visa regler for min amerikanske kone i irland

Her kan du skrive om/søge information om visum-reglerne, hvordan I søger om visum, dokumenter, gode råd m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
zypher

visa regler for min amerikanske kone i irland

Indlæg af zypher » 08.11.2010 02:00:16

Hej jeg står i den situation at jeg er gift med en amerikaner, men vi vil gerne tilbage til europa, men efter som ingen af os rigtigt har lyst til at flytte direkte tilbage til Dk, har vi snakket om at tage til Irland at bo, da jeg kan få mit arbejde overflytter her til. men i den sammenhæng skal jeg jo have fruen med, og eftersom Irland ikke er en del af schengen aftalen, ville jeg hre om der er nogen der kender til reglerne på det område. da jeg kan forstå at de irske regler er lidt anderledes, men eftersome jeg er dansk statsborger, burde jeg vel kunne ansøge via noget familie sammenførsel? eller hvordan er det med det?

på forhånd tak

fundiver199

Re: visa regler for min amerikanske kone i irland

Indlæg af fundiver199 » 08.11.2010 04:00:21

Irland er en del af EU, så retten til fri bevægelighed gælder naturligvis også i Irland. Fri bevægelighed har ingenting med Schengen at gøre, det er en del af selve EU-samarbejdet, det indre marked og unionsborgerskabet. Se "jeg vil.. flytte til Sverige/EU-land".

På den irske ambassades hjemmeside kan I se, om din kone som amerikansk statsborger skal bruge visum for at rejse ind i Irland. Sandsynligvis er hun visumfri, men ellers skal Irland udstede et visum til din kone ganske gratis, så hun kan rejse med dig til Irland. Eller slutte sig til dig, hvis du rejer i forvejen.

Senest 3 måneder efter sin ankomst skal hun så søge om et opholdskort. Det er det hele.

zypher

Re: visa regler for min amerikanske kone i irland

Indlæg af zypher » 10.11.2010 05:53:25

okay det var dejligt at høre. var bleverlidt forvirret at alle de regler osv. jeg takker for svaret.

Besvar