Jeg vil giftes med min kæreste fra Irak og søge familiesammenføring til Danmark. Vi har undersøgt sagen en del tid nu og det ser ud til at der er en del problemer, så jeg har en masse spørgsmål som jeg håber at nogen af jer der ved bedre end os kan svare på.
Vi har været kærester nogle måned, jeg er en dansk pige på 27 år og bor her i Danmark. Han er Iraker og 28 år gammel, han er asylsøger i Sverige, har været det i snart to år, i starten af maj fik han sit afgørende afslag. Vi har derfor besluttet os for at blive gift i Sverige så snart som muligt. Som vi har forstået det skal han rejse hjem til Irak og så kan vi søge om familiesammenføring på den danske ambassade. Vi har følgende problemer:
Jeg er studerende på SU og har et deltidsjob (2-3.000 kr om måneden) i januar fik jeg støtte fra min a-kasse da jeg kun var vikar, jeg ejer en andelsbolig. Vil jeg opfylde kravene til forsøgerpligt? Og skal vi venter 12 måneder efter januar (hvor jeg fik offentligstøtte) før vi kan søge om FS?
Er tre måneder lang nok tid for os at have været kærester i? Grunden til vi gifter os er jo at ellers ryger han hjem, vi vil ikke leve uden hinanden. Skal vi sige at vi har været kærester længere? Han boede faktisk i Danmark for 6-7 år siden hvor jeg kendte ham og vi datede lidt, men af gode grunde kan han ikke sige at han har været i Danmark før og derfor må vi ”finde” på en historie om at vi mødte hinanden første gang i Sverige. Vi vil meget nødigt lyve, men vi ser ingen anden udvej, da vi er bange for, at han kan blive straffet for at have været i Danmark tidligere, og ikke har fortalt om det under hans asylsøgning i Sverige. Han har været tilbage i Irak i fire år før han kom til Sverige.
Vi har læst os til at myndighederne kan dømme for proforma hvis de har en antagelse herom, hvordan undgår man det når vores forhold kun har varet i 3 måneder? Og vil de løbende kontrollere os hele tiden igennem vores ægteskab?
Tilknytningskravet, hvordan bliver det fortolket? Jeg har absolut ingen tilknytning til Irak, og han har ikke nogen videre tilknytning til Danmark, han har en enkel slægtning og nogle venner, men vi er i tvivl om, om vi skal oplyse det, da vi igen er bange for at han bliver straffet for ikke at have oplyst, at han har været i Danmark for 7 år siden.
Alt konstruktiv information vil blive sat pris på, samt hvis i har et bud på hvor realistiske vores muligheder er for at få familiesammenføring til danmark er. Vi klar på at vente i mange måneder.
VH
tvilling
Giftes med min irakiske kæreste som er asylansøger i Sverige
Dagpenge fra a-kasse er en forsikringsordning og er ikke omfattet af Lov om aktiv socialpolitik.
Men umiddelbart vil jeg da mene, at I er langt bedre stillet, hvis I gør brug af EU-reglerne - altså at I gifter jer i Sverige, du flytter mindst 10 uger til Sverige, søger om opholdskort til din ægtefælle i Sverige, og dernæst kan I uden videre flytte til Danmark og gøre brug af samme EU-regler.
For at gøre brug af EU-reglerne skal du være i stand til at forsørge dig selv og din ægtefælle. Det kan godt lade sig gøre i Sverige, hvis du får SU, SU-lån og har et studiejob ved siden af, og under forudsætning af at I ikke bor for dyrt. Prøv at læse ÆUG's vejledning om at flytte til Sverige. Den er dog ikke opdateret hvad angår mulighederne for at vende tilbage til Danmark, så her må du følge lidt med i forum og se de mange indlæg om brug af EU-reglerne.
http://www.aegteskabudengraenser.dk/upl ... ningen.pdf
Men umiddelbart vil jeg da mene, at I er langt bedre stillet, hvis I gør brug af EU-reglerne - altså at I gifter jer i Sverige, du flytter mindst 10 uger til Sverige, søger om opholdskort til din ægtefælle i Sverige, og dernæst kan I uden videre flytte til Danmark og gøre brug af samme EU-regler.
For at gøre brug af EU-reglerne skal du være i stand til at forsørge dig selv og din ægtefælle. Det kan godt lade sig gøre i Sverige, hvis du får SU, SU-lån og har et studiejob ved siden af, og under forudsætning af at I ikke bor for dyrt. Prøv at læse ÆUG's vejledning om at flytte til Sverige. Den er dog ikke opdateret hvad angår mulighederne for at vende tilbage til Danmark, så her må du følge lidt med i forum og se de mange indlæg om brug af EU-reglerne.
http://www.aegteskabudengraenser.dk/upl ... ningen.pdf