hjælp

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
mina

hjælp

Indlæg af mina » 30.11.2009 14:18:17

Hej, jeg planlægger at søge min mand's visum efter EU-regler, der bor i pakistan.
Jeg har fået en lejlighed i Malmø og flytter snart, men vil stadig arbejde i DK.

Kan i hjælpe mig med et spørgsmål som jeg er meget forvirret over.
Min mand vil gerne studere i Danmark. Kan han læse gratis på universitetet i dk??
hvad med SU? kan man få SU i dk?

fundiver199

Re: hjælp

Indlæg af fundiver199 » 30.11.2009 15:29:04

Hvis I bor i Sverige, så kan din mand læse i Sverige på lige vilkår med en svensker, men han kan ikke læse i Danmark. Din mand kan også modtage uddannelsesstøtte i Sverige på lige fod med en svensker, men kun hvis du arbejder i Sverige. Så længe du arbejder i Danmark, må han klare sig uden.

Når du har boet mindst 10 uger i Sverige, og din mand har sluttet sig til dig, så kan I flytte videre til Danmark ved anvendelse af EU-reglerne. Og hvis I gør det, så kan din mand læse på et dansk universitet på lige fod med en dansker, men han kan ikke længere læse på et svensk universitet.

Om han vil være berettiget til dansk SU er usikkert. Med den tolkning af reglerne, som SU-styrelsen foreløbig har valgt, så kræver det, at du har arbejdet i Sverige, medens I boede i Sverige.

Jeg er dog ikke sikker på, at den fortolkning nødvendigvis er korrekt. For hvis du arbejder i Danmark, så betyder det jo, at I er ringere stillet en f.eks. et svensk-pakistansk par, som er bosat i Danmark, og hvor svenskeren også arbejder i Danmark. Og så vidt jeg kan se, er det et udtryk for forskelsbehandling, hvilket ikke er i overensstemmelse med hverken tekst eller ”ånd” i EU-reglerne.

Personligt ville jeg derfor ikke acceptere, at min ægtefælle fik afslag på en ansøgning om SU med den begrundelse, at jeg under mit ophold i Sverige havde arbejdet i Danmark men ikke i Sverige. Men det kan sagtens tænkes, at I bliver nødt til at gå til domstolene for at få omstødt den praksis, som SU-styrelsen tilsyneladende har valgt på området.

Når jeg skriver tilsyneladende, så er det fordi, at de hidtidige erfaringer fra danskere, som er flyttet ”hjem” fra Sverige eller andre EU-lande, trods alt er ret begrænsede. Så hvis du vil have et mere sikkert svar, bliver du nødt til at skrive til SU-styrelsen og bede dem om en tilkendegivelse.

mina

Re: hjælp

Indlæg af mina » 02.12.2009 15:08:35

Tusind Tak for svaret :-)

Besvar