opholdskort i SE & arbejde i DK

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
fercih

opholdskort i SE & arbejde i DK

Indlæg af fercih » 23.05.2009 11:13:40

Hej alle vidunderligere brugere af dette forum!!!

Jeg har tidligere skrevet ind for forklaret min situation. men lige kort:

Jeg er blevet gift med min fætter fra tyrkiet, har søgt om familiesammenføring til DK men har fået afslag. Er derfor flyttet til Sverige, men arbejder i KBH som sygeplejerske.
Min mand har vha. EU reglerne fået visum på KUN 10 dage (ift.de 4 mdr. det tog for DK sidste år!). Det sidste gode nye er, at han har fået et 5årigt opholdskort ca. 3 uger efter indigvelse af ansøgningen - så vi er jo mega glade for dette nu :D

vores spørgsmål er så nu:
På brevet fra migrationsverket står der, at han har fået "upholssrätt", og at det er gældende så længe jeg er forsøger, og hvis der sker en ændring i tilstanden, skal han kontakte dem igen.

Men hvad sker der når vi flytter tilbage til DK og vil søge familiesammenføring vha. EU regler der? Grunden til vi søgte om opholdskort i Sverige, var at vi var bange for et evt. afslag fra DK igen, og kunne evt. flytte til Malmö - for at bosætte eller bliver under en evt. retssag.
Når vi flytter til DK, vil hans opholdskort så være ikke-gyldig, fordi at han ikke længere bor i Sverige? For så kan vi ikke bruge det til vores hovedformål jo.

Også har jeg læst i en anden tråd vedrørende arbejde i DK efter indgivelse af familiesammenføring vha. EU regler.
Kan forstå at hvis man viser "kvitteringen" for indgivelse af EU-familiesammenføring kan man godt arbejde. Men både Rasmus' og Annes ægtefæller har tidligere været registreret i DK.
gælder dette også for dem, som ikke har været registreret??
Skal man evt. forbi skat og få et skattenummer eller..??

Jeg er lige nu i Sverige men flytter tilbage til DK i slutningen af juni. Og det vil jo være mega dejligt hvis min mand kunne arbejde i den tid det tager at Us om at afgøre sagen. Sidste gang tog det dem ca.8mdr!!!

Håber ikke jeg lyder for forvirret :)

VH
FERCIH

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 23.05.2009 11:29:30

Allerførst så har I et retskrav på, at sagsbehandlingen ikke må tage mere end 6 måneder, når det er en ansøgning efter EU-retten. Og hvis Danmark ikke overholder tidsfristen, bryder Danmark de forpligtelser, et medlemskab af EU medfører.

Dernæst så er det ganske rigtigt et problem at få et personnr. og et skattekort, hvis man ikke har et fra tidligere, man kan bruge igen. I må jo prøve at se, hvad Skat siger til det, men der er ingen tvivl om, at din ægtefælle må begynde at arbejde i Danmark lige så snart, ansøgningen er indgivet til US.

Din ægtefælle skal selv sørge for at melde flytning fra Sverige til Danmark på Folkeregistret, men da han ikke kan blive folkeregistreret i Danmark, førend han har fået sit danske opholdsbevis, så kan han jo af gode grund heller ikke melde sig som udvandret fra Sverige. Og desuden vil det jo tage noget tid for Migrationsverket, førend man opdager, at I ikke bor i Sverige længere, og at det svenske opholdsbevis derfor inddrages. Men når I først har fået ordnet papirerne, fået dansk opholdsbevis og meldt ham som boende i Danmark på Folkeregistret, så vil han ikke længere lovligt kunne arbejde i Sverige, for så vil han ikke længere være berettiget til sit svenske opholdskort.

fercih

Indlæg af fercih » 23.05.2009 12:27:30

Tak for hurtig respons Skaanebo!

Dvs. at så længe min mand venter på opholdstilladelse i DK, er det svenske opholdskort "gyldigt". for som nævnt er vi jo bekymrede for at vi kan få endnu et afslag, selvom vi ikke burde gennem EU reglerne - men bekymringen bunder i at vi én gang har søgt og dermed kunne være på deres "sorte liste", hvis du forstår :)

Så i værste fald, hvis han ikke får opholdstilladelse i DK, kan han ikke registeres i Folkeregisteret, og vi kan flytte til Malmö igen, hvis vi får brug for dette - er det korrekt nok?

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 23.05.2009 12:56:19

I lander jo lidt imellem to lande og regelsæt, så længe din mand ikke har fået sit danske opholdsbevis.

Hvis din mand i øjeblikket arbejder i Sverige, så var det måske klogest at vente med at flytte til Danmark, indtil det danske opholdskort er bevilget. Man kan jo sagtens søge om det, mens man stadig bor i Sverige.

Uanset om US måtte operere med en "sort liste", så kan de intet gøre, når I søger efter EU-reglerne, andet end kræve dokumentation for at du vitterligt opfylder betingelserne for at gøre brug af EU-reglerne.

Besvar