbejde.
hun har fået opholdtilladelse som arbejdstager, og hun er familiesammenført med hendes børn, så de har alle 3 registreringsbevis,sygesikringskort, børnefamilieydelse.
Nu er hun så blevet fyret pr den 31/12 , og da jeg pt er på dagpenge kan vi kun se den udvej at søge kontanthjælp til hende.
men hvordan er reglerne?
syntes jeg kan se at hun er berittiget til kontanthjælp så længe hun opholder sig lovligt i danmark, er det rigtigt.
mvh
Sandfeldt
jeg har lige et spørgsmål vedr. kontanthjælp.
Sagen kort.
Min kæreste kom til Danmark med hendes 2 børn den 17 sept, den 22 sept fik hun deltidarbejde.
hun har fået opholdtilladelse som arbejdstager, og hun er familiesammenført med hendes børn, så de har alle 3 registreringsbevis,sygesikringskort, børnefamilieydelse.
Nu er hun så blevet fyret pr den 31/12 , og da jeg pt er på dagpenge kan vi kun se den udvej at søge kontanthjælp til hende.
men hvordan er reglerne?
syntes jeg kan se at hun er berittiget til kontanthjælp så længe hun opholder sig lovligt i danmark, er det rigtigt.
mvh
Sandfeldt
-
Kim P. Nyberg
- Geografisk sted: Herning
- Kontakt:
Re: Eu borger kontanthjælp
Hun har ret til alle sociale ydelser på lige fod med dig og mig, når hun har været her i landet i tre måneder. Der findes nemlig et ligebehandlingsprincip i EU-retten, der siger, at unionsborgere fra andre medlemsstater ikke må stilles ringere, end statsborgerne i det land, hvor man bosætter sig. Dette er endda fastslået ved EF-Domstolen (nu EU-Domstolen) flere gange.
Men du må nok forvente nogen kamp med kommunen om dette. For de har det med at læse aktivlovens §11, stk 1-3 meget snævert. Der siges, at man skal have opholdt sig her i landet i mindst 7 ud af de seneste 8 år, for at være berettetiget til kontanthjælp. At Stk. 6 siger, at dette ikke gælder EU-borgere i det omfang disse er omfattet af EU-retten, har de desværre en tendens til at "overse". Du må derfor forvente, at kommunen fastholder, at hun kun kan tilbydes starthjælp.
Danmarks fortolkning af ligebehandlingsprincippet vs. kontanthjælp/starthjælp er i øvrigt blevet indklaget til EU-Kommisionen. Svaret derfra er endnu ikke kommet.
Du kan læse hele klagen og tilhørende bilag på http://www.eu-borger-rettigheder.dk
Men du må nok forvente nogen kamp med kommunen om dette. For de har det med at læse aktivlovens §11, stk 1-3 meget snævert. Der siges, at man skal have opholdt sig her i landet i mindst 7 ud af de seneste 8 år, for at være berettetiget til kontanthjælp. At Stk. 6 siger, at dette ikke gælder EU-borgere i det omfang disse er omfattet af EU-retten, har de desværre en tendens til at "overse". Du må derfor forvente, at kommunen fastholder, at hun kun kan tilbydes starthjælp.
Danmarks fortolkning af ligebehandlingsprincippet vs. kontanthjælp/starthjælp er i øvrigt blevet indklaget til EU-Kommisionen. Svaret derfra er endnu ikke kommet.
Du kan læse hele klagen og tilhørende bilag på http://www.eu-borger-rettigheder.dk
Frivillig rådgiver i Ægteskab Uden Grænser
-
mh1
- Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
- Kontakt:
@ reza4life, så vidt jeg kan forstå er der tale om en EU-borger, og så kan det være fløjtende ligegyldigt hvad DF mener, så skal de udelukkende se på deres egen økonomi. Men dog være opmærksomme på at DK har en særegen fortolkning af reglerne om at være en 'urimelig byrde' og mener, at nogle få måneders kontanthjælp er urimelig byrdefuldt for DK, og at man derfor kan udvise en EU-borger, der modtager sådan hjælp.
mh
Rådgiver for ÆUG
Rådgiver for ÆUG
Hej
Ja hun er EU borger fra Letland.
Har kigget lidt på reglerne, og jeg forstår dem sådan:
Så længe hun opholder sig lovligt i danmark og har status som arbejdstager er hun berettiget til kontanthjælp, men lad os se hvordan det går skal nok følge sagen op her i forum, så andre kan drage nytte af det, hvis det falder i hak.
mvh
Sandfeldt
Ja hun er EU borger fra Letland.
Har kigget lidt på reglerne, og jeg forstår dem sådan:
Så længe hun opholder sig lovligt i danmark og har status som arbejdstager er hun berettiget til kontanthjælp, men lad os se hvordan det går skal nok følge sagen op her i forum, så andre kan drage nytte af det, hvis det falder i hak.
mvh
Sandfeldt
-
fundiver199
Din kæreste vil bevare sin status som arbejdstager i 6 måneder, hvis hun står til rådighed for arbejdsmarkedet, da hendes arbejde har varet længe nok til, at hun er arbejdstager, men mindre end 12 måneder.
I de 6 måneder har hun ret til at modtage sociale ydelser på lige fod med en dansk statsborger. Hvis jeres situation ikke ændrer sig til det bedre i løbet af de 6 måneder, risikerer hun og børnene imidlertid at blive udvist fra Danmark. Så se at få sat turbo på både din egen og hendes jobsøgning.
Skal hun efter de 6 måneder leve af din løn, så kræver det, at du skriver under på en erklæring om, at du vil forsørge hende under hendes ophold i Danmark. Og herefter naturligvis også at du gør det i praksis.
I de 6 måneder har hun ret til at modtage sociale ydelser på lige fod med en dansk statsborger. Hvis jeres situation ikke ændrer sig til det bedre i løbet af de 6 måneder, risikerer hun og børnene imidlertid at blive udvist fra Danmark. Så se at få sat turbo på både din egen og hendes jobsøgning.
Skal hun efter de 6 måneder leve af din løn, så kræver det, at du skriver under på en erklæring om, at du vil forsørge hende under hendes ophold i Danmark. Og herefter naturligvis også at du gør det i praksis.
-
fundiver199
I dette tilfælde er der ikke tale om en person, som er familiesammenført til Danmark, men om en EU-borger, som har en selvstændig ret til ophold helt uafhængigt af sin danske kæreste.reza4life skrev:For det er præcis denne slags sager regeringen og Dansk Folkeparti vil bruge som undskyldning,dvs folk henter udlands ægtefælle til landet og parkerer dem i kontanthjælp.