Hvem ansøger.

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
steincke
Geografisk sted: Denmark

Hvem ansøger.

Indlæg af steincke » 14.01.2010 18:17:38

Jeg har besøgt nogle venner i Sverige, som gerne stiller et værelse til rådighed. Når jeg ser her inde, står der ofte, at jeg skal ansøge om at få min kone FS efter EU reglerne. Spørgsmålet er, om hun også skal indsende en ansøgning?

fundiver199

Re: Hvem ansøger.

Indlæg af fundiver199 » 14.01.2010 19:08:31

Det er din kone, som skal søge om et visum for at få lov til at rejse ind i Sverige. Og herefter skal I i fællesskab søge om et opholdskort til hende på Migrationsværket, hvis det er meningen, at hun skal blive i Sverige i mere end 3 måneder. Alternativt kan hun søge om opholdskort med det samme på den svenske ambassade i sit hjemland.

Måske udtrykker vi os nogle gange lidt uklart i forum, selvom vi går vores bedste. Men det er naturligvis altid den udlænding, som har brug for noget for at få lov til at indrejse eller tage ophold, der skal søge om det.

Den anden part i forholdet kan være reference i de tilfælde, hvor udlændingens rettigheder er betinget af forholdet til referencen. Og derfor kan referencen også skulle udfylde og underskrive papirer, vedlægge dokumentation for det ene eller andet og så videre.

Endelig er det jo helt naturligt, at referencen interesserer sig for sagen og måske er den, der varetager hovedparten af kommunikationen med myndighederne i det land, hvor der søges om indrejse eller ophold.

Men det er naturligvis stadig udlændingen, der skal søge om det, som udlændingen har brug for.

Besvar