hvad må US spørge om ved brug af EU retten......

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
krikris
Geografisk sted: denmark

hvad må US spørge om ved brug af EU retten......

Indlæg af krikris » 04.11.2009 18:28:41

Hej
Noget tyder på at der er en del punkter man ikke behøver at svare på ved brug af EU retten for opholdskort til uønskede 3 lands ægtefæller
Hvis man nærlæser ansøgnings kompendiet FA1 anvisninger står der i den engelske variant can ikke shall be used....

Med andre ord har vi ikke tænkt os at udfylde mere end hvad der absolut kræves via EU retten

Jeg har forhørt mig ved EU borgerservice se vores spørgsmål og deres svar
US fører igen ved skræmmekampagne folk bag lyset, hvis Danmark ikke har lykkedes
med et eller andet forbehold jeg ikke kender til..

Interssant læsning lige meget hvad

Spørgsmål
67798: Hej igen

Tak for svar sidste gang var yderst oplysende. men vi har flere.

Min 3 lands ægtemand og jeg er nu ved at gennemgå det 28 siders Kompemdium som de kalder Application packet som Udlændinge Service siger, at vi skal udfylde for at kunne søge om familiesammenføring via EU retten.
Men hvor informationerne for den udenlandske ægtefælle i dette tilfælde min mand er fuldstændig identiske med de spørgsmål, der stilles, hvis man søgte efter nationelle regler
med undtagelse af punkt 9 underskrift.

Vi er dybt rystede over alle de spørgsmål vi skal besvare bl.a punkt 7, hvor man skal gøre rede for omstændighederne for vores første møde, om ægteskabet var vores egen ide om vi taler samme sprog etc

Punkt 8 som er detaljeret gennemgang af den udenlandske ægtefælles uddannelsesmæssige bagrund etc som jo af nul betydning, da jeg er den som skal forsørge ham rent juridisk.

Vi finder disse spørgsmål dybt krænkende da vores ægteskab allerede er reg i Danmark og Sverige, og min mand har svensk cpr nummer og 5 års opholdskort i Sverige
og vi henholdsvis er 45 og 36 år og min mand med sin afrikanske uddannelse er fuldt klar over at han skal begynde forfra.

Jeg skal i min del udfylde punkt 1,2,3,5,11,14 samt tillæg 4 som jeg forstår det.

Med andre ord; Hvad kan danske Udlændinge Service lovligt spørge os om (jeg en tilbagevendende dansk statsborger) når vi vil bruge vores EU ret til at opnå et opholdskort til min 3 landsægtefælle, uden at den danske stat bryder loven?

Med andre ord hvad siger EU loven om dette?

Svar
Kære Kristine

som du ved fastslås din mands opholdsret ved, at der udstedes et opholdskort. Ifølge EU-lovgivningen skal familiemedlemmer fra lande uden for EU ikke længere have en opholdstilladelse af nogen art som bevis for, at de har ret til at opholde sig i værtslandet. De har denne ret, fordi de opfylder betingelserne, og ikke fordi værtslandet "tillod" dem at bosætte sig der.

For at få udstedt et opholdskort kan værtslandet kun kræve, at din mand foreviser et gyldigt pas samt et dokument, der attesterer, at der består en familiemæssig tilknytning og et bevis for registrering for ophold i værtslandet for den EU-borger, altså dig som han ledsager eller slutter sig til, og hvor det er relevant, dokumentation for, at han er i direkte familie med og forsørges af EU‑borgeren.

De nationale myndigheder har ikke ret til at kræve anden dokumentation end et gyldigt pas og bevis for din familiemæssige tilknytning, f.eks. dokumentation for, at du har midler nok til at forsørge dig selv, billetter, ansættelsesbevis, lønsedler, kontoudtog, bevis for indlogering, bevis for tilstrækkelige midler til dit underhold, lægeerklæring m.m. eller hindre dig i at arbejde som lønmodtager eller selvstændig eller at studere.

Læs i EU Direktiv 2004/38/EC:

Artikel 9

“Administrative formaliteter for familiemedlemmer, der ikke er statsborgere i en medlemsstat

1. Medlemsstaterne udsteder opholdskort til unionsborgeres familiemedlemmer, der ikke er
statsborgere i en medlemsstat, hvis opholdet forventes at vare i mere end tre måneder.
2. Fristen for at ansøge om opholdskort skal være på mindst tre måneder fra indrejsedatoen.
3. Ved misligholdelse af forpligtelsen til at ansøge om opholdskort kan der pålægges sanktioner,
der står i rimeligt forhold til overtrædelsen og ikke indebærer forskelsbehandling.

Artikel 10
Udstedelse af opholdskort
1. Retten til ophold for unionsborgeres familiemedlemmer, der ikke er statsborgere i en med-
lemsstat, fastslås ved udstedelse af et dokument "opholdskort for familiemedlem til en unionsborger"
senest seks måneder efter indgivelse af ansøgning. Der udstedes straks kvittering for indgivelse
af ansøgning om opholdskort.
2. Med henblik på udstedelse af opholdskort kræver medlemsstaterne forevisning af følgende
dokumenter:
a) et gyldigt pas
b) et dokument, der attesterer, at der består en familiemæssig tilknytning eller et registreret part-
nerskab
c) bevis for registrering, eller hvis der ikke findes nogen registreringsordning, enhver anden do-
kumentation for ophold i værtsmedlemsstaten for den unionsborger, de ledsager eller slutter
sig til."

Besiddelse af et opholdskort kan under ingen omstændigheder stilles som betingelse for udøvelse af en rettighed eller gennemførelse af en administrativ handling, idet du med en hvilken som helst anden type dokumentation kan godtgøre at være omfattet af de pågældende rettigheder. Det vigtigste er, at du har denne rettighed, og ikke, at du har et officielt dokument, der beviser det.
Du skal være opmærksom på, at din mands ophold i værtslandet som familiemedlem til en EU-borger kan få virkninger for din opholdsret.

En EU-borger, der for at have ret til ophold i værtslandet skal råde over tilstrækkelige midler til, at opholdet ikke bliver en byrde for værtslandets sociale system, skal dokumentere, at alle familiemedlemmer, der opholder sig sammen med ham/hende i værtslandet, er omfattet af en sygeforsikring, der dækker samtlige risici, og at han/hun råder over tilstrækkelige midler til, at familiemedlemmerne ikke bliver en byrde for værtslandets sociale system under deres ophold.

Men der stilles ikke krav om, at en EU-statsborger, som udnytter sin ret til fri bevægelighed som arbejdstager, selvstændigt erhvervsdrivende eller tjenesteyder eller som pensioneret arbejdstager/selvstændigt erhvervsdrivende/tjenesteyder, skal dokumentere, at pågældende kan forsørge sin ægtefælle, sine børn under 21 år og ægtefællens børn under 21 år.

Læs hele Direktivet:

http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/Lex ... 123:DA:PDF
Med venlig hilsen

Besvar