Giftes i Syrien

Her kan du skrive om/søge information om ægteskab og vielse i DK og udlandet.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Matilde

Giftes i Syrien

Indlæg af Matilde » 08.10.2009 22:40:55

Jeg skal giftes med min kæreste her til vinter. Vi havde oprindeligt tænkt os at mødes i Tyrkiet eftersom jeg ikke har mulighed for at komme til ham og han ikke har mulighed for at komme til Danmark.

Det vil ummidelbart være lettest for os at mødes i Syrien pga sprog, men jeg har hørt at det kan være vanskeligt eller vanskeligere at blive familiesammenført, hvis man er gift i lande udenfor Europa, stemmer det?
Grunden skulle være at Danmark ikke nødvendigvis godkender ægteskabsdokummenter udsted fra syrien.

Er der nogen der ved noget om fordele og ulemper i forhold til at gifte sig i lande udenfor apostille aftalen eller udenfor Europa?

Håber der er nogen der kan hjælpe

Venlig Hilsen
Matilde

Kim P. Nyberg
Geografisk sted: Herning
Kontakt:

Re: Giftes i Syrien

Indlæg af Kim P. Nyberg » 09.10.2009 10:35:36

Såfremt vielsen er foregået lovligt i henhold til lovene i det land, hvor vielsen finder sted, og vielsesattesten efterfølgende bliver oversat (eksempelvis til engelsk) og legaliseret af det pågældende lands myndigheder, er vielsen også fuldgyldig i Danmark. Du skal blot selv henvende dig til Borgerservice i din danske kommune med papirerne. Nej, der er ikke forskel i anerkendelsen på, hvor i verden vielsen har fundet sted. Eneste krav er, at vielsen er sket lovligt.
Frivillig rådgiver i Ægteskab Uden Grænser

Matilde

Indlæg af Matilde » 12.10.2009 11:36:26

Hvilke papirer skal man have med?

Jeg har ikke kunne finde informationer i forhold til hvilke papirer man skal have med, når man skal giftes i Syrien.

Jeg har tidligere undersøgt det for tyrkiet og der fandt jeg ud af:

Sundhedserklæring
fødselsattets
pas
civilstanserklæring

-oversat til arabisk og apostille stemplet

Kan man gå ud fra at det er de samme regler der gælder?

Min kæreste er fra Irak og hans fødselspapirer er blevet destrueret i 1991, er der nogen der ved om det er nok bare med pas og civilstandserklæring?

Venlig hilsen
Matilde

ZB

Indlæg af ZB » 12.10.2009 15:52:01

Matilde, du skal henvende dig til Udenrigsministeriet for at få besked om:

- hvilke papirer to udlændinge skal bruge til at indgå ægteskab i Syrien
- hvilke ægteskaber i Syrien, der også kan godkendes efter dansk ret

Hvis nogen af dine papirer skal oversættes/legaliseres og du kun har kort tid (det kan nemlig godt tage 10-14 dage at blive gift og få papirerne i orden) modtager nogle ambassader papirerne i forvejen, men det må du aftale individuelt med attacheen

Pøj pøj

Besvar