21 år Tyrkisk statsborgerskab(tyrkisk pas) FS

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

Kayrahan

21 år Tyrkisk statsborgerskab(tyrkisk pas) FS

Indlæg af Kayrahan » 21.04.2009 22:17:41

Hej

Jeg er 21 og min kommende kone er 18. Vi begge har tyrkisk pas (Ikke danske statsborgerskab). Er der overhoved en mulighed for FS for os?

Håber i kan hjælpe.

MVH
Kayrahan

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 21.04.2009 22:32:24

Nej, I skal begge være mindst 24 år gamle og desuden have størst tilknytning til Danmark. Så det kan tidligst blive aktuelt, når den yngste af jer er 23,5 år.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 22.04.2009 07:43:06

24-års reglen kan dog fraviges, hvis du færdiggør en uddannelse, som er på positivlisten:

http://www.nyidanmark.dk/da-dk/Ophold/a ... ersigt.htm

Hvis du bliver dansk statsborger, har du desuden mulighed for at bruge EU-reglerne, såfremt du bosætter dig mindst 10 uger i et andet EU-/EØS-land end Danmark.

Endelig kan I overveje, om din udkårne måske kunne starte med at komme til Danmark på en anden måde end via familiesammenføring. Og her er de mest realistiske muligheder nok et studieophold eller et au-pair ophold.

Du skal læse mere om det hele på Udlændingeservice hjemmeside:

http://www.nyidanmark.dk/da-dk/

Bemærk at hvis din udkårne skal til Danmark som au-pair, så må hun ikke være gift, da dette er uforeneligt med formålet med au-pair ordningen. Så vælger I den løsning, som vil give hende 18 måneder i Danmark, så må I vente med at gifte jer til bagefter.

Endelig kan I selvfølgelig bosætte jer sammen i Tyrkiet, hvor I begge to er statsborgere. Dette vil dog betyde, at din opholdstilladelse i Danmark bortfalder, hvis du er væk i mere end 12 måneder og ikke har søgt om en dispensation.

http://www.nyidanmark.dk/da-dk/Ophold/h ... der_dk.htm

Kayrahan

Indlæg af Kayrahan » 22.04.2009 15:27:57

Findiver199 Mange tak for din hjælp, Men vil du ikke være sød og forklare mig hvad det der Au-Pair er? Jeg har læst inde på US hjemmeside men har næsten ikke forstået noget?

MVH
Kayrahan

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 22.04.2009 15:49:07

Au pair-ordningen er forholdsvist enkelt beskrevet her:

http://www.nyidanmark.dk/da-dk/Ophold/au_pair/

Citat: "Au pair betyder 'på lige vilkår'. Ideen med et au pair-ophold er, at udlændingen skal bo hos en værtsfamilie med børn under 18 år 'på lige vilkår' med resten af familiens medlemmer. Formålet er, at au pair-personen kan forbedre sine sproglige og evt. faglige kundskaber samt udvide sin kulturelle horisont ved at få et bedre kendskab til Danmark. Som modydelse deltager au pair-personen i de huslige pligter (fx rengøring, tøjvask, madlavning, børnepasning) i værtsfamilien i maksimum 5 timer om dagen, maksimalt 6 dage om ugen.

Hvis au pair-personen udfører huslige pligter udover disse tidsgrænser, udfører andre opgaver end huslige pligter, eller udfører opgaver for andre end værtsfamilien, så arbejder han/hun ulovligt i Danmark."

Kort sagt, hvis din kæreste kan finde sig en familie, hvor hun kan udføre huslige opgaver mod kost, logi og lommepenge, så vil hun kunne opholde sig i Danmark som au pair for en periode.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 22.04.2009 15:55:42

Aupair betyder "på lige vilkår" og er en ordning, som henvender sig til unge mennesker, der gerne vil rejse ud og opleve en anden kultur end deres egen. F.eks. unge, som er færdige med en ungdomsuddannelse og gerne vil holde et "sabbatår", før de går i gang med en erhvervsuddannelse.

For at sikre, at ordningen primært bruges af dem, som den er tiltænkt, så skal man være 17-30 år gammel, have gået mindst 9 år i skole, kunne kommunikere med sin værtsfamilie på et skandinavisk sprog, tysk eller engelsk samt være ugift.

Man bor herefter slet og ret hos sin værtsfamilie og får gratis kost og logi samt lommepenge på mindst 2.500 DKK om måneden, mod til gengæld at hjælpe familien med de huslige pligter samt børnepasning.

Arbejdstiden må højest være 5 timer om dagen 6 dage om ugen, men det er langt fra alle værtsfamilier, som er flinke til at overholde dette i praksis. En del værtsfamilier betragter således en aupair som en billig hushjælp, og her er der ikke megen hjælp at hente hos de danske myndigheder. Så det kan absolut anbefales at vælge en værtsfamilie i Danmark, som man kender og har tillid til.

For at en familie kan få lov til at have en aupair, skal de have børn under 18 år, og man kan ikke blive aupair hos sin egen nærtstående familie.

Hvis din udkårne har familie i Danmark i form af onkler, tanter, fætre, kusiner e.l., så kan hun altså ikke blive aupair hos dem. Der skal være tale om en "fremmed" familie. Men hvis du ikke er i familie med din udkårne, og hvis du har hjemmeboende søskende under 18 år, så kunne din udkårne i princippet blive aupair hos dine forældre.

Naturligvis vil jeg ikke sidde her og opfordre til misbrug af nogle af de regler, som gælder. Men det er et faktum, at kontrollen med, hvad en aupair foretager sig i Danmark, ikke er voldsomt streng.

Så kan man få en familie med på ideen, så kan man lidt betragte det som et turistvisum, der er gyldigt i 18 måneder i stedet for de normale 3 måneder. Og som dermed f.eks. kan give et kærestepar rigtig god tid til at lære hinanden at kende, før de evt. beslutter sig til at blive gift.

Da den nye udlændingelov blev vedtaget i 2002, foreslog daværende integrationsminister Bertel Haarder ligefrem i fuld offentlighed, at unge danskere, som blev ramt af 24-års reglen, jo kunne bruge aupair ordningen, hvis de gerne ville være sammen med deres udkårne.

Om det også er holdningen hos den nuværende integrationsminister eller andre medlemmer af regeringen, det ved jeg ikke. Men jeg ved, at Udlændingeservice ikke bruger megen tid på at kontrollere, om en aupair i praksis overnatter hos sin værtsfamilie eller et andet sted.

Så er det ok med værtsfamilien, at en aupair har en kæreste i Danmark og måske tilbringer en del af tiden sammen med ham, så giver dette ikke anledning til problemer med myndighederne.

Og en aupair må naturligvis gerne bruge sin fritid på at lære noget om dansk sprog og kultur ved f.eks. at gå til danskundervisning. Det er jo faktisk nærmest en del af formålet med ordningen. Så det eneste, der absolut ikke kan lade sig gøre som aupair, det er at arbejde eller studere ved en egentlig uddannelse.

Og arbejder man sort og bliver afsløret i dette, ja så er man naturligvis med til at ødelægge det for andre, som gerne ville bruge aupair ordningen.

Kayrahan

Indlæg af Kayrahan » 22.04.2009 16:28:30

Hej mange tak igen Fundiver199. Lige det sidste har læst det hele alle kravene er hjemme undtagen det med at kunne tale og forstå "rimeligt" dansk svensk osv. ??? Ved du hvad de mener med rimelig dansk ? hvordan skal vi finde ud af om hvad der er rimelig ?

Kayrahan

Indlæg af Kayrahan » 22.04.2009 16:33:53

Kayrahan skrev:Hej mange tak igen Fundiver199. Lige det sidste har læst det hele alle kravene er hjemme undtagen det med at kunne tale og forstå "rimeligt" dansk svensk osv. ??? Ved du hvad de mener med rimelig dansk ? hvordan skal vi finde ud af om hvad der er rimelig ?
Bliver man testet herom? Er der tale om en tjek ifm. man bosætter sig hos værts familien i peroden?

mvh

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 22.04.2009 16:36:14

Jeg ved det ikke. Men det må vel betyde, at din kæreste skal kunne kommunikere med sin værtsfamilie på dansk, tysk eller engelsk på en sådan måde, at hun kan blive "en del af familien".

Så i praksis forudsætter det nok, at din kæreste taler et fornuftigt engelsk eller tysk, d.v.s. fremmedsprog som den danske værtsfamilie også forventes at tale. Det er derimod ikke et krav, at hun også skal tale dansk. Det er blot en alternativ mulighed.

De fleste aupairs i Danmark kommer fra Filippinerne, og få af dem taler så meget som et ord dansk, før de kommer hertil. Men de taler til gengæld et udmærket engelsk, nogenlunde som en gennemsnitlig dansker med 9 års skolegang gør det.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 22.04.2009 16:43:36

Kayrahan skrev:Bliver man testet herom? Er der tale om en tjek ifm. man bosætter sig hos værts familien i peroden?
Når man søger om et au-pair visum, er en del af processen, at man bliver indkaldt til en samtale på ambassaden i det land, hvor man bor. Og jeg vil tro, at det er her, det bliver testet, om man behersker et af de nævnte sprog i et rimeligt omfang.

Nogen egentlig "eksamen" eller "test" har jeg dog ikke hørt, at der skulle være tale om. Men hvis man ikke taler et ord engelsk og f.eks. kun kan udtrykke sig på urdu, når man er til samtale på ambassaden, så vil ens ansøgning sikkert blive afvist.

Kayrahan

Indlæg af Kayrahan » 22.04.2009 16:55:46

Hvad nu hvis værtsfamilien også snakker tyrkisk som ansøgeren? er det ikke en fordel ?

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 22.04.2009 16:59:40

Det tror jeg desværre ikke det er. Hele pointen med au pair-ordningen er jo netop, at au pair-pigen lærer et andet lands kultur og sprog. Så er det aboslut ingen hjælp, hvis værtsfamilien taler samme sprog, som der hvor hun selv kommer fra. Hvis din kæreste skal have en god fremtid i Danmark forudsætter det jo også, at hun kan tale dansk eller engelsk som minimum. Men spørg da i Udlændingeservice for at få et helt korrekt svar!

En anden løsning ville være, at du bliver dansk statsborger og derefter gør brug af EU-reglerne ved at flytte 10 uger til et andet EU- eller EØS-land

Kayrahan

Indlæg af Kayrahan » 22.04.2009 17:16:46

En dag hun kommer her op skal hun også lærer dansk. Men det er bare irreterende at jeg ikke har bestået infødsretsprøven end nu og skal op igen efter at jeg har bestået går der jo ca. 2 år før jeg får statsborgerskab. Så der er godt nok lang tid :((( Mange tak for hjælpen.

MVH
Kayrahan

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 22.04.2009 17:23:08

Kayrahan skrev:Hvad nu hvis værtsfamilien også snakker tyrkisk som ansøgeren? er det ikke en fordel ?
Nej som Skaanebo skriver, så vil det nærmest trække i retning af, at der skal gives afslag på ansøgningen. Idet det vil lugte af en brug af ordningen, som den ikke er tiltænkt. Det er jo således ikke meningen, at en ung tyrkisk pige skal til Danmark for at lære om tyrkisk kultur. Det kunne hun lige så godt gøre derhjemme.

Jeg ved ikke præcist, hvad Udlændingeservice accepterer eller ikke accepterer. Men det sikreste ville nok være at finde en værtsfamilie med "dansk" kulturbaggrund. Eller i det mindste en værtsfamilie, hvor de voksne er danske statsborgere, taler dansk og er velintegrerede i det danske samfund.

Og taler din kæreste kun tyrkisk, så var det måske under alle omstændigheder hensigtsmæssigt, at hun startede med at lære noget sprog, inden hun overhovedet kommer hertil på hverken den ene eller anden måde.

For det er altså umådelig svært at klare sig i Danmark, hvis man kun taler tyrkisk. Selv en så simpel ting som at købe et brød hos bageren kan give anledning til store problemer, hvis man kun kan gøre sig forståelig på tegnsprog.

Om mon ikke der findes skoler eller kurser i Tyrkiet, hvor man kan lære dansk eller i hvert fald engelsk? Det vil jeg da tro.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 22.04.2009 17:32:30

Kayrahan skrev:En dag hun kommer her op skal hun også lærer dansk. Men det er bare irreterende at jeg ikke har bestået infødsretsprøven end nu og skal op igen efter at jeg har bestået går der jo ca. 2 år før jeg får statsborgerskab. Så der er godt nok lang tid :((( Mange tak for hjælpen.MVH
Kayrahan
Vi kører jo lidt i ring nu, men taler din kæreste slet ikke engelsk? Det gør mange mennesker og især mange unge i Tyrkiet da ellers i èt eller andet omfang.

Og taler hun et bare nogenlunde brugbart engelsk, så er både studieophold og aupair jo altså stadig en mulighed. Der findes nemlig også en del uddannelser i Danmark, hvor der netop af hensyn til udenlandske studerende undervises på engelsk.

Taler din kæreste slet ikke eller næsten ikke engelsk, jamen så er det altså en fantastisk investering i hendes fremtid, at hun får det lært, og det faktisk uanset hvor i Verden, hun skal bo.

For vi nærmer os mere og mere en situation, hvor vi reelt har et verdenssprog i form af engelsk, og hvor de mennesker, som ikke behersker dette, har et megastort handicap i forhold til alle andre.

Dansk kan således kun bruges i Danmark, men engelsk kan man bruge næsten alle vegne.

Besvar