Hej.
Min kone har søgt om visum efter eureglen. Hun har fået et lille afslag, hvor de siger at jeg står registreret som ugift i dk og sverige. Dette har jeg ikke vidst noget om. Jeg har skrevet til AEG rådgivning, og har ået følgende svar fra Fundiver (lars):
Kære Chowan
Problemet er, at du ikke har sørget for at få dit ægteskab registreret i hverken Danmark eller Sverige. Hvis I er blevet gift i din kones hjemland, så vil det typisk kræve, at hun skal få jeres vielsesattest legaliseret eller apostillebetegnet, og herefter skal du så sørge for at få dit ægteskab registreret i Danmark og Sverige.
Når det er sket, så kan din kone søge om visum igen, eller ansøgningen kan genoptages. Hvis du har brug for hjælp til de praktiske ting om, hvordan man får sin vielsesattest legaliseret, og hvordan man registrerer et ægteskab i Danmark/Sverige, så prøv at skriv i vores forum "ægteskab". Jeg er således ikke ekspert i disse ting, da jeg ikke selv er gift endnu.
Mvh. Lars, ÆUG´s rådgivning (fundiver199 i forum).
Hvad skal jeg gøre nu så jeg hurigt kan løse dette og min kone kan få visumet udstedt? Vi har søgt om visum til d. 15.7.2010
Registrering af ægteskab
-
mh1
- Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
- Kontakt:
Re: Registrering af ægteskab
Har du vielsesattesten og har du den enten i en to-sproget udgave, hvor den ene er engelsk, eller har du fået den oversat til enten dansk eller engelsk af en autoriseret oversætter?
I så fald kan du, hvis du bor i DK, gå til folkeregisteret og ved at vise den få dig registreret som gift.
Bor du i Sverige, skal du gå til Skatteverket.
Hvis de danske eller svenske myndigheder forlanger en legalisering af vielsesattesten, må du en tur på din ambassade og få dem til at legalisere attesten, dvs. få et stempel på, der bekræfter at den er ægte og gyldig. Det koster sandsynligvis et eller andet beløb.
Hvis du ikke har den originale vielsesattest, skal din kone gå til de stedlige myndigheder og få attesten legaliseret, og så sende den til dig. En bekræftet kopi kan sikkert også gøre det, hvis hun selv skal bruge attesten igen, for at få sit visum.
I så fald kan du, hvis du bor i DK, gå til folkeregisteret og ved at vise den få dig registreret som gift.
Bor du i Sverige, skal du gå til Skatteverket.
Hvis de danske eller svenske myndigheder forlanger en legalisering af vielsesattesten, må du en tur på din ambassade og få dem til at legalisere attesten, dvs. få et stempel på, der bekræfter at den er ægte og gyldig. Det koster sandsynligvis et eller andet beløb.
Hvis du ikke har den originale vielsesattest, skal din kone gå til de stedlige myndigheder og få attesten legaliseret, og så sende den til dig. En bekræftet kopi kan sikkert også gøre det, hvis hun selv skal bruge attesten igen, for at få sit visum.
mh
Rådgiver for ÆUG
Rådgiver for ÆUG
hej.
Jeg har lige nu været hos borgerservice i odense og bedt om at få ægteskaben registreret. Jeg viste dem vielsesattesten og de godkendte den. De skrev kones navn og fødselsdato og nu er jeg registreret som gift i DK, og jeg har det på papir, mit civilstand attest er nu: gift i Irak d. 20.7.2009.
Skal jeg også til sverige og gøre det?
Tak
Jeg har lige nu været hos borgerservice i odense og bedt om at få ægteskaben registreret. Jeg viste dem vielsesattesten og de godkendte den. De skrev kones navn og fødselsdato og nu er jeg registreret som gift i DK, og jeg har det på papir, mit civilstand attest er nu: gift i Irak d. 20.7.2009.
Skal jeg også til sverige og gøre det?
Tak
-
mh1
- Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
- Kontakt:
DK og Sverige udveksler folkeregisteroplysninger, så det skulle ikke være nødvendigt. Men jeg forstår ikke helt, hvordan du kan bruge EU-reglerne, hvis du er dansk og bor i DK? Medmindre du udfører grænseoverskridende tjenester, selvfølgelig.
mh
Rådgiver for ÆUG
Rådgiver for ÆUG
nej nej. Bor skam i sverige, det har jeg gjort siden 1.2.2010. Det står der også i mit civilstandattest og har fået personnummer osv i sverige. Jeg arbejder i DK og bor i sverige.