Sygesikring efter tilladelse til ophold?
Sygesikring efter tilladelse til ophold?
Min kommende kone er gravid, barnet er selvfølgelig mit. Hun er fra USA og kommer herop d. 1/7, hvor vi gifter os hurtigst muligt; her vil hun være 3 1/2 måned henne. Vi kan opfylde bolig, 24års og økonomiske - krav, så det burde være en simpel sag, der ikke burde tage mere en d 3 måneder - forhåbentligt. Men når de 3 måneder er gået og hun har fået opholdstilladelse, så er hun 6-7 måneder henne. Er hun så sygesikret? Vi vil helst gerne have fødslen dækket i det mindste.
Hun er først omfattet af den offentlige sygesikring i Danmark, når hun har fået sin opholdstilladelse og været en tur på Folkeregistret. Da der er en risiko for, at jeres sag ikke er færdigbehandlet ved tidspunktet for fødslen, er der altså også en risiko for, at I selv kommer til at betale for evt. sundhedsydelser. I USA er private sundhedsforsikringer jo udbredte, så I bør da undersøge, om hun ikke har en forsikring, der dækker, evt. også ved ophold i udlandet.
-
fundiver199
I kan også overveje at bruge EU-reglerne i stedet for de danske regler. Det har bl.a. den fordel, at din kone opnår sine rettigheder, lige så snart hun er indrejst i det EU-/EØS-land, hvor I bosætter jer, og ikke først når myndighederne er færdige med deres sagsbehandling. Eller sådan er det i hvert fald i teorien.
Der er også en helt stak af andre fordele ved at komme under EU-reglerne - samt 2 ulemper. Læs mere om dette i denne tråd:
viewtopic.php?t=3060
Der er også en helt stak af andre fordele ved at komme under EU-reglerne - samt 2 ulemper. Læs mere om dette i denne tråd:
viewtopic.php?t=3060
Hej. Tusind tak for de gode kommentarer. Det betyder meget, at få noget hjælp med det. Et par yderligere opklarende spørgsmål i måske kunne besvare:
Nedenstående i" er kopieret fra det henviste link i den ovenstående boks.
"Der to fordele ved de danske regler, nemlig:
* Efter danske regler kan din ægtefælle modtage hjælp til at komme ud på arbejdsmarkedet i form af tilbud om løntilskudsjob m.m.
* Efter danske regler kan din ægtefælle modtage SU, uanset hvad du laver. Efter EU-reglerne kan hun kun modtage SU, hvis du selv er lønmodtager"
Ok. Jeg var ikke klar over, at hun kunne få SU ved de danske regler. Det er jo en fordel, siden hun har en bachelor i kunst fra San Fransisco og dermed kan hun tage en master i engelsk måske - cool!. Hvor står det her med SU'en i øvrigt, er det til at finde inde på Nyidanmark.dk?
Hun skal vel først bestå sin integrationsprøve ikke sandt? Men er der andre krav til hende, hvis hun er gravid og derefter på barsel, end der ville være i almindelige, ikke gravide, tilfælde? Og; er det sværere at få opholdtilladelse under disse forhold og er graviditeten noget vi skal oplyse Udlændingestyrelsen om når vi søger? Er det evt. en fordel?
Et sidste spørgsmål for nu:
Hvis vi vælger Malmø-løsningen, kan vi så tage på 3 ugers ferie i USA under de 10 uger, vi i alt skal leve i Malmø? Har prøvet at finde ud af dette i æug's sverigeløsnings-papirer, men uden held.
Håber i kan hjælpe. Kh Niels
Nedenstående i" er kopieret fra det henviste link i den ovenstående boks.
"Der to fordele ved de danske regler, nemlig:
* Efter danske regler kan din ægtefælle modtage hjælp til at komme ud på arbejdsmarkedet i form af tilbud om løntilskudsjob m.m.
* Efter danske regler kan din ægtefælle modtage SU, uanset hvad du laver. Efter EU-reglerne kan hun kun modtage SU, hvis du selv er lønmodtager"
Ok. Jeg var ikke klar over, at hun kunne få SU ved de danske regler. Det er jo en fordel, siden hun har en bachelor i kunst fra San Fransisco og dermed kan hun tage en master i engelsk måske - cool!. Hvor står det her med SU'en i øvrigt, er det til at finde inde på Nyidanmark.dk?
Hun skal vel først bestå sin integrationsprøve ikke sandt? Men er der andre krav til hende, hvis hun er gravid og derefter på barsel, end der ville være i almindelige, ikke gravide, tilfælde? Og; er det sværere at få opholdtilladelse under disse forhold og er graviditeten noget vi skal oplyse Udlændingestyrelsen om når vi søger? Er det evt. en fordel?
Et sidste spørgsmål for nu:
Hvis vi vælger Malmø-løsningen, kan vi så tage på 3 ugers ferie i USA under de 10 uger, vi i alt skal leve i Malmø? Har prøvet at finde ud af dette i æug's sverigeløsnings-papirer, men uden held.
Håber i kan hjælpe. Kh Niels
-
fundiver199
Hun kan få SU efter begge regelsæt. Men ved EU-reglerne er det en forudsætning, at du selv er arbejdstager i Danmark. Så hvis du f.eks. er pensionist eller selv er studerende, så går den ikke. Så skal I søge efter de danske regler for, at hun kan modtage SU i Danmark.Niels skrev:Ok. Jeg var ikke klar over, at hun kunne få SU ved de danske regler.
Rettigheder og pligter efter de danske regler fremgår af integrationsloven. Rettigheder og pligter efter EU-regler fremgår af opholdsdirektivet, som er udmøntet i dansk lov via opholdsbekendtgørelsen.
Det er der mig bekendt ikke noget krav om. Men hun skal naturligvis have en adgangsgivende eksamen til den uddannelse, hun søger ind på, og hun skal kunne tale det sprog, som der undervises på. Men der er masser af udlændinge, som studerer i Danmark, og derfor er der også masser af undervisning, som foregår på engelsk.Niels skrev:Hun skal vel først bestå sin integrationsprøve ikke sandt?
Din kones gradivitet har ingen betydning for sagen, hverken positiv eller negativ.Niels skrev:Men er der andre krav til hende, hvis hun er gravid og derefter på barsel, end der ville være i almindelige, ikke gravide, tilfælde? Og; er det sværere at få opholdtilladelse under disse forhold og er graviditeten noget vi skal oplyse Udlændingestyrelsen om når vi søger? Er det evt. en fordel?
Det vil jeg ikke anbefale, da det er usikkert, hvad Udlændingeservice vil sige til en sådan sag. Så for en sikkerheds skyld ville jeg sørge for i den situation at bo mindst 13 uger i Malmø.Niels skrev:Et sidste spørgsmål for nu: Hvis vi vælger Malmø-løsningen, kan vi så tage på 3 ugers ferie i USA under de 10 uger, vi i alt skal leve i Malmø?
Din kone behøver dog ikke at være der i alle 13 uger, hun skal bare slutte sig til dig, før du flytter videre til Danmark.
Tusind tak fundiver199.
Det med adgangskrav må vi lige checke op på. Det er jo noget hun kan undersøge med KU eksempelvis.
Ellers ville jeg lige høre dig, hvis du altså har tid:
Om der er noget barsel eller noget. Vi kommer jo til at stå med et spædbarn inden hun kan begynde på sit studie og hun kan jo ikke studere lige med det samme bagefter, da barnet skal tendes?Får hun penge indtil vores barn skal i pleje? Har prøvet at finde ud af det i integrationsloven, men er desværre ikke så ferm til at alt det her endnu; det hele er lidt nyt for mig.
Kh Niels
Det med adgangskrav må vi lige checke op på. Det er jo noget hun kan undersøge med KU eksempelvis.
Ellers ville jeg lige høre dig, hvis du altså har tid:
Om der er noget barsel eller noget. Vi kommer jo til at stå med et spædbarn inden hun kan begynde på sit studie og hun kan jo ikke studere lige med det samme bagefter, da barnet skal tendes?Får hun penge indtil vores barn skal i pleje? Har prøvet at finde ud af det i integrationsloven, men er desværre ikke så ferm til at alt det her endnu; det hele er lidt nyt for mig.
Kh Niels
-
fundiver199
I vil godt kunne søge om en barselsydelse til din kone hos kommunen, hvis hun som dansk statsborger i en lignende situation ville være berettiget til dette.
Men spørgsmålet er, om man som gift kvinde overhovedet kan få barselspenge i Danmark, hvis man aldrig har deltaget på det danske arbejdsmarked? Eller om der ikke i den situation kigges på, hvilken indkomst ens mand har, og om den er tilstrækkelig til, at hele familien kan leve af den?
Jeg ved absolut ingenting om reglerne for barselspenge, så det må du søge information om andetsteds.
Hvad jeg ved er til gengæld, at hvis I har søgt efter de danske regler, så har du også stillet en bankgaranti på 60.000 DKK. Og så vil pengene blive trukket i denne garanti, idet barselspenge fra kommunen så vidt jeg ved regnes for en social ydelse.
Hvis I bruger EU-reglerne, så kan din kone i princippet søge om alle mulige sociale ydelser på lige fod med en dansk statsborger, uden at det får nogen umiddelbare negative konsekvenser for jer.
Men hun kan dog først gøre dette tidligst 3 måneder efter, at hun er flyttet til Danmark. Og jeg ville nok personligt være forberedt på at komme til at bruge en del tid og kræfter på at slås med de danske myndigheder om den sag. For det er givetvis ikke noget, de er særligt begejstrede for
Men spørgsmålet er, om man som gift kvinde overhovedet kan få barselspenge i Danmark, hvis man aldrig har deltaget på det danske arbejdsmarked? Eller om der ikke i den situation kigges på, hvilken indkomst ens mand har, og om den er tilstrækkelig til, at hele familien kan leve af den?
Jeg ved absolut ingenting om reglerne for barselspenge, så det må du søge information om andetsteds.
Hvad jeg ved er til gengæld, at hvis I har søgt efter de danske regler, så har du også stillet en bankgaranti på 60.000 DKK. Og så vil pengene blive trukket i denne garanti, idet barselspenge fra kommunen så vidt jeg ved regnes for en social ydelse.
Hvis I bruger EU-reglerne, så kan din kone i princippet søge om alle mulige sociale ydelser på lige fod med en dansk statsborger, uden at det får nogen umiddelbare negative konsekvenser for jer.
Men hun kan dog først gøre dette tidligst 3 måneder efter, at hun er flyttet til Danmark. Og jeg ville nok personligt være forberedt på at komme til at bruge en del tid og kræfter på at slås med de danske myndigheder om den sag. For det er givetvis ikke noget, de er særligt begejstrede for
-
fundiver199
Som en afsluttende bemærkning kunne en anden mulighed jo være, at du rykker til USA i et stykke tid, hvis din kæreste har ret til èn eller anden form for betalt barselsorlov derovre, og din indkomst i Danmark ikke rækker til at forsørge hele familien. Men det forudsætter så naturligvis, at du kan finde et job i USA, hvilket sikkert ikke er specielt nemt lige p.t. p.g.a. finanskrisen.
Man kan jo sige, at alt det her nok var noget, som I burde have sat jer ind i og planlagt ud fra, inden hun blev gravid. Men jeg ønsker jer da al mulig held og lykke med den kommende lille samt jeres liv sammen
Man kan jo sige, at alt det her nok var noget, som I burde have sat jer ind i og planlagt ud fra, inden hun blev gravid. Men jeg ønsker jer da al mulig held og lykke med den kommende lille samt jeres liv sammen