Kære alle!
Jeg er ny her og skal lige forhøre mig omkring nogle ting angående min ukrainske kæreste. Jeg håber, der er nogle, der gider at hjælpe.
Situationen er følgende:
Min kæreste har boet i Dk i lidt over 2 år. Hun er 23, næsten 24 år gammel og vi har været kærester i 3 måneder. Hendes Au-pair-visum udløber den 24. april, altså meget snart.
Jeg så gerne, at hun blev i Dk og det vil hun også gerne. Hun har planer om at søge job som laborant (ja, står på positivlisten), men har ikke den danske autorisation endnu (vi søger snart).
Min plan var oprindeligt, at søge om et turistvisum til hende, så hun kunne blive i Dk de 3 måneder mere, men spørgsmålet er, om man så kan søge job og hvilke muligheder vi ellers har for at hun får lov at være her.
Hvordan giver det mest mening? først turistvisum, så måske arbejdsopholdstilladelse, måske greencard ordningen (det er jeg ikke sikker på, vi kan få)?
Og skal der stilles sikkerhed ved turistvisum? Eller kan hun bare være hos mig? Og hvor lang tid går der inden man får sådan et visum? Er det positivt at hun allerede er i Dk eller giver det problemer?
Mange spørgsmål, jeg ved det godt. Men det er et uhøre komplekst emne for mig for tiden.
Håber, der er nogle der gider at hjælpe.
Venlig hilsen, YesMan
hvilken variant?
-
fundiver199
Din kæreste må ikke arbejde i Danmark, hvis hun er her på et turistvisum, men hun må naturligvis gerne tale med en dansk arbejdsgiver, d.v.s. søge arbejde.
Jeg er ikke sikker på, om det overhovedet kan lade sig gøre at få et turistvisum i umiddelbar forlængelse af et au-pair ophold. Ring evt. selv til Udlændingeservice og spørg dem om det.
Jeg er ikke sikker på, om det overhovedet kan lade sig gøre at få et turistvisum i umiddelbar forlængelse af et au-pair ophold. Ring evt. selv til Udlændingeservice og spørg dem om det.