HJÆLP - Skal giftes og ønsker min mand her til DK

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
hebbe

Indlæg af hebbe » 14.08.2010 21:26:26

Hej

Jeg får ondt i maven over min fremtid og det gør mig trist.
Jeg er dansk statsborger på 33 år og har været sammen med min Tunesiske forlovede 25 år, et års tid nu.

Vi har planer om at gifte os inden året er omme i Tunesien, både fordi vi elsker hinanden, ved det er det vi ønsker og det at vi så kan flytte sammen her i Danmark senere og være sammen for altid uden afstand.

Men alt det her forvirre mig, om hvordan osv jeg får ham til Danmark og hvad det kræver og krav ?
Vi ved vores liv sammen skal leves her.

Jeg ønsker ikke at flytte til Sverige og bruge den metode.
Jeg går desværre og er sygemeldt og får sygedagpenge og hva jeg kan læse mig frem til her inde, så er det ikke så heldigt.
Han har arbejde i Tunesien.

Er der en der kan fortælle mig hvilken krav der er for at få sin ægtefælle til landet ?

Skal der bruges mere info så skriv gerne, for mit inderste håb er at jeg kan blive kloger på det her system og har efterhånden ledt alle vegne.

Trist og lykkelig på samme tid :?

fundiver199

Re: HJÆLP - Skal giftes og ønsker min mand her til DK

Indlæg af fundiver199 » 15.08.2010 09:23:12

Kære Hebbe, velkommen til ÆUG forum. Du kan læse om reglerne for familiesammenføring her på siden under "jeg vil... familiesammenføres". Sygedagpenge er ikke en social ydelse, men hvis sygdommen trækker ud og ender i en førtidspensionssag, så vil du på et tidspunkt overgå til bistandshjælp, og så har I problemet med 3 års karantæne for familiesammenføring efter de danske regler.

Hvad er årsagen til, at du ikke vil benytte dig af "Sverigesløsningen"?

hebbe

Indlæg af hebbe » 16.08.2010 13:20:34

Jeg synes det er et stort skridt, når man har et hjem her i DK
og så skal til at bosætte sig og arbejde i Sverige i en kortere periode.
Og så skal til at starte forfra når man kommer hjem igen..
Det er muligt jeg ik ved nok om den mulighed.

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 16.08.2010 13:51:46

Du behøver ikke at arbejde i Sverige. Du skal bare bo der i mindst 10 uger, inden I flytter retur til Danmark sammen.

hebbe

Indlæg af hebbe » 18.08.2010 09:51:51

Har da vist fået de forkerte oplysninger om Sveriges modellen.
Er rigtig forvirret nu og det kan mærkes i maven.
Er der en der kan fortælle mig præcist hvordan den her måde foregår på eller hvor jeg kan få alt af vide, så jeg ved mere om den ?

Jeg har virkelig brug for hjælp her, for synes det er en ond jungle at finde rundt i :(

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 18.08.2010 10:29:22

Du kan kilkke dig ind her og læse en hel masse praktisk om at flytte til Sverige:

viewtopic.php?f=7&t=3705

Du kan også læse meget her: http://www.sunddebat.com/ og på www.udvandrerne.dk

og der er ingen grund til at få ondt i maven ved tanken om at flytte til Sverige - svenskerne er generelt venlige, fredelige mennesker, det er billigere at leve i Sverige end i DK og de laver verdens næstbedste kanelsnegle :wink:
mh
Rådgiver for ÆUG

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 18.08.2010 11:24:43

Læs også den kortfattede beskrivelse under:

"jeg vil.... flytte til Sverige/Schlesvig".

I jeres tilfælde, hvor du er syg, må I enten vente, til du er blevet rask nok til at arbejde igen, eller søge efter Sveriges nationale regler. Men er du først blevet rask, så er det vel også muligt for jer at blive familiesammenført efter Danmarks nationale regler.

Når din sygdom er et muligt problem, hænger det således mest sammen med, at det måske kan være svært at låne 62.231 kroner til en bankgaranti, hvis man er langtidssygemeldt. Og ryger du fra sygedagpenge til en anden ydelse, ja så er der jo problemet med de 3 års karantæne efter modtagelse af sociale ydelser.

Men fat mod, hvis viljen og tålmodigheden er til stede, så skal det nok lykkes på den ene eller anden måde.

For at være ærlig, så er din sygdom dog nok også et problem i.f.t. at søge efter Sveriges nationale regler, idet svenske udlejere kigger meget på lejerens økonomi og kreditværdighed. Og her er sygedagpengespecifikationer vel nok ikke det fedeste at vedlægge en ansøgning om at få lov til at fremleje en bolig.

Men hvis du kender nogen i Sverige, som kan hjælpe jer til tag over hovedet, så er det hele selvfølgelig meget nemmere.

elskerham

Indlæg af elskerham » 17.11.2010 23:26:18

hej....

plz help me jeg vil have min mand her i dk men jeg har også hørt om at man kan hent sin mand eller kone fra pk til sverige....???? er der nogen der kan fortæll mig hvad jeg skal gøre????? :(

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 18.11.2010 06:33:13

Du skal starte med at læse vejledningen under "jeg vil... flytte til Sverige/EU-land" og "jeg vil... flytte tilbage til Danmark". Og så skal du skrive igen i forum "EU-regler" eller "familiesammenføring i andre lande end Danmark", hvis du stadig har spørgsmål.

Besvar