Et godt tegn mht. spørgeskema?

Her kan du skrive om/søge information om visum-reglerne, hvordan I søger om visum, dokumenter, gode råd m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

Hoping
Geografisk sted: Denmark/Turkey

Et godt tegn mht. spørgeskema?

Indlæg af Hoping » 10.03.2009 14:33:44

Hei allesammen.

Nu har jeg langt om længe modtaget et spørgeskema (ansøgte om turist visum i september 2008!) Men er der nogle af jer som ved om det plejer at være et godt tegn at modtage spørgeskemaet?
Kunne forestille mig at de sender et spørgeskema for at vurdere mht. bankgarantien m.m.
Mine veninder siger at når man først har modtaget et spørgeskema så er det næsten 99% at ansøgeren får visum.

Og sidste spørgsmål er om nogle af jer som har evt. erfaringer om hvor længe der går fra tilbagesendt skema=evt.bankgaranti=til visummets udstedelse?

Har snakket med US idag og de siger at de stræber efter at kunne give en form for svar indenfor 10 arbejdsdage, specielt da vores ansøgning er overskredet så meget mht. ventetiden (12 uger).
Men så tænker jeg bare, at det kan være 10 dage fra nu før de sender brev om bankgaranti også går der li 10-20 dage mere før de udsteder visum. Af egne erfaringer samt nogle herinde fra kan jeg læse mig frem til at de ikke er ret hurtige alligevel også selvom garantien er stillet.

Håber nogen derude kan hjælpe?

På forhånd TAK.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 10.03.2009 14:43:43

Som jeg har forstået det, sendes spørgeskemaet helt automatisk til alle ansøgere.

Og det var dog ærlig talt en helt utroligt lang sagsbehandlingstid. Hvad sker der for tosserne inde i Udlændingeservice :shock:

Hoping

Indlæg af Hoping » 10.03.2009 14:47:51

[quote="fundiver199"]Som jeg har forstået det, sendes spørgeskemaet helt automatisk til alle ansøgere.

Og det var dog ærlig talt en helt utroligt lang sagsbehandlingstid. Hvad sker der for tosserne inde i Udlændingeservice :shock:[/quote]

Heisa! Ja de er ikke helt hurtige derinde.. Men OK, så de kan i realiteten godt ende med et afslag EFTER de har modtaget mit spørgeskema?

Kim P. Nyberg
Geografisk sted: Herning
Kontakt:

Indlæg af Kim P. Nyberg » 10.03.2009 15:02:05

Spørgeskemaet er ikke nogen garanti for at svaret bliver positivt. Men når kravet om garanti bliver stillet, har de som regel behandlet sagen til ende og mangler kun at se en bankgaranti, for at tænde den grønne adgangslampe.
Frivillig rådgiver i Ægteskab Uden Grænser

Hoping

Indlæg af Hoping » 10.03.2009 15:05:06

Øv, ok.. Håbede ellers på at det var et lille positivt svar. Men nu må vi se - Jeg har både sendt 2 billeder, kopi af pas og stemplerne samt mit tyrkiske opholds/arbejdstilladelse. Så har sendt alle de dokumentationer de nu end kan bede om. Så må vi bare håbe at han får det visum. Er bare frustreret over at det kan tage så pokkers lang tid, også endda kun da det er turistvisum. Men jeg venter spændt og håber på positive resultater så.

Mange tak for jeres hurtige svar!

jerry
Geografisk sted: Tyrkiet/Sverige

hejsa

Indlæg af jerry » 10.03.2009 18:15:24

Ja som nævnt af Fundivier, saa bliver spörgeskemaet stort sendt til alle(i nogle tilfælde ikk til ægtefæller), det sendes for at se om begge parter svarer det samme, altsaa om du skriver det samme som din kæreste har skrevet i ansögningen(i hvert fald ifölge us).
Men faar du först af vide at du skal stille garanti, saa er visum hjemme, vel og mærke hvis dette er muligt for dig.
Da vi sögte visum til min mand förste gang, ventede vi ogsaa lige omkring 5 mdr, men dette var dor fra vi indgav ansögning til der var truffet en afgörelse. Fuldstændig vanvittigt at vente 5 mdr for et visum paa 21 dage :evil: .
Kan dog tröste dig med, at naar man först har faaet visum én gang, og ellers overholder udrejse og andre regler,saa er det sjældent at de sender papirne til us næste gang man söger, og i mange tilfælde slipper man ogsaa for at skulle stille garanti i anden omgang :lol:

sysop
Geografisk sted: Odense
Kontakt:

Indlæg af sysop » 12.03.2009 02:03:37

Hvad er det for noget mht. spørgeskema?

Er så småt igang med at samle papir og oplysninger sammen, så konen kan komme hertil en 3 mdr. tid og se nazilandet DK, og såvidt jeg har kunne se, er alt de vil have en visa ansøgning, rejseforsikring samt en invitation fra mig. Der har ikke været nævnt noget om ekstra spørgeskemaer (andet end den ekstra formular til visa ansøgningen som DK er den eneste, som har), interviews eller noget.

jerry
Geografisk sted: Tyrkiet/Sverige

hejsa

Indlæg af jerry » 12.03.2009 07:11:57

Hejsa.
Dette vil ogsaa först blive fremsendt af us naar ansögningen er indgivet. Men da İ er gift, er det ikk sikkert İ vil faa det tilsendt, det er lidt forskelligt.

sysop
Geografisk sted: Odense
Kontakt:

Indlæg af sysop » 12.03.2009 08:50:56

Ok, lyder egentlig også rimelig tåbeligt at sende et skema til den danske del, da det i 99.999% af tilfældene nok er ham/hende, som har udfyldt visa ansøgningen alligevel.

Lenepigen

Indlæg af Lenepigen » 12.03.2009 12:53:02

Hvad, vente så pokkers længe på at få visum?
Det er da helt hen i vejret må jeg indrømme.
På deres hjemmeside står der 12 uger på familiebesøg. Er der ikke en regel der siger at de skal overholde det, kan jeg i bund og grund klage til integrationsministeriet hvis jeg ikke hører fra dem inden den 12 uge?

Hold da ferie, er du vimmer det er godt nok lang tid

Venter også selv på min mands visum :-(

Da jeg ringede til dem, sagde hun at de kun var nået til november måned, jeg var målløs, og gik i sort, og fik fremstammet et eller andet med at det var da utrolig lang tid at vente på.

Heidi
Geografisk sted: Danmark/marokko

Indlæg af Heidi » 12.03.2009 15:40:38

men Lenepigen.

hvis du er gift med ham, så skal du da ikke stille bankgaranti for at få turist visum.

Heidi
Geografisk sted: Danmark/marokko

Indlæg af Heidi » 12.03.2009 15:41:50

ups, forkert indlæg. sorry

Hoping

Indlæg af Hoping » 12.03.2009 21:58:58

Hei Jerry og ''andre ventende''

Ja det er P*SSE frustrerende at det har taget så lang tid! Jeg fatter det heller ikke - Jeg har dog returneret spørgeskemaet både pr. mail (som scannet) og sendt en kopi afsted med posten! Så er der INTET at tage fejl af ( de siger jo at det kan tage længere tid HVIS der er noget som ikke er TYDELIGT nok på som fx. billeder eller kopi af pas m.m.)

Som SYSOP og skriver er jeg ubetinget enig - Det er fuldstændig langt hen i vejret at skulle sende et spørgeskema eftersom vi udfyldte ansøgningen sammen, og det ville jeg da mene de fleste automatisk gør i fælleskab, om ikke andet hvor man har snakket om hvad der er skrevet. Kan selvfølgelig godt se de gør det for en sikkerhedsskyld pga. proforma osv men men men... 25 sept. ansøgte vi, og vi har MEGET overskredet de 12 uger som de skriver.. Det er slet ikke fair!

Da jeg snakked med dem idag for at bekræfte at de havde modtaget min mail, (som jeg sendte afsted i mandags) - da sagde de bare jeg skulle ringe igen imorgen, så det må jeg jo gøre!
De siger dog at de stræber efter at kunne tage en afgørelse på sagen INDENFOR 10 arbejdsdage eftersom vores er overskredet rigtig meget (JA TAK)!.. Men jeg krydser alt hvad jeg kan og håber at han får det visum, ellers må jeg flytte tilbage til Tyrkiet.

Endnu engang TAK for jeres svar! Dejligt at få noget bekræftelse fra nogen som har prøvet visum gang på gang. Synes US desværre har meget med at vildlede én..

Hoping

Indlæg af Hoping » 12.03.2009 22:01:14

Til Lenepigen:

Glemte lige at nævne at der ganske rigtigt står 12 ugers ventetid på deres hjemmeside men det er ''gennemsnitligt''..
TRO MIG, jeg har brugt den mange gange mht. de 12 uger da de slet ikke bør skrive det. Vi har ventet 26 uger på dét spørgeskema og det kan man sgu ikke ligefrem kalde gennemsnitligt! Men held og lykke til dig - Håber du snart modtager et spørgeskema, eller hvertfald et positivt svar :-)

forest

Indlæg af forest » 14.03.2009 13:27:56

Bliver en smule deprimeret af disse beretninger. Kæresten afleverede ansøgning (turistvisum, immigrantlandegruppen) den 15/12 og jeg gik egentlig og forestillede mig at vores tålmodighed snart ville blive belønnet. I det mindste bare med et lillebitte spørgeskema.

Det første jeg fik oplyst, da jeg ringede, var at da ansøgningen var indgivet ved andet lands repræsentation (Norge), så talte sagsbehandlingstiden først fra det tidspunkt når US modtager ansøgningen. Så hoppede vi lige hen til den 23/12:-( Her skal det så lige tilføjes at der skam er en stor, fin dansk ambassade 500 m fra den Norske ambassade, de skandinaviske lande har bare valgt at samle deres visum-sektion på den norske ambassade. Helt ærligt det er da ikke mit problem at den danske ambassade ikke orker at modtage visumansøgninger, og jeg forstår ihvertfald ikke hvorfor det skal koste mig en uge i sagsbehandlingstid.
En anden ting: Hvis "alle" ligger over 3 mdr i sagsbehandlingstid, hvem er det så der ligger under? (totalt gns. = 3 mdr)

Besvar