Familiesammenføring og offentlig hjælp

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Bekymret mor

Familiesammenføring og offentlig hjælp

Indlæg af Bekymret mor » 09.08.2010 08:14:37

Min datter er familiesammenført med en mexikaner. De er familiesammenført efter EU-retten og er nu bosat i DK. Min datter er gravid og har problemer i graviditeten. Desværre har hun ikke fast arbejdsmarkedstilknytning og risikerer derfor at få stærkt nedsatte sygedagpenge/barselsdagpenge og hendes mand kan (foreløbig) ikke finde arbejde.
Hvad sker der, hvis hun søger supplerende kontanthjælp? Får han så ikke forlænget sin opholdstilladelse? Gælder dén dér "karantæne" også efter at man er familiesammenført?
Håber at noge ved noget om dette emne, for det er en jungle at finde rundt i regler og bekendtgørelser på området.

fundiver199

Re: Familiesammenføring og offentlig hjælp

Indlæg af fundiver199 » 09.08.2010 08:31:58

I skal kigge i det brev fra Udlændingeservice, hvor de meddeler din svigersøn, at han har fået opholdskort i Danmark. Her vil der stå, om der er stillet et krav til din datter om, at hun skal råde over ”tilstrækkelige midler”.

Det vil der som udgangspunkt være, hvis hun har boet i det andet EU-land som studerende eller som ”person med tilstrækkelige midler” herunder grænsegænger. Men hvis hun har boet i det andet EU-land som arbejdstager, d.v.s. hvis hun arbejdet i det samme EU-land, som hun boede i, så er der p.g.a. EF-domstolens kendelse i Eind-sagen i 2007 ikke stillet et sådant krav til din datter.

Hvis kravet er stillet, så kan din datter godt modtage sociale ydelser, uden at det får øjeblikkelige konsekvenser for din svigersøns ret til ophold i Danmark. Men hvis parret ud fra en samlet vurdering af deres situation udgør ”en urimelig byrde” for det sociale system i Danmark, så kan hans opholdskort blive inddra-get. Det er Udlændingeservice, som skal foretage denne vurdering, og der skal bl.a. tages hensyn til varigheden af deres ophold i Danmark, varigheden af modtagelse af sociale ydelser og udsigterne til, at parret igen bliver selvforsørgende.

Jeg kan naturligvis intet garantere, men alt andet lige må det vel anses for at være en formildende omstændighed, hvis modtagelse af sociale ydelser skyldes komplikationer i.f.m. en graviditet. For graviditet er jo alt andet lige noget, som har det med at gå over. Det er jo for sent for din datter at få det råd nu, men det havde nok været en god ide at vente med at blive gravid, indtil parret var lidt mere veletablerede. Men jeg håber da, at det hele lykkes for dem.

Bekymret mor

Re: Familiesammenføring og offentlig hjælp

Indlæg af Bekymret mor » 09.08.2010 08:38:17

Tusind tak for hurtigt og godt svar! Vi vil lige nærlæse betingelserne på opholdskortet nøje. Tak!

Besvar