Hvis barnet bliver født i et andet EU land

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
reza4life

Hvis barnet bliver født i et andet EU land

Indlæg af reza4life » 08.11.2010 00:20:01

Hej jeg står her med et spørgsmål som jeg mangler svar til.
Jeg bor i Sverige sammen med konen siden 9 juli 2010 og afleverede min kones ansøgning om EU ophold i migrationsverket d.7 oktober 2010.Her fik vi kvittering på at hun kan opholde sig i Sverige imens hendes sag kører.
En uge senere d.14 oktober tog vi til US i københavn og afleverede min kones ansøgning om EU ophold og efter 2 uger fik vi tilsendt et brev fra US at hun kunne opholde sig i Danmark mens sagen kører.Dvs min kone har lovlig ophold både i Sverige og Danmark.
Jeg har forstået det sådan at den land man bor i skal barnet fødes dvs Sverige for os.

Men mit spørgsmål er hvis vi er i Danmark en dag og barnet skal fødes akut (dvs før planlagt tid) hvad gør man så ?

Har hun ret til gratis hospital og læge i Danmark ? Eller skal man selv betale for behandlingen eventuelt tegne en privat forsikring ? :roll:

skaanebo

Re: Hvis barnet bliver født i et andet EU land

Indlæg af skaanebo » 08.11.2010 08:06:38

Det har altid været sådan, at man ikke kræver betaling af udlændinge ved akut sygdom og tilskadekomst i DK, men hvis I har mulighed for det, vil det nok være mest praktisk at tage turen til et svensk sygehus.

Besvar