rejse til hjemland med dansk opholdstilladelse

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
morehope88

rejse til hjemland med dansk opholdstilladelse

Indlæg af morehope88 » 06.08.2010 16:43:22

Hej
Hvis jeg søger opholdstilladelse til min mand i tyskland, efter selv at flytte til Tyskland, og derefter benytte mig af den frie bevæglighed, ved at flytte tilbage til Danmark sammen med ham og søge om dansk opholdstilladelse, hvor lang tid skal der gå inden han kan tage på ferie i sit hjemland? Nogle der allerede har gjort det, har fortalt mig at det først er tilladt for ham at rejse hjem på ferie efter 7 år? er det rigtigt?

På forhånd mange tak

krikris
Geografisk sted: denmark

Re: rejse til hjemland med dansk opholdstilladelse

Indlæg af krikris » 06.08.2010 19:29:36

Du skal da søge om opholdstilladelse i følge EU retten når i kommer tilbage til DK til din mand.
Han må selvfølgelig gerne besøge sig hjemland når han har fået sit opholdskort det andet er noget værre ammestue snak.

morehope88

Indlæg af morehope88 » 06.08.2010 21:46:02

krikris skrev:Du skal da søge om opholdstilladelse i følge EU retten når i kommer tilbage til DK til din mand.
Han må selvfølgelig gerne besøge sig hjemland når han har fået sit opholdskort det andet er noget værre ammestue snak.

Det er også EU rettens regler jeg vil bruge for at komme tilbage til Danmark, hvordan skulle jeg ellers gøre det. Så mange muligheder er der jo ikke at vælge imellem, for at komme tilbage til Danmark sammen med ham. Mit eneste spørgsmål er om han først skal vente de 7 år før han kan besøge sit hjemland, eller om hvor længe der skal gå inden han må? Har du nogen hjemmesider der fortæller at han må besøge sit hjemland så snart han har fået opholdstilladelse i DK, det er nemlig vigtigt for mig at vide, da dem som har fortalt mig det, selv har fået opholdstilladelse til deres ægtefæller ved hjælp af EU rettens regler og nu har det problem at deres ægtefæller ikke kan tage på besøg i deres hjemland.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 07.08.2010 05:42:02

Det er kun flygtninge, som ikke må besøge deres hjemland. Det skyldes, at man ikke mener, at det kan være rigtigt, at folk skal have opholdstilladelse i Danmark, fordi de risikerer forfølgelse i f.eks. Afghanistan. Hvorefter de så rejser på ferie til Afghanistan, lige så snart de har fået den danske opholdstilladelse. Flygtning er altså ikke noget, man kan være på halv tid, det er enten eller.

Alle andre udlændinge må rejse alt det, de vil, men dog skal de stadig være i Danmark så meget, at de kan siges at have fast bopæl her i landet. Ved ophold efter EU-reglerne må man være væk i op til 6 måneder om året de første 5 år, og herefter, når opholdskortet er gjort permanent, må man være væk i op til 12 måneder ad gangen.

morehope88

Indlæg af morehope88 » 07.08.2010 10:55:46

SÅDAN!! Tusind tak for dit svar:) så ved jeg det

Besvar