Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.
Redaktører: ZB, AUG Board
-
jesmal
Tak for et godt forum, har brugt jer enormt meget..
Men nu er det endnu engang min tur til at stille et parspørgsmål
Hvad er forskellen på barselsdagpenge og kontanthjælp og hvornår får man hvad??
Min situation var sådan, jeg kom hjem fra Tyrkiet da jeg var i 7 mdr.. Og under hele min barsel fik jeg kontanthjælp, hvorfor fik jeg ikke barselsdagpenge? (når jeg nu var på barsel)
I såfald at jeg havde fået det, ville det gå ind unde roffentligeydelser mht familiesammenføring??
Mange Hilsner jesmal
-
matildeudenh
For at få barselsdagpenge fra den kommune man bor i, skal man have arbejdet mindst 120 timer de sidste 13 uger før man går på barsel. Hvis du kommer hjem til DK i 7. måned kan du ikke nå at opfylde kravet, og derfor får du istedet kontanthjælp.
Når du søger FS må du ikke have modtaget ydelser efter lov om aktiv socialpolitik i det år der er gået. Det vil sige, at du ikke må have modtaget kontanthjælp eller starthjælp. Barselsdagpenge må du derimod godt modtage.
Hvis du har modtaget kontanthjælp skal du enten en tur til Sverige/Tyskland og så søge FS via EU-reglerne, eller vente et år og søge efter de danske regler.
En undtagelse er dog hvis du har et barn med en anden mand end ham du vil søge FS med, og dette barns far bor i DK og ser barnet regelmæssigt, så kan der dispenseres.
Jeg håber det var et svar du kunne bruge.
-
jesmal
matildeudenh skrev:For at få barselsdagpenge fra den kommune man bor i, skal man have arbejdet mindst 120 timer de sidste 13 uger før man går på barsel. Hvis du kommer hjem til DK i 7. måned kan du ikke nå at opfylde kravet, og derfor får du istedet kontanthjælp.
Når du søger FS må du ikke have modtaget ydelser efter lov om aktiv socialpolitik i det år der er gået. Det vil sige, at du ikke må have modtaget kontanthjælp eller starthjælp. Barselsdagpenge må du derimod godt modtage.
Hvis du har modtaget kontanthjælp skal du enten en tur til Sverige/Tyskland og så søge FS via EU-reglerne, eller vente et år og søge efter de danske regler.
En undtagelse er dog hvis du har et barn med en anden mand end ham du vil søge FS med, og dette barns far bor i DK og ser barnet regelmæssigt, så kan der dispenseres.
Jeg håber det var et svar du kunne bruge.
Jeg siger mange tak for dit grundige svar.. Jeg skulle bare lige sikre mig om jeg nu enligt havde været berettiget til Barsels dagpenge.. Det er over 1 år siden, jeg har modtaget offentlig hjælp, så vi søger snart om FS, der er bare lige millitæret på 5 måneder der skal overståes først..
Men endnu engang tak for din hjælp

-
matildeudenh
Det var godt at du kunne bruge svaret, og dejligt at I ikke behøver at vente!
-
Kim P. Nyberg
- Geografisk sted: Herning
-
Kontakt:
Må desværre rette Matildeudenh,
Når kontanthjælpen træder i stedet for barselsdagpenge, betragtes det IKKE som en social ydelse, idet dette vil være at betragte som en overtrædelse af ligebehandlingsloven. En person, der er gravid eller på barsel, må ikke udsættes for negativ særbehandling. Det er bl.a. også derfor at en arbejdsgiver ikke må fyre en sådan person.
At der i den konkrete sag er udbetalt kontanthjælp pga. barsel, er derfor IKKE en social ydelse. Det er KUN en social ydelse, hvis begrundelsen for kontanthjælpen er arbejdsløshed.
Frivillig rådgiver i Ægteskab Uden Grænser