uddybende spørgsmål!

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Bumle

uddybende spørgsmål!

Indlæg af Bumle » 16.09.2010 18:14:38

Først en stor tak til de ildsjæle som gennem ÆUG, Dansk-Russisk forum, ”vejledning i retten til familiesammenføring efter EU-retten” mfl., forsøger at gøre livet lettere for alle os der er uheldigvis er kommet til at forelske os i nogen udenfor EU’s grænser, og bliver stillet så mange forhindringer i vejen for at kunne komme til at leve et normalt liv sammen.

Efter meget læsning af diverse regler, og i ovennævnte forum, og grundige overvejelser, er jeg kommet frem til, at jeg i min situation er ”nød” til at flytte til udlandet, for at sikre rimelige rettigheder for min kone, samt ikke mindst sikre mig at jeg får hendes 14 årige datter med til Danmark. De danske regler er hvad det angår totalt horrible!

Først lidt basisinformation om vores situation:
Min kone er medio 30 og fra Minsk i Hviderusland, og har en datter på 14, som vil nærme sig de 15 inden vi får effektueret ansøgning om FS. Dette skyldes bla. ønske om at få færdiggjort musikalsk uddannelse inden flytningen til DK.
Jeg har adskellige gange inden for de seneste 18 mdr. været i Minsk, og efter store udfordringer lykkedes det i juni i år at få dem herop på besøg på turistvisum. Hun/de har nu fået et Schengen business visum gældende i 1 år (i alt 3 mdr. ophold), og vi er netop blevet gift i DK. Jeg er medio 40, og vi har derfor ikke umiddelbart nogen problemer i forhold til diverse aldersrestriktioner.
De opholder sig pt. i Minsk, og planen er først at flytte herop, når datteren har færdiggjort det igangværende skoleår. I mellemtiden kommer de ”kun” på besøg. Dette forhold kan selvfølgelig blive ændret såfremt det viser sig at være påkrævet.

Jeg har derfor til hensigt at flytte til Sverige, for derefter at søge FS efter EU reglerne. Jeg har i den forbindelse nogle spørgsmål, som jeg håber herigennem at kunne få svar på, da jeg har et håb om at ”gøre det rigtigt første gang”.

1. Jeg har eget hus. Jeg har en idé om at sætte det det salg, men med den ”bagtanke” ikke at få det solgt, da jeg/vi ikke har decideret ønske om at flytte herfra.
Imens det er til salg, vil jeg så være bosiddende i Sverige.
Er der nogen der har erfaring for om US godkender denne fremgangsmåde? Vil det sandsynliggøre mine hensigter om at jeg har til hensigt permanent at flytte til Sverige?

2. En anden mulighed er at fremleje mit hus. Jeg har en nevø der er flyttet til ”min” del af Danmark for at studere, og pt. bor hos mig indtil han kan finde en lejlighed/værelse. Det ville derfor for begge parter være en fin løsning hvis jeg kunne fremleje mit hus til ham, eks. med en 1 årig lejekontrakt.
Er der andre der har erfaring for om US godkender at huset er fremlejet til et familiemedlem?
Det skal siges at vi ikke deler efternavn, så umiddelbart vil man måske ikke lægge mærke til det, men det er min søsters dreng, så vi er forholdsvis nært beslægtede.

3. Jeg er selvstændig håndværker, og håber ikke det er nødvendig at lukke forretningen for at flytte til Sverige. Jeg har pt. ingen ansatte, så derfor kan jeg i princippet drive forretningen fra Sverige, hvis jeg ellers kan opstøve noget arbejde derovre. Men – jeg har lidt kontakter i København, og har derfor mulighed for at bo i Sverige, og tage til København for at arbejde noget af tiden. Min primære indtægt i den periode jeg bor i Sverige vil derfor sandsynligvis komme fra DK. Formindsker det mine muligheder for at søge efter EU reglerne?

4. Når jeg nu skal finde noget at bo i, i Sverige, har jeg læst at jeg skal kontrollere at der ikke er registreret andre dansk-udenlandske familier på adressen. Betyder det at jeg eksempelvis ikke kan leje mig ind hos danske familier bosiddende i Sverige? Skal det være ”indfødte” svenskere? Jeg har familie bosiddende i Sverige, men er klar over at jeg selvfølgelig ikke kan leje mig ind hos dem, men hvad hvis jeg lejer mig ind hos nogle som bor i umiddelbar nærhed af dem. Vil man også her også anfægte mine hensigter om permanent ophold i SE?

5. Jeg har flere steder læst noget om en sygeforsikring som skal omfatte ”samtlige risici”! Gælder det mig? Gælder det min kone og hendes datter? Og hvad er det for en sygeforsikring der henvises til?

6. Og så lige mit sidste spørgsmål – i denne omgang…
Jeg er lidt i tvivl om nøjagtig hvem der skal bo i Sverige. I første omgang troede jeg det var mig der skulle være bosat i Sverige, da det øjensynligt er min status der skal ændres til at være EU-borger, for at kunne ansøge FS efter EU reglerne. Andre steder læser jeg at man kan ansøge efter jeg er flyttet retur til DK, så længe det er i naturlig forlængelse af mit ophold i SE. Nu læser jeg så at man skal have ”reelt samvær” i SE, for at man kan søge efter EU regler. Jeg er derfor lidt forvirret. Er det nok jeg bor i Sverige? Skal min kone og datteren bo hos mig derovre? Og i så tilfælde hvor længe? Skal de have midlertidig ophold i SE? Eller er det ”nok” at min kone har det? Skal min kone også registreres i deres folkeregister?
Slutteligt – er det bedst at søge FS mens man endnu har adresse i SE? Og skal man så blive boende derovre indtil man får svar fra US?
Jeg håber der er nogen herinde der kan bringe mig tættere på nogle svar.

krikris
Geografisk sted: denmark

Re: uddybende spørgsmål!

Indlæg af krikris » 16.09.2010 20:28:14

Jeg har været hele møllen igennem og vil forsøge at svare ud fra mine erfaringer med mit ophold i Sverige, bosat i Sverige fra juli 2009 til 1 dec 2009
Jeg valgte EU modellen, ikke fordi jeg var nødt til det ,men af helt principelle grunde og for at sikre min ægtefælle et ligeværdigt liv i DK hvilket efter min opfattelse ikke er muligt med de nationale regler i DK af idag.

Det er dig som EU borger der skal gøre brug af den frie ret til bevægelighed

Jeg har eget hus i DK, som jeg fremlejede til nogle bekendte altså ingen familiemæssig relation
men leje kontrakt afmelding fra folkeregister etc. De ønskede nemlig at prøve landlivet inden de gav sig i kast med et køb.

Jeg lejede en lejlighed med uopsigelig lejekontrakt laaaaaaaaaaaaaaaaangt oppe i de svenske skove,
hvor min arbejdsplads også var (400 km nord for Gøteborg)

Jeg har eget firma og jeg ansatte en vikar i mit fravær til at holde skuden flydende.

Jeg havde et fuldtidsarbejde vikariat mhp fastansættelse hvis jeg skulle ønske dette med kontrakt i Sverige, ved en offentlig myndighed og var altså arbejdstager.

Jeg åbnede en konto i en svensk bank

Min mand tilsluttede sig mig september 2009 og begyndte at gå til svensk, fik svensk opholdskort efter ca 5 dage.

Vi købte alt til livet i Sverige på vores svenske kredit kort

Da du er dansk statsborger skal du ikke have nogen sygeforsikring. Det er som i DK langt hen af vejen

Min mand fik DK opholdskort ca 2 mdr efter, vi ansøgte.

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 16.09.2010 20:50:26

En Vigtig ting er at din familie skal flytte med dig til Sverige og bo der i nogle uger, inden I sammen kan rejse videre til Danmark.

krikris

Indlæg af krikris » 16.09.2010 20:56:51

Ja netop termen "tilsluttede sig" i mit indlæg skulle gerne indikerer dette :wink:, men fint der bliver præciseret.

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 16.09.2010 21:17:34

Angående boligforhold, så er der jo ingen forskel på, om I deler lejlighed eller hus med et svensk par eller et dansk-udenlandsk par. Men der stilles større krav til graden af dokumentation hos US, hvis man søger om opholdskort på baggrund af at have boet i Skåne som såkaldt inneboende. Men hvis I reelt bor i Sverige, og hvis I bare sørger for at samle den fornødne dokumentation sammen, så er der ingen problemer i at dele hus med fx et andet dansk-udenlandsk par som jer selv. Men det er vigtigt at være opmærksom på, at man altså skal sørge for at samle så megen dokumentation for et reelt og faktisk ophold i Sverige sammen som overhovedet muligt.

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 16.09.2010 21:58:07

1+2: du kan godt fremleje til din nevø, der er ingen regler for hvem man må fremleje til. Skulle nogen finde på at spørge ind til det, kan det jo være fordi du lige godt vil være sikker på, at du kan falde til i Sverige, før du sælger huset. Det er jo alt andet også en skidt periode at skulle sælge hus i.
3: du kan sagtens arbejde i DK, der er mange der er i Sverige som grænsegængere. Du skal så bare sørge for at gemme kvitteringer for dine ture DK-Sverige.
4: hvis din familie kan huse dig, er der ingen regler for at du ikke kan bo hos dem – i skal blot sørge for at lave en lejekontrakt for ’inneboende’ (fremleje). Og der er slet ikke noget i vejen for at bo i nærheden af dem, så du kan roligt benytte dig af det, hvis de kender et sted, du kan leje.
5: mht sygeforsikring, læs her: http://www.oresunddirekt.dk/Familie/Sun ... ygdom.aspx
6: det er dig, der skal bo mindst 10 uger i Sverige, og din kone og datter skal ’slutte sig til dig’, inden i flytter til DK. Det kan ske kort tid inden, men selvfølgelig styrker det chancen for at undgå bøvl med de danske myndigheder, hvis i beviseligt begge har haft ’reelt ophold’ i Sverige, så hvorfor ikke indrette jer på at i bor der sammen i det meste af de ca. 3 mdr.?

Husk at gemme huslejekvitteringer mm, pendlerkort/brobizz, købe ind i Sverige på kreditkort og gemme kvitteringer/bankudskrifter, meld jer gerne til aktiviteter og gem medlemskort, tag billeder af jer på steder, der er genkendelige som svenske.
mh
Rådgiver for ÆUG

krikris

Indlæg af krikris » 17.09.2010 07:14:54

Ja mit indlæg var blot et eksempel på hvordan tingene kan gøres uden urimelige krav til dokumentation for dit og dat, og med et hurtigt positivt svar fra US.

Men tingene kan jo absolut gøres på andre måder som de fint forklares, blot man husker at afleverer et tons bilag og er tålmodige med US.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 19.09.2010 08:59:59

Kære Bumle

Som det fremgår af de svar, du allerede har fået, så findes der ingen regler om, hvad man "må" eller "ikke må" m.h.t. bolig. Hvad der findes er derimod et krav om, at man skal kunne sandsynliggøre, at ens flytning var "faktisk og reel". Altså at man ikke bare var på ferie eller havde proformaadresse i det andet land.

Og det kan så måske være svært at dokumentere, hvis man har boet hos onkel Knud i Malmø i 70 dage og fætter Børge samtidig har lejet ens hus i Danmark. For det ligner jo alt andet lige noget, som meget let kunne være et rent proformaarrangement, som man har overtalt sin familie til at medvirke til.

Og så er det altså, at US gerne vil se en meget konkret dokumentation for, hvor man faktisk har haft bopæl, f.eks. i form af kreditkorttransaktioner, svenske telefonregninger og forsikringer og meget andet. Og dette gælder især, hvis opholdet i det andet land samtidig har været meget kortvarigt, f.eks. 3 måneder eller mindre.

Og herudover skal den familie, som du vil have med til Danmark, have boet sammen med dig i det andet land. Læs mere i indlægget "ofte stillede spørgsmål".

Besvar