Kære ÆUG og medlemmer,
Mit indlæg går på de muligheder man har hvis man ønsker at tage sin kommende ægtefælles navn ved vielsen. Vores situation er som følgende:
Manden:
Dansker med dansk pas
Arbejdende og bosat i Indien for en dansk virksomhed
Kvinden:
Thai med thai pas
Hjemmegående i Indien.
Vi har boet fast sammen siden august 2009.
Vi gifter os på KBH Rådhus d. 17. dec 2009, og har i den forbindelse søgt om navneændring på bryllupsdagen gennem Jesus Kirken i Valby Sogn (det sidste sogn jeg havde bopæl i, iøvrigt her hvor jeg ejer fast ejendom).
Ansøgningen om navneændring blev delvist afvist - det kunne højest blive tale om at jeg tog hendes navn, såfremt det kunne vurderes at jeg har fast domicil i Danmark trods mit udlandsophold. Hun kan ikke tage mit familienavn som efternavn, idet hun ikke har fast ophold i Danmark - og det kan jeg et eller andet sted måske godt forstå.
Men, det betyder faktisk ret meget emotionelt for os begge at vi har det samme efternavn. Dette gjorde så at vi kontaktede det lokale kommunekontor (Amphur) i Thailand hvortil hun er registreret samt den thailandske ambassade i København. Vi har nu fået informationer om at hun kan få ændret sit navn i de thailanske systemer (pas, ID, Kørekort osv.) - og måske også på den thailandske vielsesregistrering. Konkret blev der sagt:
Kommunekontoret (Amphur): Hvis der på vielsesattesten udstedt af Københavns Rådhus ikke står en anmærkning (om ønske at vi kan benytte hinandens navne), vil der ikke kunne ændres navn i de thailandske systemer. Hvis der er en anmærkning vil amphuret kunne tilføje mit efternavn til hendes navn - ligesom vi ønsker.
Thailandsk ambassade (KBH): Giftefogden på KBH Rådhus vil straks efter med vielsen og underskrift i ægteskabsbogen spørge om vi ønsker at tage hinandens navne. Dette skal vi svare ja til, men dog vil navne på vielsesattesten ikke ændres - altså hun vil have samme navn som før vielsen og jeg vil have mit samme navn som før vielsen. Ændringen af navne skal først foretages i Thailand.
Er der nogen som kan bekræfte eller har erfaringer med at vi rent faktisk kan få ændret hendes efternavn efter vielsen?
vh
Martin
Ændring af navne ved vielse
-
Namlakhorn
Re: Ændring af navne ved vielse
Hej igen,
Vi har nu fået undersøgt til bunds hvorledes en evt. navneændring kan tage sted i vores konkrete situation. Jeg deler den "køreplan" som vi har strikket igennem med forummet - til inspiration og kommentering.
Vilkårene er: Dansk mand og Thai kvinde, begge bosat i Indien, og kvinden ønsker at tage mandens efternavn. Vielsen tager sted på Rådhus i Danmark.
Efter Vielsen skal man:
1) Vielsesattest skal Apostille stemples hos det danske udenrigsministerium
2) Herefter skal samme stemples på den thailandske ambassade i Hellerup (1 dag)
3) Herefter skal dokumentet oversættes til Thai (1 dag)
4) Herefter skal det verificeres og stemples på den danske ambassade i Bangkok (1 dag)
5) Herefter skal det verificeres og stemples på det thailandske udenrigsministerium i Bangkok (1-2 dage), vielsesattesten må maksimalt være 4 mdr gammel, hvis ældre skal ny udstedes hvilket sker ved henvendelse til Borgerservice
6) Herefter skal dokumentet medbringes til det lokale Amphur (Kommunekontor) hvor Thai-kvinden er registreret (i vores tilfælde 5 timers bilkørsel fra Bangkok). Her ville der skulle underskrives en navneændringserklæring, som skal underskrives af både mand og kvinde. Thaiens navne registrer ændres herefter til det nye navn, og nyt Thai ID-kort udstedes (1-2 dage).
7) Turen går så tilbage til det thailandske udenrigsministerium i Bangkok, hvor nyt thai pas med nyt efternavn kan udstedes (2-3 dage).
Hvis man så også ønsker at have en vielsesattest med fælles efternavn, hvilket vi jo gerne vil, så skal man efterfølgende:
Oversættelse af den nye navneattest til engelsk (1 dag)
9) Herefter skal det verificeres og stemples på det thailandske udenrigsministerium i Bangkok (1-2 dage)
10) Herefter skal det verificeres og stemples på den danske ambassade i Bangkok (1 dag)
11) Og så skal det sendes til Rådhuset (Borgerservice) for at få udstedt en ny vielsesattest med det fælles efternavn. Det hersker dog lidt tvivl om det skal ind over det sidste bopælssogn, men da der ikke er tale om navneændring for den danske borger tolker jeg det som ikke værende nødvendigt.
Vi har besluttet os at gå igennem den tunge procedure med et smil på læben og en glad tanke om at det trods besværligt proces alligevel er muligt for os at hedde det samme som ægtepar. Hvad man dog ikke kan og vil gå igennem for kærligheden – hahaha.
Rigtig god weekend
Vi har nu fået undersøgt til bunds hvorledes en evt. navneændring kan tage sted i vores konkrete situation. Jeg deler den "køreplan" som vi har strikket igennem med forummet - til inspiration og kommentering.
Vilkårene er: Dansk mand og Thai kvinde, begge bosat i Indien, og kvinden ønsker at tage mandens efternavn. Vielsen tager sted på Rådhus i Danmark.
Efter Vielsen skal man:
1) Vielsesattest skal Apostille stemples hos det danske udenrigsministerium
2) Herefter skal samme stemples på den thailandske ambassade i Hellerup (1 dag)
3) Herefter skal dokumentet oversættes til Thai (1 dag)
4) Herefter skal det verificeres og stemples på den danske ambassade i Bangkok (1 dag)
5) Herefter skal det verificeres og stemples på det thailandske udenrigsministerium i Bangkok (1-2 dage), vielsesattesten må maksimalt være 4 mdr gammel, hvis ældre skal ny udstedes hvilket sker ved henvendelse til Borgerservice
6) Herefter skal dokumentet medbringes til det lokale Amphur (Kommunekontor) hvor Thai-kvinden er registreret (i vores tilfælde 5 timers bilkørsel fra Bangkok). Her ville der skulle underskrives en navneændringserklæring, som skal underskrives af både mand og kvinde. Thaiens navne registrer ændres herefter til det nye navn, og nyt Thai ID-kort udstedes (1-2 dage).
7) Turen går så tilbage til det thailandske udenrigsministerium i Bangkok, hvor nyt thai pas med nyt efternavn kan udstedes (2-3 dage).
Hvis man så også ønsker at have en vielsesattest med fælles efternavn, hvilket vi jo gerne vil, så skal man efterfølgende:
9) Herefter skal det verificeres og stemples på det thailandske udenrigsministerium i Bangkok (1-2 dage)
10) Herefter skal det verificeres og stemples på den danske ambassade i Bangkok (1 dag)
11) Og så skal det sendes til Rådhuset (Borgerservice) for at få udstedt en ny vielsesattest med det fælles efternavn. Det hersker dog lidt tvivl om det skal ind over det sidste bopælssogn, men da der ikke er tale om navneændring for den danske borger tolker jeg det som ikke værende nødvendigt.
Vi har besluttet os at gå igennem den tunge procedure med et smil på læben og en glad tanke om at det trods besværligt proces alligevel er muligt for os at hedde det samme som ægtepar. Hvad man dog ikke kan og vil gå igennem for kærligheden – hahaha.
Rigtig god weekend