Hej
Jeg har i 1½ år levet i Indien med min kæreste som jeg nu indgår registreret partnerskab med i Sydafrika, da man ikke kan gøre noget sådant i Indien. Vi har delt en lejlighed i Bangalore, men jeg har beholdt min adresse i Sverige hvor jeg har været bosat i 6 år. Jeg har her pr. 1. november lejet en ny lejlighed nær broen på 1.st hånds kontrakt og har lønnet arbejde i København fra 1. august
Vi vil gerne bo sammen i Malmø, og vil søge efter EU regler (opholdskort) – Dog skal vi jo først have en vej ind i schengen til ham, og her bliver det lidt grumset hvad jeg kan finde af oplysninger på forskellige sider.
Svenske ambassaden i Delhi skriver at man skal medbringe ”Svenskt personbevis för referenspersonen, ett så kallat familjebevis för uppehållstillstånd som styrker folkbokföringsadress, civilstånd, barn m.m. Det beställer referenspersonen från Skatteverket och det får inte var äldre än en månad”
1. Skal jeg tage hjem til sverige og registrere min partner på folkebogføringen(skatteverket), hvad skal evt. medbringes og hvor lang tid bruger de på at få det på plads.
2. Får ham svensk personnummer
De skriver endvidere at han skal medbringe ”Utdrag från ditt lands folkbokföring där det finns uppgifter om civilstånd och eventuella barn
3. Vores registrerede partnerskab er ikke gyldigt i Indien, hvordan forholder vi os her? – de skriver jo at ” Äktenskapet ska vara registrerat i ditt hemland och i Sverige”.
Generelt er et opholdskort (ophold efter EU regler) enkelt at opnå hvis man læser på migrationsverkets hjemmeside, og selvfølgelig honorerer de krav der stilles til bolig og økonomi. Det samme opholdskort ser dog ud til at være noget mere vanskelligt at få hvis man søger om det fra fx Indien.
4. kender nogen en god advokat i Sverige der kan hjælpe med dette
Håber nogen kan hjælpe, jeg har stået på hovedet i 1000 timer i samtlige fora og på en masse hjemmesider, og tør ikke rigtigt arbejde videre frem uden et par gode råd…
Svensk sammenføring efter EU når udenfor schengen
-
mh1
- Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
- Kontakt:
Re: Svensk sammenføring efter EU når udenfor schengen
Er det svært for jer at komme til den svenske ambassade? Ellers ville jeg da prøve at høre der, om de kan registrere jeres partnerskab. Teknisk set er ambassaden jo et lille stykke Sverige. Ellers må du gøre det på Skatteverket. Husk at få en apostille på jeres registreringsattest i Sydafrika, både Sydafrika og Sverige (og DK) er apostille-lande, og at få den på vil gøre mangt og meget lettere - så vil der slet ikke kunne rejses tvivl om gyldigheden.
Ambassaden må jo vide, at det ikke lader sig gøre at få de indiske myndigheder til at lave en attest på at din mand er din registrerede partner, så der må det være de oplysninger, som de nu vil give, der kan bruges, og så jeres sydafrikanske attest (i en verificeret kopi, hvis du skal bruge originalen i Sverige).
Din mand får først svensk personnummer, når han er i Sverige.
Ambassaden må jo vide, at det ikke lader sig gøre at få de indiske myndigheder til at lave en attest på at din mand er din registrerede partner, så der må det være de oplysninger, som de nu vil give, der kan bruges, og så jeres sydafrikanske attest (i en verificeret kopi, hvis du skal bruge originalen i Sverige).
Din mand får først svensk personnummer, når han er i Sverige.
mh
Rådgiver for ÆUG
Rådgiver for ÆUG
-
mh1
- Kontakt:
PS Jeg tror ikke, du behøver at spekulere i advokat endnu - det bør kunne lade sig gøre uden advokathjælp. Der er ingen grund til at ofre penge på at få en advokat til at gøre noget, du selv kan klare. Det er først, hvis i får afslag på visum til din mand, du evt. bør overveje advokat.
mh
Rådgiver for ÆUG
Rådgiver for ÆUG
Hey Istanbul
Jeg har prøvet om svenskerne kunne smede os sammen, men det vil de kun for svenske medborgere, og den danske ambassade er der heller ingen hjælp at hente på.. udenfor schengen er det kun mexico, argentina og sydafrika hvor det er muligt..
Jeg har prøvet om svenskerne kunne smede os sammen, men det vil de kun for svenske medborgere, og den danske ambassade er der heller ingen hjælp at hente på.. udenfor schengen er det kun mexico, argentina og sydafrika hvor det er muligt..
Hvis du reelt har boet i Indien i halvandet år, så forstår jeg ikke, hvordan du stadig kan være folkeregistret i Sverige. Det lyder som om, du burde være afregistreret din adresse i Sverige.
Når det er sagt, så gør det forhold, at du stadig på papiret bor i Sverige, at det er lige ud ad landevejen at registrere din partner på Skatteverket i Sverige. For du skal naturligvis sørge for at registrere, at I er blevet gift (Sverige bruger i øvrigt ikke længere betegnelsen registreret partnerskab. Her hedder det slet og ret ægteskab), inden din ægtefælle kan søge visum eller et svensk opholdskort. At hans civilstatus ikke er anerkendt/registreret i Indien ville jeg ikke bekymre mig om, når bare det er registreret korrekt i Sverige.
Storbritannien står da for øvrigt også uden for Schengen.
Når det er sagt, så gør det forhold, at du stadig på papiret bor i Sverige, at det er lige ud ad landevejen at registrere din partner på Skatteverket i Sverige. For du skal naturligvis sørge for at registrere, at I er blevet gift (Sverige bruger i øvrigt ikke længere betegnelsen registreret partnerskab. Her hedder det slet og ret ægteskab), inden din ægtefælle kan søge visum eller et svensk opholdskort. At hans civilstatus ikke er anerkendt/registreret i Indien ville jeg ikke bekymre mig om, når bare det er registreret korrekt i Sverige.
Storbritannien står da for øvrigt også uden for Schengen.
-
mh1
- Kontakt:
@ jesperbox, den havde jeg fanget, jeg mente at der måske var mulighed for at ambassaden kunne foretage registrering af jeres i Sydafrika indgåede partnerskab, hvis det gør udarbejdelsen af logistikken nemmere.
mh
Rådgiver for ÆUG
Rådgiver for ÆUG