Hvad gør jeg?

Her kan du skrive om/søge information om alt mellem himmel og jord, som ikke er dækket af de andre fora her på siden.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Gorelicious

Hvad gør jeg?

Indlæg af Gorelicious » 06.12.2010 18:46:02

Jeg er 22 år, og jeg vil gerne have mulighed for at besøge min kæreste i Chicago i længere tid end de 90 dage turist-visummet tillader. Han er amerikansk statsborger.

Jeg vil gerne forblive dansk statsborger, og beholde min lejlighed i Danmark, men jeg vil også kunne bo hos ham når jeg har lyst.

Er der nogen der har forstand på hvordan man gør det?

Det skal lige siges at vi planlægger at gifte os næste år, hvis det kunne hjælpe med til en løsning.

Jeg vil også høre om der er nogen der ved om det er muligt at besøge ham i 3 måneder, så tage et smut til DK i et par uger, for så at besøge ham i 3 måneder igen, eller om de 3 måneder kun gælder for et helt år?

På forhånd tak.

skaanebo

Re: Hvad gør jeg?

Indlæg af skaanebo » 06.12.2010 21:00:44

Prøv at spørge visa-sektionen på den amerikanske ambassade, og ellers må du jo søge om et green card eller en anden form for opholdstilladelse i USA, fx for at studere eller være i praktik derovre.

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Hvad gør jeg?

Indlæg af mh1 » 06.12.2010 22:01:20

Du skal sætte dig ind i reglerne for meddelelse af flytning til udlandet. Læs her: https://www.borger.dk/Emner/bolig-og-fl ... andet.aspx?

Du kan normalt ikke være væk fra DK i mere end højst 6 mdr. uden at være pligtig til at melde flytning - og dermed bl.a. miste sygesikring, men til gengæld muligvis også blive fri for skattepligt. Om du kan beholde din lejlighed kommer an på, om det er en lejelejlighed, om der er boligmangel i din by og om du kan undgå at skulle framelde dig folkeregisteret. Kommunerne har faktisk ret til at afmelde dig fra folkeregisteret, hvis du tilbringer mere end 6 ud af 12 mdr. i udlandet, også selv om det ikke er 6 mdr. i træk.

Du skal have et visum, hvis du vil blive mere end 90 dage i USA. Du kan læse om regler her: http://denmark.usembassy.gov/non-immigr ... esta-.html
mh
Rådgiver for ÆUG

Besvar