Visum før FS ansøgning og Tilknytningskravet

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Samt

Visum før FS ansøgning og Tilknytningskravet

Indlæg af Samt » 29.09.2009 13:26:48

Nu har jeg læst en masse af de andre indlæg, men kunne godt lige bruge nogle andres bud på hvor god min situation pt. ser ud.

Jeg selv er født og opvokset i Danmark og er pt. 27½ og min kone bliver 24 her til december.
Jeg har boet sammen med min kone i hendes hjemland siden slutningen af 2005 men da vi skulle have et lille barn nu, besluttede vi os for at prøve at flytte til Danmark.
Min kone har indtil nu været i Danmark 4 gange siden 2005 med en samlet længde af omkring 4 måneder.
Jeg selv har boet uden for Danmark siden 2003, så vis spørgsmålet mht. til tilhørsforholdet betyder at jeg rent faktisk skal have opholdt mig i Danmark i 28 år, så skal der jo lige gå en del år ekstra.

Flere steder herinde skriver folk at man skal have opholdt sig i Danmark i 28 år, men på US's side, står der at det er dansk statsborgerskab i over 28 år. Nogen der kan sige noget om hvad deres praksis er på området?
"Tilknytningskravet stilles ikke, hvis ægtefællen/partneren i Danmark (referencen) har haft dansk statsborgerskab i over 28 år."

Når nu min kone og jeg som sådan har opholdt os sammen i ca. 3½ år i hendes hjemland (hvor jeg også arbejdede) og kun ½ år her i Danmark sammen, står vi så svagt i forhold til vores samlede tilknytning til Danmark? Gør det nogen forskel at familien på min side er langt større end på hendes side?
Nu har vi så valgt dansk statsborgerskab til vores barn, tæller det med i tilknytningen? (ifølge hvad jeg talte med US om for noget tid siden, så mente de ikke at et pars egne børn tæller med andet end hvis de reelt set er ældre og har haft mulighed for at blive integreret)

og til sidst, med hensyn til visum ansøgning for min kone.
Efter som at jeg ikke har haft adresse i Danmark i de sidste par år, har det altid været min familie der har inviteret min kone på mine vegne.
Men nu er jeg jo så kommet hjem og har fundet arbejde og lejlighed.
Er der nogen grund til at tro at US måske kunne opfatte ens visum ansøgning som værende med falske forudsætninger hvis jeg nu pludselige inviterer hende (eftersom at jeg nu bor og arbejder her) eller står vi måske bedre hvis min familie stadig gør det, så det måske ligner de tidligere invitationer/ophold mere? Det skal måske så også lige siges at min kone tidligere var i arbejde og pt. ikke arbejder men går og passer vores barn. Skulle det i sig selv kunne gøre at vi kan rissikere at få afslag på et visum?

Er der nogen der ved om der skulle være noget for at man flytter til en ny bolig imens min kone evt. skulle være på processuelt ophold?

På forhånd tak hvis i har læst så langt :)

Kim P. Nyberg
Geografisk sted: Herning
Kontakt:

Re: Visum før FS ansøgning og Tilknytningskravet

Indlæg af Kim P. Nyberg » 29.09.2009 15:19:06

Det er korrekt, som US skriver på hjemmesiden med hensyn til tilknytningskravet. Men har man boet "for længe" - og her hiver vi seriøst i elastikker - i udlandet, så mister man også noget tilknytning til Danmark, selv om man er dansk statsborger. Om det har været tilfældet for dig, tør jeg ikke kloge for meget i. Der tror jeg bare I skal indsende ansøgningen og se hvad der kommer ud af. Svaret fra US må du meget gerne poste herinde, så vi kommer til at kende praksis på området bedre, end vi gør i dag.

At jeres barn er dansk statsborger, rykker ganske rigtigt ikke ved noget. Det betyder blot, at der ikke skal søges visum og FS for barnet.

Næh, der burde ikke være noget i vejen for, at det er dig selv, der inviterer konen til Danmark. Du er jo trods alt hendes ægtefælle. Bare det at hun har været her, giver jer plus-point på tilknytningskontoen.

Der burde ikke være noget i vejen for at flytte adresse under processuel ophold, I skal blot huske at meddele dette til US med kopi af jeres nye skøde/lejekontrakt.
Frivillig rådgiver i Ægteskab Uden Grænser

fundiver199

Re: Visum før FS ansøgning og Tilknytningskravet

Indlæg af fundiver199 » 29.09.2009 16:37:05

Under alle omstændigheder bortfalder tilknytningskravet om ½ år, da du så har været dansk statsborger i 28 år. Betingelsen for, at det bortfalder, er således at man enten har været dansk statsborger i 28 år, eller har boet i Danmark i 28 år.

Og på den måde forsøger man selvfølgelig både at tage et rimeligt hensyn til udlandsdanskere som f.eks. de danske ambassadører og de ansatte i Maersk og ØK samt til folk, der har levet hele deres liv i Danmark, men som ikke var danske statsborgere fra fødslen, fordi begge deres forældre var udlændinge.

Som Kim vil jeg nødig "kloge" mig i, om dine 6 år udenfor Danmark er nok til, at du ikke længere kan "score" maksimumspoint for tilknytning til Danmark.

Men hvis I starter med at søge om visum, så kan I jo vente 3 måneder med at aflevere ansøgningen om familiesammenføring, og så når du under alle omstændigheder at fylde 28 år, før den er færdigbehandlet.

Men omvendt går der så selvfølgelig også lidt længere tid, før familiesammenføringen træder i kraft og din kone f.eks. kan begynde at studere eller arbejde i Danmark.

Besvar