Visum fra tyrkiet og erfaringer samt svar søges

Her kan du skrive om/søge information om visum-reglerne, hvordan I søger om visum, dokumenter, gode råd m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Durmaz
Geografisk sted: storkøbenhavn

Visum fra tyrkiet og erfaringer samt svar søges

Indlæg af Durmaz » 29.11.2010 20:56:07

Ville lige høre om nogle ting ang min mánds Visum som blev søgt i ankara for snart 2 uger siden

Hvor lang tid er den normale ventetid på visum fra ankara. jeg ved godt man ca maks 60 dage, men vi er gift, jeg har afleverede lønseddeler samt skrevet under på sponsoraftale, vi har også vedlagt hans arbejdspapir samt at han har jo han kan vende tilbage til. Så fra vores side ser den jo ret simpel ud, selvom jeg godt ved den sjælden gør det fra deres side.

Der er en hjemmeside hvorfra man kan tracke ens ansøgning, det nummer vi har fået eller som vi tror er det nummer (hedder vist et VAT reg. nr eksistere ikke skrive den... det er tal som ser sådan ud 000 000 0000 men derinde kan jeg se at der er plads til flere.. kan det skyldes at de slet ikke har registeret sagen endnu og derfor er de 60 dage slet ikke startede. De ringede til mig for ca 4 dage siden og spurgte om jeg ventede besøg så forstår ikke hvorfor vi ikke kan følge sagen..

Hvordan ved vi at sagen er røget videre til US, er det noget man bliver informeret om, eller skal man selv gætte sig til det. hvis man derefter skal spørge om ens ansøgning er det så til US man skal ringe.

Derudover har vi fået at vide at på ambasaden i ankara skal ansøger ALTID vise de ca 4000 euro uanset om der er lavet en sponser aftaler eller ej, på min mands konto står der kun 1000 pt vi har selvfølglig vedlagt kopi af hans bankkonto, vi tænkte at så akn de da se han har lidt til at tage med selv, når først han er her er det jo meningen jeg skal overtage.
Så skal vi stadig fremvise de 4000 euro, det er nemlig ikke lige noget jeg sådan bare. lige kan overføre til ham det er jo immmervæk over 30.000 .

Samtidlig ville jeg høre ad om at når nu de har været lukket i en uge forlænger det så vores behandlingstid også.

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Visum fra tyrkiet og erfaringer samt svar søges

Indlæg af mh1 » 30.11.2010 07:09:36

ÆUG skrev i sommers til myndighederne om den forskelsbehandling, at fx filippinere kunne nøjes med sponsorbrev, mens tyrkere skulle fremvise en bugnende bankbog. Derfor er det nu ændret, således at også tyrkere kan nøjes med at have et mindre beløb i banken og lommepenge på sig, når værten i DK har skrevet en sponsorerklæring, samt dokumenteret sin mulighed for at have en liggende gæst.
Du kan dokumentere dette med seneste 3 mdrs. lønsedler, udbetaling af dagpenge ell.lign., så du bliver sikkert bedt om at sende sådan dokumentation.
Lukke-ugen i Kurban Bayramı har forlænget behandlingstiden, lige som jul og påske gør det i DK (og på de danske repræsentationer i Tyrkiet).
mh
Rådgiver for ÆUG

PEB

Indlæg af PEB » 30.11.2010 13:46:16

Jeg går lige som dig og venter på at min kone får et visum udstedt. Vi var sammen oppe i Ankara i sidste uge og sidder nu og er meget utålmodige. Nummeret du kan skrive på visum ansøgnings centerets hjemmeside bør stå på kvitteringen lige under din mands navn. På vores har det formatet ANKA/XXXXXX/XXXX/XX hvor X'erne er tal.

Durmaz

Indlæg af Durmaz » 30.11.2010 14:03:46

de har lønseddeler for 2 mdr efter jeg kom hjem + lønseddeler fra før jeg kom hjem.

derudover er jeg ret vred lige nu. de ringede i morges til min mand og udspurgte ham om hvad han skulle her i dk om han skulle arbejde,til det sagde han at han jo skulle herop og besøge sin kone og ikke arbejde.
derefter belv han spurgt hvilket sprog vi talte sammen, til det svarede han engelsk, derefter blev han stillede om til en medarbejde der kunne engelsk og som derefter spurgte ham om 2-3 spg på engelsk. Han kunne svare på det første og så vist på et til men hun snakkede meget hurtigt og ikke særligt tydeligt så han havde svært ved at forstå hende... Derefter sagde hun farvel. jeg fik min mand til a´t ringe tilbage og lige høre ad hvad det var for noget, og hun sagde at de lige ville teste om vi nu også kunne tale sammen, og han fik indtrykket af at hun vuderet hans engelsk til meget meget dårligt og derfor ikke kunne snakke med sin kone?????

det forstå jeg altså ikke , jeg forstår udemærket min mand, ingen tvivl om at hans engelsk ikke ligger over middel men ligger på et niveau hvor vi har det ganske fint. er det ikke det vigtigeste. det lød som om at de ikke ville godkende hans visum på den baggrund.

det må de da slet ikke eller er det mig der har misforstået noget.

mh1
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 30.11.2010 14:37:07

Kan godt forstå du/i synes det er noget mærkeligt noget - men:
HAR du sørget for at få registreret jeres ægteskab i DK?? Der er SÅ mange, der åbenbart ikke har skænket det en tanke, at de danske myndigheder ikke automatisk får at vide, at man er blevet viet i udlandet.

Hvis du står i cpr-registeret som ugift, så SKAL myndighederne jo undre sig over at der kommer en ansøgning fra en, der siger i er gift.

Hvis du allerede har været en tur på borgerservice og har fået registreret jeres ægteskab, så må det derimod være myndighederne trekvart ligegyldigt, hvordan i kommunikerer.
mh
Rådgiver for ÆUG

Durmaz

Indlæg af Durmaz » 30.11.2010 14:49:43

Jep det var jeg har og gjorde det ligeså hurtigt jeg kunne :-) og har tjekket på borger.dk og der står at jeg er gift :-) så den danske stat ved godt jeg er tyrkisk gift da det står i mine parpir:-) herhjemme også.

Jeg fik endelig fat i ambasaden,de sagde det var normalt porcedure når man søgte sheng Visa men hvis jeg skal være ærlig, så undre jeg mig ret meget da jeg ikke før har hørt det fra andre som enten søger nu eller har gjort tidliger, ingen andre er blevet testet... nu venter vi så på svar hvis de skriver det sprogelige som grund så explodere jeg simpelhen. Jeg kender tilfældigvis en der engang har arbejdet udstationeret på ambassaden i tyrkiet, han kan heller ikke forstå hvad det går ud på, eller se hvad det har med et turistvisum at gøre, desvære arbejder han der ikke længere, så han kender ikke så meget til de nye regler der trådte i kraft tidliger på året

For vi snakker sammen hver dag i tlf på engelsk så kan ikke se problemet. måske jeg skulle have vedlagt alle mine telefon regninger i ansøgningen, men det var der ikke noget krav om når man var gift, det var også en af grundene til at vi giftede os, at det med visum hertil ville blive lettere, samt at søge ophold i tyrkiet ville være lettere, især nu hvor de har ændret visareglerne i tyrkiet, så er det blevet besværeligt at skulle rejse hver 3 mdr..
Vi indrømmer ærlig 50% af grunden til vi blev gift er det praktiske, det gør nogle ting i vores liv lettere... :D de sidste 50% er selvfølglig at vi er fuldstændig vilde med hinanden og har været det længe, så det faldt naturligt....

mh1
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 30.11.2010 16:04:59

Jeg har nu aldrig set et eneste indlæg her, hvor der er blevet spurgt om, hvordan ægtefællerne kommunikerer, når der søges visum.

Derimod kan spørgsmålet forekomme ved ansøgning om fs, og der er det jo for at sikre sig, at der ikke er tale om et pro-forma ægteskab.

Teoretisk kan det vel tænkes, at nogen lokker en dansk kvinde til at gifte sig i Tyrkiet, for at pro-forma ægtefællen kan søge sig et Schengenvisum til besøg, meeeen jeg tvivler nu på at det er noget der forekommer i sådan et omfang, at man behøver gøre det til praksis at undersøge, hvordan 'Mette' og 'Ali' snakker sammen.

Noget andet er, at det så vidt mig bekendt ikke ændrer en hujende fis på dine muligheder for at være længere tid end 90 dage ad gangen i Tyrkiet, at du er tyrkisk gift. I flg. oplysningerne hos Yabancı Şubesi skal du da stadig søge om ikametgah, hvis du vil blive mere end 90 dage, og det koster det samme uanset om du er gift eller ej. Jeg har godt set andet steds, at de tyrkiske myndigheder vil have at man er hjemme i sit eget land og vende, for at man kan komme ind i 90 dage igen, men det kan de da ikke kontrollere??? Vi får jo ingen stempler når vi rejser ind i og ud af DK. Og kan jo godt have dansk pas, men bo alle mulige andre steder i verden. Jeg blev da vist nok godt nok spurgt, hvor jeg skulle hen, da jeg rejste et smut til DK i denne måned, men lagde ikke så meget mærke til det, idet det ikke betyder noget for mig, jeg har opholdstilladelse.
mh
Rådgiver for ÆUG

mh1
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 30.11.2010 16:30:19

Har lige tjekket - der er nogle landes statsborgere, fx Brunei og Brazilien, der kun må være 90 ud af hver 180 dage i Tyrkiet, men for danskere gælder der endnu ingen restriktioner. Men Tyrkiet er ikke så længe om at indføre nye regler, så man skal tjekke jævnligt, hvad der gælder.
mh
Rådgiver for ÆUG

Durmaz

Indlæg af Durmaz » 30.11.2010 17:05:32

:-) jep det ved jeg :-), tilgengæld er det nogle gange ret svært at få klart svar. men reglerne er da stadig er jeg skal rejse hjem til mit eget land og ikke som før bare krydse grænsen et par timer og så tilbage til tyrkiet... det gjorde jo det hele lidt lettere og billiger... hvis vi var ved middelhavet så susede jeg abre til grækenland, var vi øst så er det syrien osv....
Reglerne er nu som jeg har forstået det at jeg skal rejse hjem til dk. Og det gør jo det hele ret meget dyre :-), så bliver det lettere når man evt. søger om ophold...

For med det vi har prøvet i dag så er der ikke nogen af os der tror på at vi får visa, min mand kunne slet ikke forstå halvdelen af hvad hun sagde på engelsk da hun talte hurtigt.

alle de andre punkter tror jeg vi lever op til, selvom jeg kun har afleverede 2 mdr lønseddeler fra efter jeg kom hjem, men der ligger jo lønseddeler fra før jeg tog derned fra samme arbejdsgiver så håber de tolker det okej.
ellers ligger der vores viselsbog. pas kopi af mit med alle ind/ud, rejserforsikring hans bankoplysninger, hans arbejdspapir på at han har job når han kommer tilbage samt andre løn/ansættelsespapir plus selvfølglig alle de andre krævede dokumenter. jeg tjener mellem 12-19 000 om mdr så det er jo rigeligt til et kort besøg. Og var da også rimelig 60% sikker på det visa. men nu ved jeg altså ikke
De kræver jo ting så som sprogkundskaber der skal kunne dokumenteres...

men hvad vi må jo bare vente. Det bliver man heldigvis rigtig god til når man er udlandsk gift :-) alting er jo en laaaaaaaang ventetid

mh1
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 30.11.2010 19:36:59

Pt er prisen for visum: ca. 220 TL, opholdstilladelse: (det blå hæfte), 140 TL, samt pr. måned opholdstilladelsen søges til ca. 80 TL, knap 650 TL for et år - men det stiger nok til nytår, det plejer det. Din mand kan lave en sponsorerklæring, og i skal begge møde op ved ansøgning. Holder du din opholdstilladelse 'ved lige' skal du kun betale visum første gang, og det blå hæfte har sider til fornyelse 5 gange.

Det er billigere end at skulle rejse til DK godt 4 gange om året (der tælles jo i dage, 90 præcis og ind- og udrejsedagen tæller med). Så hvis i ikke kan bruge Sveriges-løsningen og heller ikke se muligheden for fs i DK foreløbig, men må være i Tyrkiet for at kunne være sammen, så søg opholdstilladelse. Du kan godt bevare dansk bopæl, hvis ikke du er væk mere end højst 5 1/2 md. ud af 12.
mh
Rådgiver for ÆUG

Durmaz

Indlæg af Durmaz » 30.11.2010 20:20:58

Ja lige nu er det lidt svært med hvad fremtiden bringer, på mange måder er det jo lettere bare at suse til tyrkiet, men der er nogle ting som gør det lidt proplematisk da jeg har et barn på halv tid, han har fast adresse hos sin far da jeg jo rejser væk en del, heldigvis er min søn ved at være så stor så han forstår lidt bedre, og hans far er forstående.
Lige nu er det første problem min mands visum som jo åbenbart kommer til at handle om hvorvidt han taler godt eller dårligt engelsk. de siger vi får svar inden for de næste par dage, det betyder at vi jo i princippet får svar inden for de 15 dage efter alle papir er modtaget... det ved jeg så ikke om er godt eller dårligt. det er jo ikke til at spå om, man kan have alle parpirene i orden og så stadig få nej.

Men kan sagtens se dit regenstykke :-) det bliver helt sikkert billigere......
Og mange tak for hjælpen,

mh1
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 01.12.2010 07:02:27

:idea: Hvis du har særbarn, så gælder det vel stadig, at du og din mand kan få dispensation fra alle de sjove nye krav ved fs. Barnets tarv kommer stadig før DF's, så vidt jeg ved :mrgreen:
mh
Rådgiver for ÆUG

Durmaz

Indlæg af Durmaz » 01.12.2010 14:03:52

Tja det burde man jo mene.... men Pia har jo sin egen mening om alle disse EU-regler så mon ikke de bare finder på noget andet...

Kunne nu også godt bruge det så det var lettere at få visa til dk...... men sådan er det desvære ikke

Besvar