Hej alle skønne mennesker .
Jeg skriver her fordi jeg håber der er nogle søde kloge mennesker der kan hjælpe/guide mig lidt ...
Jeg er dansk stastboger og har 2 dejlige børn. vi bor her i dk med børnes far / min mand som har fået afslag på asylansøgning efter 5 års venten og nu venter vi desværre et afslag på familiesammenføringen som vi har søgt i lidt over 1 år nu ,, og derfor vil vi gerne til sverige forståeligt nok ..
sagen er den :
vi er gift på rådhuset i dk, så vi har ægteskabs kontrakt ( fik dispention fra kommunen)
jeg er 22
vi har som sagt 2 børn på 4 og på 1½ år
vi har fælles forældremyndighed, han står på drengenes dåbsatester/navneatester. samt udskrifter fra statsforvaltningen der akseptere ham som faderen.
vi har bevis på at vi har været samlevene i siden 2008 ( grunned privat inkvatering )
men min mand har ingen pas da han er statsløs men han har dog et sundheds kort med billede på fra hans "fødested" og nogle skole parpir + hans asylkort i dk..
vi har ikke en så stor inkomst da jeg er under uddannelse i dk ( er der nogle krav om dette altså hvor stor en inkomst ?? )
vi har en pæn opsparing
vi henvendte os til en "rådgiver" eller hvad man kalder det , som selvfølig ville have et beløb penge for at hjælpe ,, men han sage at vi ikke kunne flytte til sverige under eu-reglerne ? grunnede mangelene pas samt en for lille inkomst..
er dette korakt ?? kan det virkelig passe ? hvad gør vi ? hvad kan man ellers gøre ? ja er virkelig så frustreret , også fordi man ikke vil gøre noget dumt eller forkert , pluds at jeg ikke vil tage nogle hurtige ikke sikre chancer når jeg har 2 dejlige små børn at tænke og passe på. de skal jo helst bare føle at vi flytte uden vrøvl og så kan blive boedene der længe .. altså dvs at vi havede tænkt os ( hvis vi kunne bruge eu-reglerne at bo der i 5 år som et minimum så vi kunne søge svensk statsborgerskab )
håber virkelig der er nogle der kan hjælpe og tusind tak for jeres tid..
mvh sålykkelig
hvad skal jeg gøre??
-
fundiver199
Re: hvad skal jeg gøre??
Om din indtægt er for lille, det kan vi ikke sige noget om, når vi ikke ved, hvor stor den er. For at være sikker på at tjene nok, så skal du have 10.000 SEK (cirka 8.000 DKK) til overs hver måned, når skat og alle regninger er betalt. Altså husleje, el, vand, varme, transport, forsikringer, A-kasse m.m. De 10.000 SEK skyldes, at I har to børn. Løn, SU, SU-lån, børnecheck og alt andet kan tælles med.
Hvad angår din mands papirer, så er vielsesattesten og et hvilket som helst identitetspapir som udgangspunkt nok til at dokumentere, at han har ret til ophold efter EU-reglerne.
Hvis det ikke er muligt for ham at få fat i et pas, så skal de svenske myndigheder acceptere, at han dokumenterer sin identitet på anden vis.
Det lyder ikke som den aller smarteste rådgiver, I havde fået fat i der.
Hvad angår din mands papirer, så er vielsesattesten og et hvilket som helst identitetspapir som udgangspunkt nok til at dokumentere, at han har ret til ophold efter EU-reglerne.
Hvis det ikke er muligt for ham at få fat i et pas, så skal de svenske myndigheder acceptere, at han dokumenterer sin identitet på anden vis.
Det lyder ikke som den aller smarteste rådgiver, I havde fået fat i der.