HHHjææææælp...!! **

Her kan du skrive om/søge information om visum-reglerne, hvordan I søger om visum, dokumenter, gode råd m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Depak

HHHjææææælp...!! **

Indlæg af Depak » 20.01.2010 21:05:09

Hej!... Jeg blev gift med min forlovede i pakistan her sidste sommer og nu jeg vil gerne hente hende til Dk.
Problemet er at jeg ikke ved hvordan hun kan komme til Danmark lovligt. Altså jeg har kendskab til familiesammenføring, men jeg har også hørt at man kan hente ens kone via visum?
Vil gerne hører om hvad der er hurtigts og om at der er nogen som har prøvet en af disse ting.

I må meget gerne skrive mere end jeg har lige har spurgt om :)
tak.

Betoncirkeline

Re: HHHjææææælp...!! **

Indlæg af Betoncirkeline » 24.01.2010 21:49:47

Hejsa.

jeg har ikke noget erfaring med andre lande end Tyrkiet. Jeg skal selv have min kæøreste til DK snarest.
Men jeg vil foreslå dig, at du starter med at finde ud af om i opfylder alle krav til Familiesammenføring. Det finder du ud af på: http://www.nyidanmark.dk/da-dk/Ophold/f ... enfoering/
Her skal du læse godt efter, om i opfylder de krav der er mht. tilknytning, alder, bopæl, økonomi osv. F.eks. skal i være 24 år, din bolig skal være en bestemt min. str, og i skal have bedre tilknytning til DK end i har til hendes land (denne kan dog gradbøjes hvis du har en uddannelse, der er på en udarbejdet liste du kan se på samme hjemmeside).
Personligt selv opfylder vi ikke tilknytnigskravet da vi til sammen har mere tilknytning til Tyrkiet end vi har til DK, fordi han aldrig har været i DK og jeg har været en del i Tyrkiet. For at komme til at opfylde det krav, søger vi derfor turistvisum til ham først, så kommer vi nemlig til at opfylde tilknytningskravet.
Håber du forstår!
Men læs du på siden, det kan være lidt forvirrende, bare start fra en enden af, så er det til at fange. Ellers skriver du bare med flere spørgsmål. Der er super mange rare mennesker på det her forum der kan hjælpe, om ikke andet vil jeg gøre mit for at hjælpe:-)

Mvh.
BC

fundiver199

Re: HHHjææææælp...!! **

Indlæg af fundiver199 » 24.01.2010 22:16:32

Et visum kan man bruge til at besøge Danmark i kortere perioder på op til 90 dage ad gangen. Hvis man gerne vil bo her fast, så skal man søge om en opholdstilladelse, f.eks. om familiesammenføring med en, der bor i Danmark.

Du kan læse om både visum og familiesammenføring her på hjemmesiden under "jeg vil....". Og det er naturligvis også en rigtig god idé at læse de danske myndigheders egen beskrivelse af reglerne på www.nyidanmark.dk, som betoncirkeline allerede har skrevet.

Hvis du er dansk statsborger og har svært ved at opfylde alle betingelserne for familiesammenføring efter de nationale danske regler, så kan du også vælge at flytte til et andet EU/EØS-land i en periode, så I kan søge efter EU/EØS-reglerne.

De er betydeligt mere simple end de danske, men til gengæld er du altså nødt til at krydse en landegrænse i EU/EØS for at kunne anvende dem.

Endelig er der også den mulighed, at din kone kan få en selvstændig opholdstilladelse i Danmark for at studere eller arbejde, hvis hun lever op til de betingelser, der er for det.

Alt dette kan du også læse om her på ÆUG´s hjemmeside, foruden på www.nyidanmark.dk.

Besvar