Sverige....

Her kan du skrive om/søge information om visum-reglerne, hvordan I søger om visum, dokumenter, gode råd m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
camillacelik

Sverige....

Indlæg af camillacelik » 02.06.2010 20:19:02

Sååå er jeg her igen :)

Nu har jeg som sagt fået lejlighed i sverige kan flytte ind i slutningen af juni.
Min mand har fået styr på sit pas som han har fået fornyet og vi har egentlig de fleste papir klar :)
Jeg regner med at jeg får min adresse på plads 1 juli i sverige hvornår kan vi begynde at søge visum til ham?
Jeg har talt med en veninde som siger at hun syntes vi skal søge visum til sverige til ham og når han så er kommet til sverige søge om opholdskort til ham.
For hun siger det kan tage op til 6mdr at få svar på opholdskort?
Hvis vi søger visum til ham først og derefter opholdskort når han er kommet er det så rigtig at han ikke skal have de der 42 euro ¨pr. dag på sin konto når det er sverige eller er det en misforståelse.

jeg ville da bare tro at ligemeget hvor man var i verden og ville søge visum skulle reglerne være det samme alle lande?
Han har jo været i Dk en gang det ved jeg ik om har betydning ? når nu det sverige...

Håber en eller anden kan svare mig :)

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Sverige....

Indlæg af mh1 » 03.06.2010 06:45:42

Din mand kan søge, når du er kommet til Sverige, og han skal i ansøgningen gøre opmærksom på, at han søger om at slutte sig til sin EU-ægtefælle. Du kan søge på Besiktas' indlæg og svar, der er vejledninger til udfyldelse af formularen (i skal bare erstatte hustru med mand, selvfølgelig). Når det er visum til fs for en ægtefælle til en EU-borger må der ikke kræves sikkerhedsstillelse eller bevis for at have 46 euro/dag, men en rejseforsikring skal han stadig have.

PS: Der ER forskel på, om der kræves bevis for at have 46 euro/dag fra det ene land til det andet, DK stiller endog krav til NOGLE landes statsborgere, herunder tyrkiske, men ikke til andre.
mh
Rådgiver for ÆUG

fundiver199

Re: Sverige....

Indlæg af fundiver199 » 03.06.2010 09:56:13

camillacelik skrev:jeg ville da bare tro at ligemeget hvor man var i verden og ville søge visum skulle reglerne være det samme alle lande?
Både ja og nej. Den enkelte ambassade er i princippet autonom (selvstyrende) og vurderer hver enkelt ansøgning helt individuelt. Ambassaderne må imidlertid ikke give afslag, de må kun sende sagen videre til US.

Og hvis sagen havner hos US, er det de samme regler, som gælder, uanset hvilket statsborgerskab ansøgeren har. Dog med den undtagelse, at inddelingen i landegrupper er retningsgivende for, hvem der i det hele kan få visum, og hvem der ikke kan.

Men når US skal vurdere sagen, så må de ikke kræve, at f.eks. en tyrkisk statsborger skal råde over 46 EUR pr. dag, hvorimod f.eks. en ægyptisk statsborger kun behøver at råde over 10 EUR pr. dag. Eller måske slet ingen ting, hvis den danske referent har skrevet under på at ville betale alting.

Så derfor vil jeg egentlig opfordre tolk til at blæse det "tyrkiske" krav et stykke, hvis de ikke kan opfylde det og søge alligevel og se, hvad der sker. Ansøgningen skal så bare vedlægges dokumentation for den danske referents indtægt, og der skal stå i invitationen, at det er referenten, der betaler for alting.

Besvar