Er det rigtigt forstået
Er det rigtigt forstået
Kan jeg bo hos min far i tyskland sammen med min kone eller SKAL jeg have en lejekontrakt??????
-
Kasper Jørgensen
Re: Er det rigtigt forstået
Der er for så vidt ingen regler der siger du ikke må bo hos din far, men det vil højst sandsynligt give problemer når i flytter tilbage til Danmark, da US med stor sandsynlighed vil give afslag på dette grundlag. Det bedste er at have en tidsubestemt lejekontrakt på en førstehånds lejlighed.
-
mh1
- Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
- Kontakt:
En lejekontrakt - og helst tidsubegrænset - er en af de ting, US lægger meget vægt på, når de vurderer om man har haft et 'reelt ophold' i et andet EU-land.
Hvis din far har en rimelig bolig er der i princippet ikke noget i vejen for at i bor hos ham, men det bliver jo svært at dokumentere uden en lejekontrakt. Det kan i selvfølgelig formodentlig godt lave, men selv med den skal al anden dokumentation (bankkonti, indkøb med visa-kort, indmeldelse i forening, forsikring, pendler-dokumentation hvis relevant osv.), være uangribelig og det vil være klogt at blive endda noget længere end 10 uger.
Hvis din far har en rimelig bolig er der i princippet ikke noget i vejen for at i bor hos ham, men det bliver jo svært at dokumentere uden en lejekontrakt. Det kan i selvfølgelig formodentlig godt lave, men selv med den skal al anden dokumentation (bankkonti, indkøb med visa-kort, indmeldelse i forening, forsikring, pendler-dokumentation hvis relevant osv.), være uangribelig og det vil være klogt at blive endda noget længere end 10 uger.
mh
Rådgiver for ÆUG
Rådgiver for ÆUG
pendler-dokumentation?
jeg ved godt hvad det betyder men det kan de da ikke forlange hos US
jeg ved godt hvad det betyder men det kan de da ikke forlange hos US
-
mh1
- Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
- Kontakt:
Du kan læse her: http://www.nyidanmark.dk/da-dk/Ophold/f ... eu-retten/
Der er opregnet en række krav til dokumentation som vel at mærke IKKE er udtømmende, hvilket vil sige at US kan kræve anden dokumentation også, hvis de mener der kan være tvivl om 'reelt ophold'. US kræver rutinemæssigt dokumentation for at man pendler, hvis man arbejder i DK men bor i et andet land. Og det har de al mulig ret til.
Har du planer om at bo i Tyskland, men arbejde i DK må du altså sørge for at kunne dokumentere din transport, uanset om du måtte køre med tog, bus eller en kammerat.
Du kan se her: search.php?keywords=dokumentation+pendl ... submit=Søg
Det gør overhovedet ingen forskel, om du pendler mellem Tyskland og DK eller Sverige og DK, kravet til dokumentation for pendling er det samme. Og manglende dokumentation kan medføre afslag på fs.
Se fx her: http://www.nyidanmark.dk/NR/rdonlyres/7 ... sag_21.pdf
Der er opregnet en række krav til dokumentation som vel at mærke IKKE er udtømmende, hvilket vil sige at US kan kræve anden dokumentation også, hvis de mener der kan være tvivl om 'reelt ophold'. US kræver rutinemæssigt dokumentation for at man pendler, hvis man arbejder i DK men bor i et andet land. Og det har de al mulig ret til.
Har du planer om at bo i Tyskland, men arbejde i DK må du altså sørge for at kunne dokumentere din transport, uanset om du måtte køre med tog, bus eller en kammerat.
Du kan se her: search.php?keywords=dokumentation+pendl ... submit=Søg
Det gør overhovedet ingen forskel, om du pendler mellem Tyskland og DK eller Sverige og DK, kravet til dokumentation for pendling er det samme. Og manglende dokumentation kan medføre afslag på fs.
Se fx her: http://www.nyidanmark.dk/NR/rdonlyres/7 ... sag_21.pdf
mh
Rådgiver for ÆUG
Rådgiver for ÆUG