FS med Konens søn

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Hercules264

FS med Konens søn

Indlæg af Hercules264 » 14.08.2009 23:02:17

Hej

Jeg er gift med en pige fra Rusland, hun fik OT i februar i år, efter 2½ måneders ventetid og uden nogen problemer.
Jeg har 2 særbørn, og har derfor ikke stillet garanti.

Nu vil vi gerne søge om OT til hendes søn på 14 år, han fylder 15 den 11 juni 2010.
Spørgsmålet er så nu, hvordan søger vi bedst, vi vil helst søge efter de danske regler, da det vil være det letteste for os.

I FA2 skrives der, at man skal vedlægge "Dokumentation for forældremyndighed over barnet" nu er det sådan, at de har fældes forældremyndighed, er det så nok at vedlægge et sådant dokument ?

Da det er min kone der søger om FS med sin søn, vil de da kræve en bankgaranti, og også bolig og forsørgelse kravet opfyldt, eller kigger de på vores sag. ?

Da vi søgte om OT til min kone, da spurte US min Ex om samværet med vores 2 børn, vil de mon spørge min kones Ex om noget i forbindelse med at vi søger ?

Jeg ved at der er forskel på kravet til alderen, men hvad er der ellers forskellen på, om man søger efter de Danske regler, eller EU reglerne ?

Er lidt forviret, håber at nogen kan hjælpe os med nogen gode svar.

på forhånd tak :D

Hercules264

fundiver199

Re: FS med Konens søn

Indlæg af fundiver199 » 15.08.2009 08:07:31

Jeg tror desværre, at I må påregne, at det vil blive meget svært at få bevilget FS til din kones søn, da han er meget tæt på aldersgrænsen på 15 år. Der vil derfor være stor risiko for, at US enten vil trække sagen i langdrag, til han flyder 15 år, eller vurdere at han er "uintegrerbar" i Danmark.

Skulle I få afslag, hvilket jeg altså vurderer som meget sandsynligt, så er alt håb dog ikke ude af den grund. Men du bliver i så fald nødt til at flytte til et andet EU-land i mindst 10 uger, og det er selvfølgelig noget bøvl, når du i forvejen har børn fra et andet forhold.

Efter EU-reglerne er aldersgrænsen for familiesammenføring af børn 21 år, og der er desuden tale om et retskrav. D.v.s. myndighederne har ikke lov til at vurdere, om et konkret barn er "integrerbart" eller ej.

Hvad angår ansøgning efter de danske regler, så skal sønnens far givetvis udfylde en erklæring, hvor han skriver under på, at det er ok med ham, at sønnen flytter til Danmark. Så det kan også - og i øvrigt rimeligt nok - forhindre projektet, hvis faderen ikke lige er med på ideen.

Den eneste gode nyhed, jeg kan give jer, er derfor, at der ikke skal stilles bankgaranti for familiesammenføring med et barn. Det er kun ved ægtefællesammenføring, at det krav stilles.

Hercules264

Indlæg af Hercules264 » 15.08.2009 21:19:13

Tak for svaret fundiver199

Ja det er jo kun rimeligt at faderen giver sit samtygge.

Du skriver at jeg bliver nød til at flytte til et andet EU land i minds 10 uger, skal det forståes sådan at det er nok at jeg flytter i 10 uger, eller mente du i, at det er konen og mig der flytter ?

Selfølgelig er det noget bøvl at flytte, og ikke med i planen fra starten af, men hvis det er det der skal til, så er det det vi gør.

Hvis jeg/vi flytter til et andet EU land, så kan vi vel også bruge EU modellen til konen, når hun skal søge om forlængelse af OT, eller er jeg for hurtig på aftrækkeren nu ?

Hercules 264

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 15.08.2009 22:01:46

Da din kone allerede er her, så vil hun selvfølgelig blive nødt til at flytte med dig, hvis du flytter til et andet EU-land (f.eks. Sverige) i en periode. Og det betyder så, at I bliver nødt til at søge om opholdskort til hende først i Sverige, og herefter igen i Danmark, når I flytter tilbage hertil. I den sidste situation vil I dog selv kunne vælge, om I vil søge opholdskort til hende i Danmark efter EU-reglerne, eller om I vil søge FS efter danske regler nok engang.

Der vil jo være tale om rimeligt meget administrativt og praktisk bøvl og uro i jeres lille nystiftede familie. Så derfor vil jeg da helt klart anbefale jer at søge om FS til hendes søn efter de danske regler så hurtigt som muligt. Og så må I jo håbe på, at min pessimistiske vurdering viser sig at være forkert.

Men nu vil det da ikke komme totalt bag på jer, hvis I får afslag, og I kender samtidig også den mulige plan B.

Besvar