Måske visum + ægteskab!

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Suza

Måske visum + ægteskab!

Indlæg af Suza » 22.05.2009 18:56:11

Hej allesammen,

Håber I kan hjælpe da jeg ikke rigtig ved hvad om det passer som jeg tror..

Det er sådan at min kæreste har søgt visum, jeg har fået et brev fra US om at stille en garanti på 56.512 kr, som jeg har gjort og nu venter vi bare at han får lov til at komme. Problemet nu er bare at han ikke kan får fri fra arbejdet, selvom han har fået at vide at han kan. Han vil gerne sige op og når han kommer i DK vil vi gifte os uden at søge familiesamføring da de så vil tage garantiet. Jeg tænkte så på når vi så søger visumet næste gang kan han jo får det da han er min mand og så vil tilknytningskravet også være opfyldt.. Mit spørgsmål er så, kan være så let som jeg tror?

Håber I kan hjælpe :)

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 22.05.2009 19:11:35

Det er ikke sikkert, at I vil opfylde tilknytningskravet, bare fordi din mand har været i Danmark 1 gang. Det kommer også an på, hvor meget (eller lidt) tilknytning, du selv har til Danmark. Men er du født i Danmark og har boet her hele dit liv, så vil I sandsynligvis opfylde det, når han har været her på turistvisum èn gang.

Inden din mand tager hjem igen, er det nok en god idè, at du spørger Udlændingeservice direkte, om din bankgaranti bliver inddraget, hvis I søger om familiesammenføring i Danmark.

Praksis på det område er nemlig blevet ændret. Men det er desværre muligvis sådan, at det kun gælder, hvis man har søgt om sit viusm efter den dato, hvor ændringen trådte i kraft.

Og det er jo ret vigtigt for jer at vide, om den bliver inddraget eller ej, så i jeres situation ville jeg bede om at få et skriftligt svar fra myndighederne, inden jeg besluttede mig til, om han skulle rejse hjem igen eller ej.

Hvis han allerede må sige sit job op for at tage til Danmark i 3 måneder, så er det jo noget af et forhindringsløb og vil koste jer en bunke penge, hvis han skal rejse hjem igen, og I herefter skal vente et sted mellem 3 og 6 måneder, før han kan komme tilbage til Danmark.

Hvis jeres bankgaranti står til at blive inddraget kunne du derfor også bare vælge at benytte dig af EU-reglerne, hvis du ellers er dansk statsborger. Hvilket så blot kræver, at du finder et sted, hvor du kan bo i f.eks. Sverige, og naturligvis helst inden hans visum udløber.

Når I så har boet i Sverige i mindst 10 uger, står det jer frit for at flytte videre til Danmark og igen søge efter EU-reglerne, hvor der hverken stilles krav om tilknytning, om at have en bestemt boligform, om at stille bankgaranti, eller om ret meget andet.

Suza

Re: Måske visum + ægteskab!

Indlæg af Suza » 26.06.2009 21:41:05

Sorry det tog så lang tid til at svare tilbage men min kæreste har fået visum og han kommer 1 oktober 2009. :D Jeg skal ned og besøge ham i juli måned. Jeg forstår alt det der, men han kan desværre ikke blive den her gang fordi han har en masse at ordne derhjemme. Jeg har været i DK i 16 år har tilbragt mere tid her end i Bosnien, hvor jeg kommer fra. Han er fra Serbien. Jeg er lige blevet 25 år, han fylder snart 26 år. De har fået min garantie, så mit spørgsmål er enkelt:

Kan vi gifte os til oktober, uden at US indrager pengerne, da han alligevel skal tilbage?? Så næste gang vi søger visum, kan vi sige han er min mand og jeg ikke skal stille en bankgarantie, bagefter søge FS?
You are in thoughts again today as you so often are, & I can not help but wish, sometimes, you were not quit so far.. But life has spots for both of us, & even though we are far apart, you are never any further then right here in my heart <3

Kim P. Nyberg
Geografisk sted: Herning
Kontakt:

Indlæg af Kim P. Nyberg » 27.06.2009 01:07:57

Rejser han tilbage til hjemlandet inden visum udløber, får du pengene tilbage uden kvidder.

Alderskravet er der ingen problemer i overhovedet, jeg er noget mere usikker, når vi snakker tilnytningskravet, og den bliver endnu sværere at opfylde, hvis du stadig er statsborger i dit fødeland.
Frivillig rådgiver i Ægteskab Uden Grænser

Suza

Indlæg af Suza » 27.06.2009 09:11:05

Kim P. Nyberg skrev:Rejser han tilbage til hjemlandet inden visum udløber, får du pengene tilbage uden kvidder.

Alderskravet er der ingen problemer i overhovedet, jeg er noget mere usikker, når vi snakker tilnytningskravet, og den bliver endnu sværere at opfylde, hvis du stadig er statsborger i dit fødeland.
Hej Kim

Får jeg dem også tilbage hvis vi bliver gift uden at søge FS i første omgang?

Jeg er dansk statsborger :) Det har jeg været i 7 år nu :) I Bosnien har jeg kun gået i første klasse, ellers alt andet har jeg opnået i DK :)

Tak for svaret :)

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 27.06.2009 09:16:46

Bankgarantien inddrages kun, hvis den besøgende bliver i Danmark eller et andet Schengenland, efter at visum er udløbet, eller arbejder illegalt under sit ophold i Schengen.

Det har ingen betydning for sagen, hvad den besøgende i øvrigt har foretaget sig under sit ophold i Danmark, så længe der er tale om lovlige handlinger. Og det er naturligvis ikke ulovligt at blive gift.

Kim P. Nyberg
Geografisk sted: Herning
Kontakt:

Indlæg af Kim P. Nyberg » 27.06.2009 09:17:16

Et giftermål har i sig selv ingen indflydelse på garantien. Så derfor får du stadig pengene tilbage, hvis han rejser hjem inden visum udløber, uanset om I er blevet gift eller ej.
Frivillig rådgiver i Ægteskab Uden Grænser

keff

Indlæg af keff » 27.06.2009 10:42:43

Suza skrev:
Kim P. Nyberg skrev:Rejser han tilbage til hjemlandet inden visum udløber, får du pengene tilbage uden kvidder.

Hej Kim

Får jeg dem også tilbage hvis vi bliver gift uden at søge FS i første omgang?

Jeg er dansk statsborger :) Det har jeg været i 7 år nu :) I Bosnien har jeg kun gået i første klasse, ellers alt andet har jeg opnået i DK :)

Tak for svaret :)
Susa
Som de andre siger så mister du kun garantien hvis i søger FS,for derved blir han her på possesuelt ophold og det vil altid strække sig udover visum-perioden,så han behøver ikke kun at bryde visum-reglerne for at i får indraget garantien.

Du skal nok nærmere koncentrere dig om tilknytningskravet. Jeg er ikke voldsomt inde i det krav da jeg er over 28 år så kravet bortfalder for mit vedkommende.

Tilknytningskravet er lavet for at forhindre andengenerationsinvandrere i at få FS,som det ser ud fra mit synspunkt.

Hvis du feks er etnisk dansk og du er over 28 år så bortfalder kravet selvom du måske ikke har boet særligt meget i DK,feks pga job i udlandet.

Og hvis du feks er under 28 år og du ikke er født her men er kommet til landet som spæd eller meget lille,ja så vil din ægtefælle ,som feks er fra dit oprindelige hjemland eller naboland tæt på,trække den anden vej i jeres samlede tilknytning. Så skal man begynde at kigge på hvem der er ældst osv osv.
Dine 7 år som dansk statsborger betyder ikke meget i denne sag.

Det er min umiddelbare opfattelse af kravet og jeg kan ikke gå dybere ind i den sag,så siger jeg bare noget forkert.
Håber der er andre som er mere inde i det krav som vil give input.

Her er info:
http://www.nyidanmark.dk/da-dk/Ophold/f ... gskrav.htm

Her er kravet udspecificeret,kig på det og sæt + eller - udfra jeres situation.
http://www.nyidanmark.dk/NR/rdonlyres/F ... r_2005.pdf

Keff..

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 27.06.2009 11:16:55

keff skrev:Som de andre siger, så mister du kun garantien hvis i søger FS,for derved blir han her på possesuelt ophold og det vil altid strække sig udover visum-perioden,så han behøver ikke kun at bryde visum-reglerne for at i får indraget garantien
Bemærk at der er kommet nye regler på dette område for nylig. Har ens kæreste søgt visum efter 1. april 2009 bortfalder en evt. stillet bankgaranti som hovedregel ikke, hvis den besøgende under sin ferieophold i Danmark søger om familiesammenføring eller en anden form for opholdstilladelse som f.eks. studieophold eller arbejdstilladelse.

Så har kæresten søgt om visum efter 1. april 2009, så er det altså muligt at gifte sig med sin kæreste under dennes ophold i Danmark og herefter søge om famiilesammenføring uden dermed at aflevere 56.500 kroner til den danske stat.

Bemærk dog venligst, at det er det tidspunkt, hvor man har søgt om visum, der er afgørende i denne forbindelse og ikke det tidspunkt, hvor visum er blevet bevilget.

Så har man f.eks. søgt om visum 25/2 2009 og bliver visum bevilget 15/7 2009, så vil en evt. bankgaranti stadig blive inddraget, hvis den besøgende ikke forlader Schengen helt, inden visum udløber.

Bemærk også, at bankgarantien stadig kan inddrages, hvis myndighederne vurderer, at hovedformålet med at søge om familiesammenføring eller en anden form for opholdstilladelse er at opnå processuelt ophold i Danmark.

Så hvis man afleverer hvad man kunne kalde en åbenlyst grundløs ansøgning om familiesammenføring, så bringer man altså stadig sin bankgaranti i fare. Så man skal altså ikke gøre sådan, hvis man helt åbenlyst ikke opfylder kravene til familiesammenføring, og man p.g.a. sagens karakter selv burde være klar over, at man ikke opfylder dem.

Besvar