immigrationsverket

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Maria15

immigrationsverket

Indlæg af Maria15 » 08.04.2010 19:17:56

Hej, Jeg har søgt om opholdstilladelse for min mand slutningen af januar.
Vi har endnu ikke fået svar, ringer de, eller sender de brev?
Jeg vil lige sige den 15 april udløber min mands visum og han kan derfor ikke længere være i sverige. Hvad gør man nu? der er kun 5-6 dage tilbage?
Jeg har ringet mange gange, entet siger svaren at ingen er ledige, og ellers siger de vent, og det tager over 15 min at man ikke gider mer'.

Hvad skal jeg gøre?

skaanebo

Re: immigrationsverket

Indlæg af skaanebo » 08.04.2010 19:42:59

Har din mand søgt om opholdstilladelse (nationale regler) eler opholdsbevis (EU-regler)? Der er stor forskel i processen. Hvis det haster med en afklaring kan I jo også bare tage hen på den nærmeste afdeling af Migrationsverket og sætte jer i kø, indtil I træffer en sagsbehandler.

Maria15

Indlæg af Maria15 » 08.04.2010 19:44:59

min mand har søgt efter eu reglerne... og vi har ikke fået svar. med mindre plejer de at ringe til en eller sende brev? mit svenske nummer har nemlig ikke fungeret 100%

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 08.04.2010 20:00:37

Hvis din mand har søgt om et opholdsbevis efter EU-retten, så har han jo alle rettigheder i Sverige fra samme øjeblik, ansøgningen er indleveret. Han må fx begynde at arbejde med det samme. Og udstedelsen af et opholdsbevis er alene en formssag. Så jeg forstår ikke helt, hvad du/I er så nervøse for? Når bare I opfylder betingelserne for at gøre brug af EU-retten og har indleveret en ansøgning, så er selve opholdsbeviset sådan set bare en formssag, og man behøver ikke at afvente at få opholdsbeviset udstedt, før man gør brug af sine rettigeheder som ægtefælle til en EU-borger, der har gjort brug af den frie bevægelighed. Sagsbehandling efter EU-retten må i øvrigt tage op til 6 måneder.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 08.04.2010 21:13:24

Maria15 skrev:Jeg vil lige sige den 15 april udløber min mands visum og han kan derfor ikke længere være i sverige. Hvad gør man nu? der er kun 5-6 dage tilbage?
Det er en misforståelse. Din mand har ret til at bo i Sverige, fordi du bor der, og fordi han er gift med dig. Mere kompliceret er det ikke. Det eneste, der kræves er følgende:

1) Han skal have et visum for at rejse ind i Sverige, hvis han er fra et visumpligtigt land. Men visum tjener kun det formål, at pasbetjenten kan se, at han skal lade din mand passere, så det er ligegyldigt, hvornår visum udløber.

2) Jævnfør ovenstående skal din mand dog nå at søge om et opholdskort, inden hans visum udløber, og senest 3 måneder efter sin indrejse.

3) Du skal være arbejdstager, studerende eller person med tilstrækkelige midler. For de to sidstnævnte grupper er der forsørgelseskrav, men for studerende opfyldes det alene ved at underskrive en erklæring.

4) Din mand må ikke være til fare for den offentlige sikkerhed, sundhed eller orden.

5) Jeres ægteskab må ikke være et proforma ægteskab.

6) Din mand må ikke forsøge at komme til Sverige v.h.a. falske papirer.

Maria15

Indlæg af Maria15 » 08.04.2010 21:47:07

fundliver tak for hjælpen også dig skaanebo..
Men det betyder jeg ik skal bekymre mig om at på torsdag udløber hans visum, altså at han stadig godt kan være i sverige, men jeg læste at immigrationsverket forlænger visum er dette forkert?
jeg er studerne og jeg arbejder, så min sag burde da ikke være så lang tid om at få svar?

Maria15

Indlæg af Maria15 » 08.04.2010 21:50:44

min mand siger forresten at hvordan kan det være han må blive i et land når hans visum udløber? fordi hvad hvis vi får afslag? så skal han jo tilbage til sit hjemland, og hvordan vil det lade sig gøre da han intet visum har længere, da det vil være udløbet? så er han jo ulovligt i landet? ike?

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 08.04.2010 22:04:27

Har I ikke fået en kvittering på, at Migrationsverket har modtaget ansøgningen? I så fald er kvitteringen i sig selv bevis for din mands lovlige ophold. Og ellers er det jo ikke værre end at stille sig i kø på Migrationsverket for at få det papir, hvis det kan gøre jer mere rolige. Men der er ingen grund til at være så opskræmt, hvis I ellers opfylder kravene, og det lyder jo sådan.

Sagsbehandlingen må som nævnt vare i op tll 6 måneder. Det har ikke nødvendigvis noget at gøre med, hvor kompliceret jeres sag er. Det har mindst lige så meget noget at gøre med, hvor travlt de har på Migrationsverket, og hvor heldig eller uheldig man er med sin sagsbehandler. Nogen får udstedt et opholdsbevis i løbet af 15 minutters ventetid, andre må pænt vente i 6 måneder. Uanset hvor lang tid man venter, så er opholdsbeviset i sig selv ikke nødvendigt for at udøve sine rettigheder som ægtefælle til en EU-borger, der har gjort brug af den frie bevægelighed.

Der er ikke noget visum, der skal fornyes eller forlænges. Din mand må i kraft af jeres ægteskab uden videre bosætte sig i Sverige, når blot du opfylder betingelserne for at have gjort brug af den frie bevægelighed.

N17

Indlæg af N17 » 08.04.2010 22:16:27

Hvad vil hans rettigheder være i sverige, hvis han ikke får et opholdbevis?

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 08.04.2010 22:20:29

Hvis ansøgningen om opholdskort bliver afslået, så har han ingen rettigheder og skal forlade Sverige hurtigst muligt. Men en klage vil sikkert have opsættende virkning.

Og det vigtige er jo, at der ikke er nogen grund til at tro, at han ikke får noget opholdskort, hvis de 6 simple betingelser, som jeg har listet op i denne tråd, er opfyldt. Så derfor er der heller ingen grund til at bruge så megen tid og energi på at bekymre sig om det.

Det svære ved "Sverigesløsningen" er primært at finde et passende sted i Sverige, hvor man kan bo. Så det er først og fremmest det, man skal koncentrere sin energi omkring i stedet for alle disse spekulationer om dit og dat.

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 08.04.2010 22:24:12

Ret til at rejse hjem. Men jeg forstår ikke, hvorfor indlevere en ansøgning, hvis i ikke er sikre på, at i opfylder betingelserne!? Det lyder som om, I er blevet skræmt fra vid og sans af danske myndigheder. Men der er ingen grund til at være skræmt, når man gør brug af sin ret som EU-borger i et andet EU/EØS-land.

Maria15

Indlæg af Maria15 » 09.04.2010 18:06:11

okay sakaanebo tak for hjælpen. men lige et ekr´srta spørgsmål, når min mands visum udløber på torsdag, har han kun ret til at være i sverige, eller må han godt besøge danmark? for jeg er hi danmark ret tit da jeg studere og arbejder, og jeg plejer at tage ham med til mine forældres hjem, så han ikke keder sig ihjel. har han ret til at være i danmark? eller skal han faktisk kun være i sverige?

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 09.04.2010 19:11:46

Han må først rejse rundt inden for Schengen-området, når han er i besiddelse af et opholdsbevis. Han må altså ikke forlade Sverige, så længe han ikke har et gyldigt visum eller opholdsbevis, som han kan vise, hvis han bliver standset af told eller politiet.

Maria15

Indlæg af Maria15 » 10.04.2010 08:14:08

OKay, men siden vi opholder os meget hos mine forældre der bor i danmark, hvad vil man så anbefalde vi gør? søge om visum igen, så han kanrejse rundt i danmark?

dotGusten
Geografisk sted: Abidjan, Côte d'Ivoire
Kontakt:

Indlæg af dotGusten » 10.04.2010 09:36:21

Maria15 skrev:okay sakaanebo tak for hjælpen. men lige et ekr´srta spørgsmål, når min mands visum udløber på torsdag, har han kun ret til at være i sverige, eller må han godt besøge danmark? for jeg er hi danmark ret tit da jeg studere og arbejder, og jeg plejer at tage ham med til mine forældres hjem, så han ikke keder sig ihjel. har han ret til at være i danmark? eller skal han faktisk kun være i sverige?
Fra torsdag, og indtil i får opholdskort, må din mand kun opholde sig i Sverige. Det kan godt være det er træls, men sådan er reglerne. Så må du sørge for, at han kan underholde sig selv så længe.

Hvis han rejser til Danmark uden at have lovlig opholdstilladelse, og han bliver fanget i kontrollen, bliver han udvist. Og så kommer der en anmærkning i SIS.

Jeg har på fornemmelsen, at i ikke har foretaget ret mange rejser hen over Øresund, så i har ikke set kontrollen i aktion?

I kan ikke få visum til Danmark, da i allerede har opbrugt jeres 90 dages visum i Schengen området. Først om yderligere 3 måneder kan i få et nyt visum på 90 dage.
Senest rettet af dotGusten 10.04.2010 09:55:44, rettet i alt 1 gang.

Besvar