sammenføre i tyskland eller sverige?

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

mgj

sammenføre i tyskland eller sverige?

Indlæg af mgj » 01.07.2010 20:46:06

Hej

Jeg har et kæmpe problem som jeg håber i kan hjælpe mig med en grundig svar tak.
jeg ønsker at vide regler omkring familiesammenføring i både i tyskland og sverige hvad er nemst og hurtigst.
hvilke krav stilles der når man er danskstatsborger og er gift med en fra syrien (som ligger i mellemøsten) jeg er 22 år, studerende og arbejder i danmark men jeg vil bo i sverige hvilken indtægt skal jeg have om måned i sverige eller tyskland hvad skal jeg gøre for at for ham sammenført til enten sverige eller tyskland jeg er forvirret hjælp mig er det rigitig at svenskerne har ændret loven omkring familiesammenføring? er det bedst at søge iflg eu regler på forhånd tak for hjælpen

Kim P. Nyberg
Geografisk sted: Herning
Kontakt:

Re: sammenføre i tyskland eller sverige?

Indlæg af Kim P. Nyberg » 02.07.2010 02:31:39

Hejsa, og velkommen her på forum.

Det smarteste for jer vil være, at I søger efter EU-rettens regler. Dermed kan I relativt hurtigt flytte tilbage til Danmark. Du kan godt bo på den ene side af Øresund og arbejde/studere på den anden.

Når alle faste udgifter er betalt, skal der på månedsbasis være mindst 6.000 svenske kronor tilbage. Om pengene kommer tilveje gennem løn, lån fra Bedste eller den fede i Lotto er sådan set underordnet.

Når jeg skriver, at I relativt hurtigt kan vende tilbage til Danmark ved brug af EU-rettens regler, så er det fordi, at der efter netop de regler ikke er nogen 24 års regel eller tilknytningskrav.
Frivillig rådgiver i Ægteskab Uden Grænser

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 02.07.2010 06:25:05

Som Kim skriver, så er der kun grund til at overveje at søge efter Sveriges nationale regler, hvis man gerne vil bo i Sverige resten af sit liv, eller i hvert fald i længere tid. Hvis målet bare er at komme til at leve sammen, og man egentlig foretrækker at bo i Danmark, fordi det nu engang er her, man taler sproget og har sin familie m.m., så bør man altid gå efter den "hurtige" Sverigesløsning. Hvilket indebærer at man søger efter Eu-reglerne og flytter videre til Danmark efter EU-reglerne, når man har boet i Sverige i f.eks. 3 eller 4 måneder.

At søge efter Tysklands nationale regler er endnu mindre relevant, da de indeholder et krav om at skulle bestå en prøve i det tyske sprog, før opholdstilladelsen kan udstedes.

Du kan læse meget mere om familiesammenføring efter både nationale regler og EU-regler under "jeg vil... familiesammenføres" og "jeg vil... flytte til Sverige/Schlesvig". Læs også indlægget "ofte stillede spørgsmål" øverst i dette forum.

mgj

Indlæg af mgj » 02.07.2010 08:30:21

:D tak for jeres svar

hvad med tyskland hvordan er reglerne der mht til familiesammenføring hvilke indtægt skal man have osv please hjælp

mht sverige kender i ikke en god advokat der kan hjælpe med at søge i sverige og klare tingene for mig og hvad koste det

jeg har hørt sverige har ændret nogle af reglerne ved i hvad det er for nogle regler de har lavet om på

mvh

marianne

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 02.07.2010 09:10:28

Ændringerne i de nationale svenske regler er drøftet tidligere her på forum. Se indlæg under "Familiesammenføring i andre lande". Ændringerne berører ikke dig, hvis du er dansk statsborger.

Der er vel ingen grund til at hyre en advokat, medmindre du har svært ved at udfylde fortrykte blanketter og spiser tusindkronesedler til frokost.

EU-reglerne er på ingen måde ændret.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 02.07.2010 09:32:58

Kære Marianne

Når du som EU-borger benytter dig af din ret til fri bevægelighed, så er det EU-regler, du benytter dig af, og derfor findes der ikke nogen specielle ”græske”, ”belgiske” eller ”tyske” regler”, som du skal sætte dig ind i. Reglerne er fuldstændig de samme, uanset hvilket EU-land du ønsker at bosætte dig i. Der er jo heller ikke forskel på reglerne for at flytte fra København til Rønne og fra København til Esbjerg.

M.h.t. hvilken indtægt, man skal have, så er dette spørgsmål besvaret i indlægget ”ofte stillede spørgsmål”, som står øverst i dette forum under ”bekendtgørelser”.

……………………………

SP: Hvilke krav stilles der til min økonomi?

Svar: Det afhænger af, hvilket EU-land du bosætter dig i og hvilken status, du har i det pågældende land.

* Hvis du er arbejdstager, d.v.s. arbejder mindst 10-12 timer om ugen i det EU-land, hvor du har bosat dig, kan der ikke stilles nogen krav til din økonomi, hverken medens I bor i det andet EU-land, eller hvis I senere flytter til Danmark.

* Hvis du bosætter dig i et andet EU-land som "person med tilstrækkelige midler", f.eks. grænsegænger, så skal du dokumentere over-for myndighederne, at I kan klare jer selv, så jeres ophold i det pågældende EU-land ikke bliver en byrde for det sociale system. Hvis du har en indkomst, som svarer til den laveste sociale ydelse i det pågældende land for det antal mennesker, som din husstand består af, så opfylder du med sikkerhed kravet om at råde over "tilstrækkelige midler". Er din indkomst lavere end dette, skal myndigheder-ne foretage en vurdering af din personlige situation for at afgøre, om du alligevel råder over tilstrækkelige midler.

* Er du studerende, d.v.s. læser du i det EU-land, hvor I har bosat jer, kan du opfylde forsørgelseskravet alene ved at underskrive en erklæring. Flytter I senere til Danmark, så skal du du råde over "tilstrækkelige midler" på lige fod med dem, der f.eks. boede i Sverige som grænsegængere.

Du kan også opfylde kravet om at råde over tilstrækkelige midler ved at have formue, eller ved at nogen forpligter sig til at understøtte dig økonomisk. Det afgørende er således ikke, hvor dine midler kommer fra, men alene at du har dem.

………………………………

Er det din hensigt at ernære dig som grænsegænger, skal du altså sætte dig ind i, hvad niveauet for den laveste sociale ydelse i det pågældende land (f.eks. Tyskland) er.

mgj

Indlæg af mgj » 02.07.2010 09:37:21

hej igen

tusind tak for svaret der var en advokat som kører sager i sverige han siger at jeg skal have mindst 18000 danske krone i løn før at svenskerne vil lade mig sammenføre min mand til sverige er det rigitig for jeg er ret nervøs jeg er dansk statsborger

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 02.07.2010 09:47:14

Ved brug af EU-regler er tommelfingerreglen, at du skal have mindst 6000 SEK til overs om måneden, hvis I er to voksne, efter at alle faste udgifter er betalt. Så om 18.0000 DKK er nok afhænger med andre ord af, hvad du har af udgifter, og hvad du reelt får udbetalt efter skat.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 02.07.2010 11:35:04

Som det fremgår af det, jeg har skrevet i ”ofte stillede spørgsmål”, så er det desuden kun ”personer med tilstrækkelige midler”, som skal leve op til dette krav. Arbejdstagere skal i stedet arbejde mindst 10-12 ti-mer om ugen, og studerende skal skrive under på en erklæring om, at de vil forsørge deres ægtefælle.

Så det er altså kun, hvis du hverken arbejder eller læser i Sverige, at der overhovedet er behov for lave et budget, som du kan vise Migrationsverket, når din mand søger om opholdskort.

mgj

Indlæg af mgj » 02.07.2010 16:35:37

ja det er rigtig jeg skal hverken arbejde i sverige eller studere men kun bo i sverige

min far har lovet mig at hjælpe mig med økonomien ud over hvad jeg får i su sådan at vi kan have 6000 sek efter udgifter

her ved jeg ikke hvad jeg må få af far før at det vil gå ud over min su jeg er ved at studere til pædagog har jeg mon en chance så?

outoforbit
Geografisk sted: Aarhus, Danmark

Indlæg af outoforbit » 02.07.2010 18:49:10

Hi

Sorry for doing this in English, as I still can't write Danish.

I have some information that might be helpful, as I lived in Germany with my Danish wife and had to comply to their set of requirements under EU law:

1- Both you and your husband register at the local Rathaus / Bürgeramt within 15 days of arriving .

2- Reason for Freedom of Movement in Germany , I.e. Work Contract / Student / Self - Supporting / Etc

If work, you must have at least a 400 euro job (that in Germany is called a mini-job). My wife started with one of those and they gave us my residency unwillingly (but they had to, it's stated in the law 400 euros minimum - we were at the limit). But in any case, I would suggest you get a job that pays a bit higher to avoid the hassle.

3- Marriage Certificate translated into German would be best

4- Proof of valid (German) health insurance for both you and your husband (This is very important. If you have a job for above 400 euros a month, you and your family are automatically insured, by a German health insurance company of your choice ). Note: when we arrived and my wife got a 400 mini-job, we only had travel insurance. That was good for my wife to get her permit of stay/work in Germany but not for me. After much arguing and repeated visits to Immigration, they gave me a 1 year residency at first because that was the period of my travel insurance. You need a real German insurance company to really seal the deal.

These are the requirements for EU workers and their family members. This is if you apply IN Germany together. They may be more demanding if you request for your husband's residency through the Germany Embassy in Syria.

There is no language requirement if you apply under EU rules in Germany. If you husband can enter without a visa to Germany as a tourist, then you can apply together at the local Immigration office. That is much easier and they give your husband's 5-year residency the same day, if you submit all the right documents. (Technically speaking there is no language requirement even if you apply thru an Embassy, but the embassies are often misinformed about the EU-law and they will ask for level A1 of German. The German Embassy at my country said the same, so we just decided to try our luck directly within the country. Gladly, it worked).

Hope this helps. Let me know if you have any questions.

mgj

Indlæg af mgj » 02.07.2010 20:44:39

hi

thank you a lot for your information sir outoforbit :D

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 02.07.2010 20:59:06

Din far kan sagtens underskrive en erklæring om, at han vil give dig x antal kroner hver måned, og gaver har ingen indflydelse på din SU, men der er jo regler for, hvor meget man må give i Danmark til andre familiemedlemmer uden at det skal beskattes, så det bør din far jo sætte sig ind i.

mgj

Indlæg af mgj » 02.07.2010 21:08:25

:D

hej

tak for svaret

er du helt sikker på at hvis min far underskriver en erklæring til den svenske stat at han vil støtte mig i x antal kroner så er det ikke noget problem?

er du også sikker på at den danske stat ikke vil skære ned på min su fordi min far har givet mig gave altså penge er det som hedder arvesum eller hvad hedder det det siges at den ligger på ca 50000 om året som man må får fra far eller mor

på forhånd tak for hjæpen :D

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 02.07.2010 21:14:33

Beløbet, du må få om året fra din far, uden at det skal beskattes, er ca 54000 kr - kilde http://www.skm.dk/publikationer/udgivel ... erogboern/

Det er kun lønindkomst som kan påvirke din SU.

Når du er selvforsørgende i EU-retslig forstand, så er det sådan set underordnet, hvor dine midler kommer fra. Du skal bare have dem. Enten i form af en løbende fast indtægt eller i form af formue.

Besvar