Efter at have læst de interessante indlæg vedrørende personfradrag på viewtopic.php?f=6&t=4528, valgte jeg i går at gå til skattekontoret i den kommune, som jeg tilhører. Her blev jeg temmelig forvirret og det kommer jeg til.
Først nogle facts om min kone og jeg:
Min, på daværende tidspunkt, kæreste kom til Danmark den 04/7-2009.
Vi blev gift i Danmark den 15/8-2009.
Vi søgte om familiesammenføring den 11/9-2009.
Vi rejste til hendes hjemland for at have en lokal ceremoni mellem den 27/10 - 12/11-2009 (søgte om tilbagerejsetilladelse)
Opholdstilladelsen som familiesammenført kom den 27/11-2009 (opholdstilladelse gyldig fra den 11/9-2009)
Min kone går alene til politiet for at få en sticker i sit pas og herefter til kommunen for at udfylde blanketten ”anmeldelse af indrejse”, hvor min kone under ”indrejsedato” skriver 12/11-2009, hvilket hun gør den 30/11-2009.
I går valgte jeg som sagt at gå til skattekontoret for at høre nærmere om min kones uudnyttet personfradrag – om jeg kan få det for hele året eller fra den dag, hvor hun satte sine fødder på dansk grund (04/7-2009). Den flinke skattedame fortæller mig håndfast, at det er fra indrejsedatoen. ”Ok” tænker jeg, så må jeg hellere tjekke op på kommune, hvad min kone skrev på indrejsedatoen.
På kommune finder de efter et stykke tid de papirer, som min kone udfyldte og afleverede. Her står der så under indrejsedato, som tidligere skrevet, 12/11-2009. Jeg fortæller således, at det er forkert, for min kone indrejste til Danmark den 04/7-2009. Efter lidt snak frem og tilbage kommer en anden kommunal medarbejder og siger, at indrejsedatoen 12/11-2009 er forkert – der skal stå den 27/11-2009. ”Hvabehar” siger jeg. ”Ja, det er, hvad jeg har fået at vide fra en medarbejde ved Udlændingeservice. Vi skal tage den dato, hvor Udlændingeservice har dateret brevet om opholdstilladelse”. Det forstår jeg ikke helt, men den første medarbejder ændrer nu datoen for indrejse til den 27/11-2009.
Jeg vælger så at tage tilbage til skattekontoret og snakke med den samme person som tidligere. Jeg fortæller om min oplevelse fra kommunen, at nu er indrejsedatoen den 27/11-2009. Damen tjekker op på systemet og ser, at ”fraflytterdatoen” er den 12/11-2009 (hvilket så vil ændres til den 27/11-2009, når SKAT får de nye oplysninger fra kommunen). Hun påstår stædig, at det er fra den dag, at jeg vil modtage min kones uudnyttet personfradrag.
Efter en forvirret nats søvn gik jeg til kommunen og spurgte om dokumentation mht. udfyldelsen af indrejsedatoen. Jeg kom i snak med den samme medarbejde fra i går, og hun nævnte, at det havde hun fået at vide over telefonen. Hun prøver så at ringe til Udlændingeservice, men opgiver pga. ventetiden. Hun finder så et dokument, som faktisk påpeger, at kommunen skal registere indrejsedatoen, når opholdstilladelsen er givet.
Følgende tekst fra ”Lov om Det Centrale Personregister” (lov nr. 426 af 31/05/2000):
Kapital 5
§ 22. Ved tilflytning fra udlandet skal som tilflytningsdato registreres datoen for indrejse med de i stk. 2 og 3 nævnte undtagelser.
Stk. 2. For flygtninge foretages registrering i CPR efter reglerne herom i lov om integration af udlændinge i Danmark (integrationslov).
Stk. 3. Andre udlændinge, hvis registrering af tilflytning sker på grundlag af opholdstilladelse eller -bevis efter udlændingelovgivningen, som er udstedt efter deres indrejse, skal registreres som tilflyttet på datoen for udstedelsen af opholdstilladelsen eller -beviset.
Jeg har par spørgsmål:
- Skal jeg vente på min årsopgørelse for at se, hvad de kommer frem til? Eller skal jeg gå til SKAT og vise dem bl.a. stemplet i passet og andre dokumenter?
- Hvordan er reglerne mht. lægehjælp, hvis opholdstilladelsen er givet den 11/09-2009, men indrejsedatoen er 27/11-2009 – vil vi risikere at modtage en regning, hvis min kone (og det har hun) har været på sygehuset i perioden 11/09 – 27/11?
Spørgsmål vedr. indrejsedato mht. lægehjælp og personfradrag
Re: Spørgsmål vedr. indrejsedato mht. lægehjælp og personfradrag
Puuha jeg kan slet ikke hitte rede i alle de datoer så jeg vælger at svare på disse to spørgsmål.hugo skrev:
Jeg har par spørgsmål:
- Skal jeg vente på min årsopgørelse for at se, hvad de kommer frem til? Eller skal jeg gå til SKAT og vise dem bl.a. stemplet i passet og andre dokumenter?
- Hvordan er reglerne mht. lægehjælp, hvis opholdstilladelsen er givet den 11/09-2009, men indrejsedatoen er 27/11-2009 – vil vi risikere at modtage en regning, hvis min kone (og det har hun) har været på sygehuset i perioden 11/09 – 27/11?
Ja du skal bare gå op på dit lokale skattekontor med din kones pas og sygesikringsbevis og evt dit eget pas. Det gjorde jeg ihvertfald men husk der er en frist for at oplyse om ændringer,se evt www.skat.dk for jeg kan ikke huske datoen.
Så det andet spørgsmål. Min kone fik gratis scanninger og jordemoder/lægekonsultationer fordi vi havde en sag om familiesammenføring liggende hos US. Det var nok at vi havde en ansøgning liggende . Ring evt til økonomikontoret på hvidovre hospital,så vil de fortælle dig at du ikke skal betale.
Vh Keff.
Re: Spørgsmål vedr. indrejsedato mht. lægehjælp og personfradrag
Angående personfradrag, så har du ret til hendes FULDE personfradrag for hele 2009, hvis hun vel og mærke ikke havde indkomst i 2009. Dette skyldes alene at i ved årets udgang er samboende ægtefæller og at DU har været skattepligtig i hele 2009. Så skatte damen har IKKE ret.
Hvis din kone derimod HAR haft indkomst i 2009, så får hun kun sit forholdsmæssige personfradrag fra den dato hun satte sine fødder på dansk grund!
Desværre er der et hul i loven som ikke belønner en arbejdsindsats. Og desværre er mange medarbejdere ved SKAT helt galt på den. Men ring til SKATs udlændinge afdeling hvis du vil have klar besked direkte fra dem.
Hvis din kone derimod HAR haft indkomst i 2009, så får hun kun sit forholdsmæssige personfradrag fra den dato hun satte sine fødder på dansk grund!
Desværre er der et hul i loven som ikke belønner en arbejdsindsats. Og desværre er mange medarbejdere ved SKAT helt galt på den. Men ring til SKATs udlændinge afdeling hvis du vil have klar besked direkte fra dem.