Hej jeg er dansk men har de sidste 5 år boet i Sverige. Jeg arbejder i Danmark og betaler skat i Danmark. Nu har jeg mødt en Thailandsk pige som i øjeblikket er på besøg på et 3 måneders turistvisum hos hindes familie i Norge. Vi har besluttet at vi gerne vil giftes og hvis det kan undgås at hun skal tilbage til Thailand ville det være rart. Der er 2 måneder tilbage af hendes visa. Hvis det er muligt ville vi gerne giftes i Danmark da jeg har meget dansk familie der gerne skulle med.
Jeg håber at nogen med lidt mere erfaring med visumregler vil kunne hjælpe mig, da det i øjeblikke virker lidt uoverskueligt.
Jeg håber at det kan lade sig gøre men jeg vil på den anden side heller ikke bringe hendes norske familie i problemer som jo har garanteret for hendes turist visum.
Dansker/svensker vil giftes med Thai med norsk visa
-
fundiver199
Re: Dansker/svensker vil giftes med Thai med norsk visa
Din kæreste har vel et schengenvisum. Så med mindre Norge har forlangt bankgaranti af dem, der har inviteret hende, så er sagen fuldstændig ukompliceret. I skal bare gifte jer, og herefter skal din kone søge opholdskort efter EU-reglerne, inden hendes visum udløber.
Tak for dit svar fundiver199
Ja det er et schengenvisum og der er ikke stillet bank garanti i Norge. Vil vi så kunne gifte os i Danmark? Eller skal det være i Norge som hendes visum er til eller i Sverige hvor jeg bor? Vil hendes visum kunne forlænges 3 måneder ekstra så vi har længere tid til at få det hele på plads?
Ja det er et schengenvisum og der er ikke stillet bank garanti i Norge. Vil vi så kunne gifte os i Danmark? Eller skal det være i Norge som hendes visum er til eller i Sverige hvor jeg bor? Vil hendes visum kunne forlænges 3 måneder ekstra så vi har længere tid til at få det hele på plads?
I kan gifte jer hvor som helst. Men forvent ikke, at visum kan forlænges. Den slags sker kun ved alvorlig sygdom, der umuliggør, at man rejser hjem som planlagt.
-
fundiver199
To måneder skulle vel være rigeligt til at blive gift på et rådhus, det kræver bare, at I får fat i en prøvelsesattest og bestiller en tid. Kræver brullupsfesten mere tid til forberedelse end to måneder, så kan I jo gentage vielsen i en kirke, når I er klar til det, og så bare vedtage med jer selv, at det er det sidste, som er det ”rigtige” bryllup.
Visumforlængelse skal din kæreste i hvert fald ikke regne med at få, men I kan jo også vente med at gifte jer, til hun kommer hertil næste gang. Husk bare, at hun højest må være i Schengen i 90 dage hver 6 måneder, så hvis I gerne vil holde bryllup i november 2010, så skal hun sørge for at gemme nogle af sine 90 dage til den lejlighed.
Visumforlængelse skal din kæreste i hvert fald ikke regne med at få, men I kan jo også vente med at gifte jer, til hun kommer hertil næste gang. Husk bare, at hun højest må være i Schengen i 90 dage hver 6 måneder, så hvis I gerne vil holde bryllup i november 2010, så skal hun sørge for at gemme nogle af sine 90 dage til den lejlighed.