Opholdskort i SE opnået, men hva´nu???

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Sahin58

Opholdskort i SE opnået, men hva´nu???

Indlæg af Sahin58 » 11.02.2010 22:12:30

Hejsa! Vi har i dag fået brev fra Migrationsverket, om at min mand har fået udstedt opholdskort.
Nu er vores næste skridt vel at søge fra DK, men der er altså nogle ting jeg ikke er helt sikker på.
Er det bedst at beholder min svenske adresse, indtil vi får svar fra Udlændingeservice, eller er det svenske opholdkort helt sikkert nok for at kunne få udstedt et i DK også??
Hvad ville være klogest at gøre? Skal jeg beholde adressen så vi er på den sikre side?
Har der overhovedet været nogle som har fået opholdskort i SE men er blevet afvist i DK???
og lige en anden ting, nu hvor jeg både bor og arbejder i sverige, har jeg så ret til lægebehandling i DK??

fundiver199

Re: Opholdskort i SE opnået, men hva´nu???

Indlæg af fundiver199 » 12.02.2010 08:58:09

Din mands svenske opholdskort er ikke nok til at bevise, at du har haft et "reelt og faktisk ophold" i Sverige. Se f.eks. denne tråd, som er startet af Sambo:

viewtopic.php?f=7&t=4486

I må selv vurdere, om det er bedst for jer at flytte først og søge opholdskort bagefter eller omvendt. Det kommer vel både an på, om du selv mener, at I har en stærk eller svag sag, samt hvor I hver især gerne vil arbejde, studere etc. Hvor veletablerede er I blevet i Sverige? Hvad venter der jer i Danmark? Der er mange overvejelser, man må gøre sig, og vi andre kan ikke træffe beslutningen på jeres vegne.

Se også mit indlæg "ofte stillede spørgsmål", hvor jeg i lyset af Sambos sag har opdateret teksten under "hvilke krav stilles der til min bolig".

Endelig er der på www.nyidanmark.dk en database over afgørelser i konkrete sager, som man kan søge i, i øverste højre hjørne af hjemmesiden. Hvis man her vælger "afslag" og "familiesammenføring med ægtefælle", så kan man se konkrete eksempler på, hvad der har ført til afslag i en ansøgning efter EU/EØS-reglerne.

Der er ikke nogen af disse afslag, der på nogen som helst måde er alarmerende. Men det er vigtigt at slå fast, at databasen jo ikke indeholder alle de afgørelser, som Udlændingservice har truffet gennem tiden. Så man kan jo aldrig give nogen garanti for, at det ikke er muligt at få afslag af andre grunde end dem, der er angivet i de offentliggjorte afgørelser.

krikris
Geografisk sted: denmark

Indlæg af krikris » 12.02.2010 09:56:57

Jeg ville også blive i Sverige hvis det var muligt som tingene ser ud lige nu, da EU åbentbart tillader DK at køre sin ultra stramme mis/fortolkning af EU regulativet for hvad menes der egentlig med en stærk eller svag sag? Enten har man boet i et andet EU land eller man har ikke, og at et opholdskort udstedt i et andet EU land kan overrules finder jeg dybt betænkeligt, for hvor er så den frie bevægelighed inden for EUs grænser???

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 12.02.2010 14:03:20

Nu synes jeg måske lige, at man skal tage det stille og roligt og lade være med at gå i panik og tage alle mulige sorger på forskud.

Der er gået 16 måneder, siden Danmark indførte den ”nye” og mere lempelige tolkning af retten til fri bevægelighed efter EF-domstolens kendelse i Metock-sagen. Og i al den tid kan jeg kun erindre èn person, der i forum har fortalt om, at hans/hendes ægtefælle havde fået afslag i Danmark af grunde, som ikke var umiddelbart indlysende. Og det drejede sig om en person, hvis ægtefælle de danske myndigheder mente var til fare for den offentlige sikkerhed, selvom de svenske myndigheder ikke havde været betænkelige ved pågældende.

Men man skal naturligvis kunne dokumentere sit ”faktiske og reelle” ophold. Så har man boet på en c/o adresse i Malmø, arbejdet i Danmark, klaret transporten ved at køre i bil over broen med en veninde og betalt alting med kontanter, jamen så er det da måske en meget god idè at blive boende, hvor man er, indtil de danske myndigheder er færdige med at behandle ens ansøgning. For så har man jo det, jeg kalder for en ”svag sag”.

krikris

Indlæg af krikris » 12.02.2010 15:22:21

Problemet er og bliver at US udmeldinger er så uklare og ugennemsigtlige og så ufattelige uforståelige for mange.
Når man har boet i et land som Sverige hvor man ikke per defintion mistænkliggøres bare fordi en ægtefælle er udlænding, er det mentalt chock at komme i kontakt med US i DK, hvor man ikke er i tvivl om at man er særdelse uønsket af den danske regering!
Reglerne skal selvfølgelig overholdes, men at man i visse tilfælde overruler et opholdskort udstedt af et andet EU land finder jeg stadig dybt problematisk.
Havde jeg ikke haft to mindreårige børn fra tidligere ægteskab havde jeg seriøst overvejet at forlade Danmark og blive i Sverige eller et andet passende EU land, men det er desværre ikke muligt før om ca 5 år

Sahin58

Indlæg af Sahin58 » 12.02.2010 21:14:36

Tak for svaret!
Hvad nu hvis jeg:
- har fremlejet "en hel bolig", med kontrakt og det hele.
- har arbejdet i Sverige i 12 uger, og ellers boet i Sverige i nu 18 uger.
- har fået oprettet en bankkonto og dermed internetbank osv. så jeg nemt kunne betale husleje og diverse udgifter. (så som, internet, telefon-optankninger, lægebehandling og indkøb)
Jeg har alle de beviser der skal til, men jeg er bare bange for et afslag lige meget hvad. Ved ikke hvad grunden til det skulle være, men jeg vil gerne være helt sikker på at jeg gør det rigtige.

krikris

Indlæg af krikris » 12.02.2010 22:10:10

Jeg forstår dig, men tror ikke nogen kan udstikke nogen form for garantier, da det jo er noget som US suverænt bestemmer.
Sidder selv og venter på det samme afgørelse; har arbejdet fuldtid inden for den offentlige tandpleje i Sverige i 14 uger boet 20 uger i Sverige, dog haft et ganske almindeligt lejemål (2 vær. lejl) altså IKKE fremleje men ellers fuldstændig som dig, men jeg har ventet siden 17/12-09 uden at høre en lyd fra US med de problemer, som det nu er for os at bevise min mands EU status overfor myndigheder i DK.
Så har du mulighed for at søge fra Sverige vil det gøre livet lettere for din partner da han/hun ikke vil være stavnsbundet til DK imens US bruger mange måneder på at tygge på selv indlysende sager, og noget jeg ville have gjort idag, men lidt sent at være bagklog og min helt personlige mening og oplevelse af US.

Besvar