Jeg vil giftes med min kæreste fra Irak og søge familiesammenføring til Danmark. Vi har undersøgt sagen en del tid nu og det ser ud til at der er en del problemer, så jeg har en masse spørgsmål som jeg håber at nogen af jer der ved bedre end os kan svare på.
Vi har været kærester nogle måned, jeg er en dansk pige på 27 år og bor her i Danmark. Han er Iraker og 28 år gammel, han er asylsøger i Sverige, har været det i snart to år, i starten af maj fik han sit afgørende afslag. Vi har derfor besluttet os for at blive gift i Sverige så snart som muligt. Som vi har forstået det skal han rejse hjem til Irak og så kan vi søge om familiesammenføring på den danske ambassade. Vi har følgende problemer:
Jeg er studerende på SU og har et deltidsjob (2-3.000 kr om måneden) i januar fik jeg støtte fra min a-kasse da jeg kun var vikar, jeg ejer en andelsbolig. Vil jeg opfylde kravene til forsøgerpligt? Og skal vi venter 12 måneder efter januar (hvor jeg fik offentligstøtte) før vi kan søge om FS?
Er tre måneder lang nok tid for os at have været kærester i? Grunden til vi gifter os er jo at ellers ryger han hjem, vi vil ikke leve uden hinanden. Skal vi sige at vi har været kærester længere? Han boede faktisk i Danmark for 6-7 år siden hvor jeg kendte ham og vi datede lidt, men af gode grunde kan han ikke sige at han har været i Danmark før og derfor må vi ”finde” på en historie om at vi mødte hinanden første gang i Sverige. Vi vil meget nødigt lyve, men vi ser ingen anden udvej, da vi er bange for, at han kan blive straffet for at have været i Danmark tidligere, og ikke har fortalt om det under hans asylsøgning i Sverige. Han har været tilbage i Irak i fire år før han kom til Sverige.
Vi har læst os til at myndighederne kan dømme for proforma hvis de har en antagelse herom, hvordan undgår man det når vores forhold kun har varet i 3 måneder? Og vil de løbende kontrollere os hele tiden igennem vores ægteskab?