Opholdstilladelse i Sverige

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Janina

Opholdstilladelse i Sverige

Indlæg af Janina » 30.04.2010 18:13:29

Min kæreste (snart mand) er ikke europæisk statsborger, men har permenent opholdstilladelse i Holland.

Han vil naturligvis gerne til DK, men det er som bekendt af alle herinde, ikke så let. Derfor planlægger vi, at han flytter til Sverige (jeg har ikke mulighed for at flytte fra DK) og studerer et eller andet der.

Er der nogen der ved hvor længe det tager at få en permenent opholdstilladelse i Sverige når man flytter dertil?

Er er muligt at flytte til DK hvis man bare har en midlertidig opholdstilladelse i Sverige og i så fald, hvor længe vil det tage?

På forhånd mange tak for hjælpen. :D

skaanebo

Re: Opholdstilladelse i Sverige

Indlæg af skaanebo » 30.04.2010 20:20:23

I har flere muligheder for at bo sammen. Helt traditionelt, kan i jo gifte jer og dernæst flytte til Sverige, hvor din ægtefælle så indgiver ansøgning om et svensk opholdskort i kraft af ægteskabet med dig.

En anden mulighed er, at din kæreste flytter til Sverige helt på egen hånd så at sige. Det kan han gøre i kraft af at have en permanent opholdstilladelse i Holland. En tredjelandsborger med permanent ophold i en medlemsstat kan nemlig også benytte sig af den frie bevægelighed inden for eu og eøs. Det forudsætter så bare, at han finder et job i Sverige, studerer eller er en person med tilstrækkelige midler til ikke at blive en byrde for det sociale system i Sverige. I kan læse mere om den mulighed som såkaldt varagtig bosatt i en medlemsstat, der vil flytte til en anden, på www.migrationsverket.se - bemærk dog, at din kæreste ikke kan udøve denne ret i Danmark pga. de danske eu-forbehold. Hvis hensigten er, at i ønsker at bo i Danmark efterfølgende, må i derfor enten gifte jer eller blive boende i Sverige i mindst 18 måneder for at opfylde det danske krav om mindst 18 måneders samliv for at blive ligestillet med et ægtepar.

Janina

Indlæg af Janina » 30.04.2010 20:28:51

Tak for svaret men jeg ved godt alt det du har skrevet. Som jeg skriver har jeg ikke mulighed for at flytte fra DK. Han har ret til at flytte til Sverige som studerende da han har opholdstilladelse i et eu-land. Men med opholdstilladelse i Sverige vil han kunne flytte til DK, helt uden at jeg er en del af projektet. Jeg vil bare gerne have et tidsperskektiv!

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 30.04.2010 21:14:50

Han kan godt flytte til Sverige helt på egen hånd og fx studere i Sverige, hvis bare han kan klare sig selv økonomisk, men han vil ikke kunne benytte samme ret om fri bevægelighed til at flytte til Danmark, så længe de gamle danske eu-forbehold fra maastrichttraktaten (edinburghaftalen) stadig gælder. Så jo, han kan flytte til Sverige, men ikke til Danmark, medmindre du også flytter til sverige, så i får fælles bopæl.

En anden mulighed er måske at søge om statsborgerskab i nederlandene? Så kan han jo flytte direkte til Danmark, når bare han kan klare sig selv økonomisk.

Janina

Indlæg af Janina » 30.04.2010 22:13:10

Tak for de hurtige svar. Det er dejligt
:D
Jeg ved at vi i DK har forbehold, men så vidt jeg kan læse mig til, diverse steder på nettet er det sådan, at hvis man har opholdstilladelse i Sverige, er det de nordiske regler der gælder, hvor man frit kan arbejde og studere i andre nordiske lande. Altså ville det bare kræve at han så studerer videre i Danmark når han har fået sin svenske opholdstilladelse. Er det helt forkert?

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 01.05.2010 07:13:26

Nu kan jeg ikke lige finde det igen, men for nylig læste jeg en oplysning om, at 3.lands borgere, som havde opholdstilladelse i et EU-land som studerende, nu har lov til at opholde sig op til 3 mdr. i andre EU-lande i forbindelse med deres studier - ved ikke, om en sådan ret vil kunne hjælpe.
mh
Rådgiver for ÆUG

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 01.05.2010 08:15:40

Janina, din kæreste vil ikke på egen hånd kunne benytte nogen EU-ret til at bosætte sig i Danmark, og nej, der er ikke et frit marked for tredjelandsborgere i Norden til at bo i et land og arbejde eller studere i et andet. En svensk opholdstilladelse giver kun tilladelse til at arbejde i Sverige. Alt efter hvor i Danmark, du bor, er Sverige måske tættere på din bopæl, men så længe du ikke er parat til at flytte sammen med ham i mindst 10 uger i Sverige, så vil han ikke kunne flytte videre til Danmark.

Alt efter hans uddannelse kunne han måske også komme i betragtning til et dansk green card? Altså søge om en egentlig arbejds- og opholdstilladelse i Danmark qua sin uddannelse og et tilbud om job i Danmark. Ellers kunne han jo undersøge muligheden for at blive hollænder, det vil alt andet lige gøre det meget lettere for ham at flytte til Danmark.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 01.05.2010 08:18:12

De nordiske regler gælder kun for statsborgere i de nordiske lande. Så din kæreste vil skulle bo mindst 5 år i Sverige og herefter blive svensk statsborger, før han frit kan flytte til Danmark. Og så var det måske nemmere og hurtigere for ham at blive hvor han er og blive hollandsk statsborger?

Du skriver flere gange, at det ikke er muligt for dig at flytte fra Danmark. Hvordan kan det være? Sidder du da i fængsel, eller hvad er det, som gør, at det er helt umuligt for dig at bevæge dig over en landegrænse?

Det ville jo gøre det hele meget nemmere for jer.

Besvar