Jeg her brugt mange timer på at læse i dette fremragende forum, og er nu selv kommet i en situation hvor jeg må bede om hjælp.
Min kone er fra Armenien og jeg er pære dansk. Vi har været gift i lige over 1 år. Hun er over 24 og jeg er lige blevet 24. Vi har boet udenfor EU det sidste år og indsendte vores ansøgning om familiesammenføring efter danske regler i foråret i håbet om en 3 måneders sagsbehandling. US havde fortalt at vi kunne indsende ansøgningen 6 måneder før jeg blev 24 så det gjorde vi, i håbet om at kunne vende tilbage til DK.
Vi fik brev tilbage hvor de forventede at have vores sag klar indenfor 7 måneder (engang i december), fordi de liiiiige havde glemt at fortælle os at det altid tager 7 måneder når man indleverer inden en af parterne er blevet 24. Derfor måtte vi lægge andre planer for at kunne blive sammen. Tyskland blev svaret og jeg studerer nu et udvekslingssemester i Berlin, min kone kom i lørdags og i dag fik vi hendes opholdskort ved første besøg hos Ausländerbehörde
Vi er lige blevet kontakt af US og de siger nu god for vores ansøgning om FS efter danske regler, såfremt vi stiller bank garantien. Vi har snakket med vores bank og de kan godt give garantien. Her kommer vores dilemma så: Da vi allerede er etablerede I Tyskland og ikke ønsker at rejse tilbage til DK nu, samt den øgede frihed I EU reglerne er attraktive for os, ønsker at søge efter EU reglerne i stedet – når vi vender hjem til DK til foråret. Men da US allerede siger god for ansøgningen føler vi os dog lidt nervøse ved at skulle skifte nu hvor vi næsten har opholdstilladelsen.
Vi har tre spørgsmål:
1. Hvis vi for FS gennem EU-reglerne så kan jeg forstå vil min kone få permanent opholdstilladelse efter 5 år. Hvis vi indenfor den periode bor 1 år i udlandet, vil det så betyde at hun får permanent opholdstilladelse efter d. 6. år fra indrejse i DK?
2. Hvordan skal vi håndtere at gå fra vores nuværende situation til at søge efter EU reglerne? Skal vi trække den nuværende FS ansøgning tilbage eller skal vi fortælle US at vi senere vil søge efter EU reglerne i stedet eller noget helt 3.?
3. Jeg har prøvet at læse meget om EU reglerne og har fundet frem til der kan være specielle situationer omkring studerende. Er der nogen risiko for afslag på FS gennem EU reglerne på baggrund af jeg er studerende?
Lidt ekstra info: Jeg er studerende og min kone har pt. Ikke noget arbejde. Jeg vil vende tilbage til Danmark som studerende på sidste semester af min uddannelse. Vi er klar over at min kone ikke vil kunne få SU hendes første 2 år i DK, hvis hun vælger at blive studerende.
De er specielt de følgende beskrivelser der bekymrer mig. Taget fra viewtopic.php?f=7&t=3705
* Er du studerende, d.v.s. læser du i det EU-land, hvor I har bosat jer, kan du opfylde forsørgelseskravet alene ved at underskrive en erklæring. Flytter I senere til Danmark, så skal du du råde over "tilstrækkelige midler" på lige fod med dem, der f.eks. boede i Sverige som grænsegængere.
Du kan også opfylde kravet om at råde over tilstrækkelige midler ved at have formue, eller ved at nogen forpligter sig til at understøtte dig økonomisk. Det afgørende er således ikke, hvor dine midler kommer fra, men alene at du har dem.
Jeg håber der er andre i vores situation der allerede har fået FS gennem EU reglerne.
Mange hilsner fra Tyskland,
Andreas