Civilstandsattesten?

Her kan du skrive om/søge information om ægteskab og vielse i DK og udlandet.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Meelluh
Geografisk sted: Frederikssund, Danmark

Civilstandsattesten?

Indlæg af Meelluh » 07.11.2009 18:48:15

Skal lige høre, er der nogen af jer der har haft held med ikke at skulle fremvise en civilstandsattest for jeres udenlandske partner ved vielse i Danmark?

Min kæreste er amerikaner, og vi har først nu, 4 dage før hans afrejse fra Usa, fundet ud af at den koster en hel masse penge vi ikke har.

Har et par spørgsmål derudover.

1. Der står at man ikke altid behøver attesten oversat hvis kommunen kan læse sproget den er skrevet på. Er det korrekt, og er der nogen af jer der ikke har behøvet jeres oversat?

2. Der står også at det ikke altid er påkrævet at den er stemplet med den der Apostille ting. Igen, nogen af jer der ikke har behøvet det?

3. Så er der endnu en sektion hvor der står at de ikke kan kræve den hvis han er flygtning (hvilket han selvfølgelig ikke er) eller det er umuligt/meget svært at fremskaffe den.
Hvis vores økonomi slet slet ikke tillader det, er der så mulighed for at få tilladelse til at blive gift uden?
Han vil være 19 på vores bryllupsdag, chancen for at han ikke har været gift før er jo kæmpe stor.

Tror i det er muligt at snakke med kommunen om det.

Så har jeg læst at Københavns Rådhus kun udbeder sig hans pas og visum for at vie folk. Er det korrekt?
Fordi så kunne vi jo blive gift der hvis alt andet fejler?

Mange tak for enhver hjælp i har.

-Mille
Mille & Joe <3

Yommi1000

Re: Civilstandsattesten?

Indlæg af Yommi1000 » 04.12.2009 14:17:03

Jeg ville kontakte vielseskontoret ved den kommune I er bosat. De kan bedre hjælpe med alle jeres spørgsmål.
Da vi blev gift i oktober fik vi fortalt, at man ALTID skal fremvise en civilattest, når man giftes med en udlændinge.
Da vi var i samme situation, at min mand allerede var kommet til landet og kunne derfor ikke selv lave alle papirerne, så fik vi hans far til at gå foran en dommer og sværge på, at han aldrig havde været gift.
Men kontakt dit vielseskontor. De plejer at være ret så behjælpelige.

Jeg mener dog ikke, at man skal have den oversat når den er på engelsk...som jeg gætter på din mands vil være, når han er fra USA. Min mand fik ikke hans oversat og den var på engelsk.

Ang. alder så tror jeg at de samme regler gælder uanset om man er 19 eller 60 år:0)
Held og lykke med det;0)

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 05.12.2009 21:54:54

Nu er det en del år siden, vi blev gift i Århus, men da skulle vi ikke vise nogen civilstandsattest for min mand - vi havde dog boet sammen i DK i 2 år inden, så det spillede nok også ind :) Nogle lande er så praktiske, at det fremgår af ens pas, om man er gift eller ikke, hvis det (også) står på engelsk og passet er nyt, er det jo også en form for civilstandsattest.
mh
Rådgiver for ÆUG

Yommi1000

Indlæg af Yommi1000 » 06.12.2009 13:36:38

Men I skal være obs på, at der nogle ting der er blevet ændret siden april 2009. Det var derfor vi havde en del bøvl.

Besvar