"Tålt ophold" er noget, en udlænding kommer på, hvis vedkommende egentlig står til udvisning, men ikke kan sendes tilbage til sin hjemland p.g.a. risiko for tortur eller dødsstraf.
Den ene af de to tunesere, som PET mistænker for at have planlagt at myrde Kurt Vestergård, er f.eks. havnet på "tålt ophold". Og det samme var i sin tid den irakiske hærchef i Sorø. Foruden p.t. cirka 25 personer, der havde opholdstilladelse i Danmark, men som har mistet denne i.f.m. afsoning af fængselsstraffe for diverse overtrædelser af straffeloven m.m.
Så jeg håber da virkelig ikke, at din kæreste har udsigt til at havne på tålt ophold i Danmark
Hvad du mener er nok, hvor svært det er er få
processuelt ophold, medens en ansøgning om FS behandles. Og det er heldigvis ikke spor svært. Det får en udlænding automatisk, hvis ansøgningen om FS afleveres til US, medens udlændingen befinder sig lovligt i Danmark. Altså i jeres tilfælde inden din kærestes opholdstilladelse i Sverige er udløbet.
I forbindelse med at holde ferie er der så lige det problem, at en person på processuelt ophold i et Schengenland ikke har lov til at rejse ind i andre Schengenlande. Og hvis I ønsker at holde ferie udenfor Schengenområdet er det nødvendigt, at din kæreste får en tilbagerejsetilladelse. Og den kan man, så vidt jeg ved, normalt kun få, hvis rejsen har et virkelig vigtigt formål. Altså at der er noget, som man bliver
nødt til at tage sig af i sit hjemland.
Som hovedregel mener jeg, at din kæreste bliver nødt til at vælge mellem
enten at opholde sig i Danmark på "processuelt ophold"
eller at opholde sig i sit hjemland, indtil sagen er færdigbehandlet.
Da din kæreste åbenbart bor i Sverige p.t., ville det i øvrigt være meget nærliggende, om du skyndte dig at flytte over til hende. Så kunne I starte med at søge om FS i Sverige efter EU-reglerne. Og når I så har fået det, eller du har boet der i mindst 10 uger, hvilket nok cirka er det samme, så kan I bestemme jer til, om og hvornår I ønsker at flytte videre til Danmark.
Så kan I nemlig også bruge EU-reglerne i Danmark og dermed slippe for en mængde regler og krav. F.eks. kan din kæreste så begynde at arbejde i Danmark med det samme, i stedet for at vente på, at US er færdige med at behandle sagen.
Det er de ikke særligt glade for i US, eller de mangler kendskab til reglerne, men sådan forholder det sig altså ikke destro mindre.