belgien/danmark

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
karinailona

belgien/danmark

Indlæg af karinailona » 17.02.2010 11:36:42

hejsa.
jeg er en dansk enlig mor på 33 år, som har mødt en dejlig mand fra belgien. lige pt flyver han frem og tilbage hver anden uge fra belgien til danmark hvilket både er dyrt og møgbesværligt. vi har derfor snakket om at han skulle sige sit job op og søge arb her i danmark hvilket ikke virker helt nemt da han ikke kan dansk endnu og der ikke ligefrem hænger jobs på træerne i danmark lige for øjeblikket.
vi har lidt svært ved at finde ud af hvordan vi skal gøre alt det her med at han skal flytte her til danmark. idet han ikke kan dansk endnu kunne jeg godt tænke mig han kunne få et kursus så han kunne blive integreret hurtigst muligt. men hvordan så med økonomien? er der nogen måde hvorpå han kan få noget økonomisk bistand eller skal jeg forsørge ham? lige pt er han tilmeldt diverse jobnet osv og han har samtidig søgt diverse uopfordrede stillinger.
vi har også tænkt på om han evt kunne studere her og få en form for su.
for at være helt ærlig kender ingen af os processen for hvordan vi skal gribe dette an. vi tør ikke rigtig bare lade ham sige sit job op og så komme her og søge arbejde, da vi så ikke ved om jeg skal forsørge ham eller om han kan få noget hjælp og et kursus i dansk.
jeg håber nogen kan hjælpe mig med et guidende lys da jeg ikke helt kan finde hovede og hale i hvor vi skal starte:)
på forhånd tak.
karina

dotGusten
Geografisk sted: Abidjan, Côte d'Ivoire
Kontakt:

Re: belgien/danmark

Indlæg af dotGusten » 17.02.2010 11:51:00

Du får lige en udfordring:

Hvad arbejder du med, som gør, at det ikke ville være nemmere for dig at flytte til Belgien?

I må begge to lige hæve jer lidt op i helikopteren, og vurdere om det er nemmest for dig at få job i Belgien end det er for manden at få job i Danmark?

Hvis i ikke er gift, skal han kunne forsørge sig selv, og der er ingen hjælp at hente. Hvis i er gift, skal i forsørge hinanden, og der er heller ingen hjælp at hente. Dvs. man kan ikke "bare flytte til Danmark og få bistandshjælp"

Hvis i bliver gift, og får familiesammenføring efter de nationale danske regler, vil manden kunne få SU. Og det er kun de nationale danske regler i kan bruge, hvis du bliver boende i Danmark.

Jeg går ud fra at du kan tale Belgisk?

fundiver199

Re: belgien/danmark

Indlæg af fundiver199 » 17.02.2010 15:05:10

Der er i princippet to måder, I kan komme til at bo sammen på:

1) I kan gifte jer og søge om familiesammenføring i enten Danmark eller Belgien. De belgiske regler kender jeg ikke noget til, de danske kan du læse om her på hjemmesiden under ”jeg vil… familiesammenføres”.

2) En af jer kan flytte til den andens land via EU/EØS-reglerne om fri bevægelighed. Det kræver, at den af jer, der flytter, enten finder et job i det pågældende land eller har en tyk tegnebog, så vedkommende kan få ophold efter bestemmelserne om at råde over ”tilstrækkelige midler”.

Besvar