Min mand er fra Pakistan og har et studievisa til Sverige, som først udløber juni 2011. Vi blev gift på Malmø rådhus i juni i år og har søgt om opholdstilladelse til min mand i Sverige.
Vi har en fælles adresse til et værelse i Sverige, som vi har haft i omkring 1 år. Jeg er også registreret i Sverige med vores fælles adresse og har tillige svensk personnummer.
Nu har vi imidlertid talt om at forsøge, at få opholdstilladelse til min mand i Danmark istedet for Sverige, da jeg opfylder de kriterier, som de kræver i Danmark for familiesammenføring.
Men vi er selvfølgelig også utrolig meget i tvivl om hvad vi skal, da vi kan se via hjemmesider osv. at det er svært i Danmark. Men vi vil helst bo i Danmark.
Vi er også i tvivl om, om det kan give problemer for vores ansøgning i Danmark, at vi allerede har søgt om opholdstilladelse i Sverige (selv om vi selvfølgelig trækker vores ansøgning tilbage i Sverige, inden vi søger i Danmark).
Hvis vi får afslag i Danmark kan vi så søge i Sverige igen, da vi vil bevare vores adresse i Sverige, selv om vi vil bo i Danmark.
Kan det give problemer, når vi søger om opholdstilladelse i Danmark, at jeg også har en adresse og personnummer i Sverige. Har jeg lov til at have adresse både i Danmark og Sverige og være registreret begge steder med person nummer???
Jeg er helt igennem dansk, har danske forældre osv og er født og opvokset i Danmark. Jeg har et godt fast arbejde med en rigtig god intægt og ejer en andelslejlighed i København.
Vi er meget i vildrede om hvad der er bedst for os. Min mand er allerede rigtig god til dansk og han ønsker tillige at gøre sin masteruddannelse færdig i Danmark (eller Sverige?). Han taler og skriver engelsk på et meget højt niveau og har bestået godkendt test i engelsk med højeste point, inden han kom herop for at studere. Han har aftalt med en skole, hvor de underviser i dansk for invandrere, at få lavet en test i dansk, inden vi indsender en evt. ansøgning om opholdstilladelse i Danmark.
PÅ FORHÅND TUSIND TAK FOR SVAR
Sverige eller Danmark??
Re: Sverige eller Danmark??
I kan gøre brug af EU-retten til at flytte tilbage til DK og søge, mens I stadig bor i Sverige. Det er der mange indlæg om her på forum under det underforum, der handler om EU-regler.
Det, I skal være opmærksom på, er, at din ægtefælle ikke umiddelbart kan studere i et andet land end der, hvor I bor. Så hvis I flytter til DK, kan din ægtefælle altså kun studere i DK, medmindre der findes særlige dispensationsmuligheder. Desuden er der særlige regler for at få studiestøtte. For at din ægtefælle kan få dansk SU, skal du selv være arbejdstager i DK.
Det, I skal være opmærksom på, er, at din ægtefælle ikke umiddelbart kan studere i et andet land end der, hvor I bor. Så hvis I flytter til DK, kan din ægtefælle altså kun studere i DK, medmindre der findes særlige dispensationsmuligheder. Desuden er der særlige regler for at få studiestøtte. For at din ægtefælle kan få dansk SU, skal du selv være arbejdstager i DK.
Vi er bekendt med at man kun kan studere et sted. Han vil gerne gøre de sidste studier færdig i Danmark, hvis han får opholdstilladelse.
Anede ikke, at han kan få SU i Danmark, hvis han får opholdstilladelse....er det virkelig rigtig??? Jeg troede vi selv skulle betale for hans underhold??
VI har kun haft et værelse i Sverige og opfylder, som jeg har læst det, ikke kravet om EU. Man skal vise en masse dokumentation på bolig osv, som vi ikke rigtig har.
Men vi beholder vores adresse i Sverige, selv om vi søger om ophold til ham i Danmark....det håber vi ikke bliver et problem, da han jo stadig har sit studenter visa til Sverige indtil juni næste år.
Anede ikke, at han kan få SU i Danmark, hvis han får opholdstilladelse....er det virkelig rigtig??? Jeg troede vi selv skulle betale for hans underhold??
VI har kun haft et værelse i Sverige og opfylder, som jeg har læst det, ikke kravet om EU. Man skal vise en masse dokumentation på bolig osv, som vi ikke rigtig har.
Men vi beholder vores adresse i Sverige, selv om vi søger om ophold til ham i Danmark....det håber vi ikke bliver et problem, da han jo stadig har sit studenter visa til Sverige indtil juni næste år.
Hvad mener du med, at I ikke kan dokumentere jeres bolig i Sverige, selv om det kun er et værelse? I må jo have en lejekontrakt, ligesom I må kunne dokumentere, at I faktisk lever og bor i Sverige og har et reelt og faktisk ophold der.
Sagsbehandling efter EU-regler kan vare 3-6 måneder hos US. Får din ægtefælle et sådant forhåndstilsagn fra US, skal din ægtefælle bare være flyttet til DK inden for seks måneder efter.
Og ja, din mand kan få dansk SU under forudsætning af, at du som EU-borger er arbejdstager i DK.
Sagsbehandling efter EU-regler kan vare 3-6 måneder hos US. Får din ægtefælle et sådant forhåndstilsagn fra US, skal din ægtefælle bare være flyttet til DK inden for seks måneder efter.
Og ja, din mand kan få dansk SU under forudsætning af, at du som EU-borger er arbejdstager i DK.
-
fundiver199
Da I stadig bor i Sverige, så er der jo stadig tid til at samle den nødvendige dokumentation for, at du ikke kun har haft proformaadresse. Som f.eks. regninger for el, vand, varme, telefon og internet, dine pendlerkort og kontoudtog fra bank, som viser, at du har brugt kreditkort eller hævekort sådan, som man nu engang gør, hvis man bor i Sverige og arbejder i Danmark.
I må jo også kunne dokumentere din mands studieaktivitet, og det er jo også med til at stadfæste, at det faktisk er Sverige, som I bor i, og ikke Danmark. Og det ville da være tosset at søge efter Danmarks nationale regler med alle deres begrænsninger og restriktioner, når I faktisk er berettigede til at søge efter EU-reglerne.
Så du skal over i forum "EU-regler", og så skal du læse indlægget "ofte stillede spørgsmål" samt teksten under "jeg vil.. flytte til Sverige/Schlesvig". Det er også muligt at søge efter begge regelsæt på en gang, eller hvis man får afslag efter EU-reglerne, så kan man få sin ansøgning behandlet efter de danske efterfølgende.
I må jo også kunne dokumentere din mands studieaktivitet, og det er jo også med til at stadfæste, at det faktisk er Sverige, som I bor i, og ikke Danmark. Og det ville da være tosset at søge efter Danmarks nationale regler med alle deres begrænsninger og restriktioner, når I faktisk er berettigede til at søge efter EU-reglerne.
Så du skal over i forum "EU-regler", og så skal du læse indlægget "ofte stillede spørgsmål" samt teksten under "jeg vil.. flytte til Sverige/Schlesvig". Det er også muligt at søge efter begge regelsæt på en gang, eller hvis man får afslag efter EU-reglerne, så kan man få sin ansøgning behandlet efter de danske efterfølgende.