Familiesammenføring med filippinsk kvinde

Her kan du skrive om/søge information om ægteskab og vielse i DK og udlandet.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
hosdkph12345

Familiesammenføring med filippinsk kvinde

Indlæg af hosdkph12345 » 29.03.2026 15:50:28

Hej

Jeg håber der er nogen som kan komme med lidt input, da jeg synes at regelsættene på området for familiesammenføring er meget komplicerede, og - for at sige det ligeud - så ved jeg ikke lige, hvor jeg skal starte, i hele den proces, jeg står foran nu. Jeg har kigget en del i forum´et her på siden, men synes stadigvæk jeg er forvirret.

Min historie (relativt) kort:

Tilbage i 2012/13 mødte jeg en sød filippinsk pige online. Af alle steder i et Facebook-forum :P Jeg besøgte hende ultimo 2012 og igen i foråret 2013. Hun var kortvarigt syg i efteråret 2013, hvor jeg også besøgte hende. I foråret 2014 var hun 3 måneder i Danmark hos mig på et besøgsvisum.

I tiden herefter gik vores forhold sådan lidt "op og ned", så der var et tidsrum på godt og vel 1 ½ - 2 år, hvor vi ikke besøgte hinanden. Dog havde vi stadigvæk følelser for hinanden. Jeg må ærligt indrømme, at vi dengang allerede havde tænkt på ægteskab, men da jeg så regelsættet på området, så virkede det allerede dengang som en uoverstigelig hurdle, hvorfor jeg kørte lidt "sur" i hele processen. Hendes yngste barn var dengang heller ikke særlig gammel. Herefter besøgte jeg hende i 2016, men kunne godt mærke på mig selv, at langdistanceforholdet begyndte at slide på mig.

I de efterfølgende år holdt vi stadigvæk kontakten, men da det virkede som en meget langvarig proces at få hende hertil, og da hun havde mistet sit arbejde i Filippinerne, så fandt hun et job i Dubai, hvor hun arbejdede i et par år. Her satte vi processen lidt i bero.

Herefter kom Covid, hvor det var meget svært at rejse til Filippinerne - og da Covid var slut arbejdede hun i et job, hvor det pga. en umenneskelig arbejdsgiver stort set var umuligt for hende bare at få et par dage fri, til at vi kunne mødes.

I slutningen af 2025 blev det så endeligt muligt at besøge hende igen. Vi vil stadigvæk rigtig gerne bo sammen, så nu har jeg (vi) besluttet, at den skal have en skalle mht. at finde ud af mulighederne på ny.

Jeg kan forstå, at der generelt er 2 muligheder

1) At søge familiesammenføring efter danske regler

2) At søge familiesammenføring efter EU-reglerne

Som jeg fornemmer det, så er der en del fordele ved løsning 2, hvor kravene ser ud til at være lempeligere

Jeg vil rigtig gerne giftes med min kæreste og det er gensidigt :-)

Jeg bor ca. 40 kilometer fra den dansk/tyske grænse, så det som nogen vist kalder for "Slesvig-modellen" her på siden ville teoretisk set være en mulighed, uden at jeg behøver finde et nyt job.

Jeg ved bare ikke, hvordan jeg skal starte hele processen, og hvad der vil være det nemmeste og hvor sandsynligheden for at vi kan bo i Danmark sammen er størst.

Umiddelbart går jeg ikke ud fra, at der finde en "step-by-step"-guide til, hvordan man skal gribe det hele an, da forløbet vel hos de færreste er identisk med min situation:

Hvis vi skal giftes:

- Der vil vel være en rimelig stor sandsynlighed for, at jeg kan få hende hertil igen på et besøgsvisum??. Når hun så er heroppe: Hvor kan jeg kigge efter de krav, som findes mht. at indgå ægteskab med person fra et ikke-EU/EØS-land?

- Hvis man herefter søger om familiesammenføring efter de danske regler - er det så korrekt forstået, at min kæreste / kone IKKE kan forvente at kunne blive her i DK indtil fra at man indsender ansøgningen og til sagen er afgjort?

- Hvilke dokumenteringskrav er der for min filippinske kæreste mht. ægteskab? Det vil jo være ærgerligt, at hun kommer hertil, og at det så viser sig, at der mangler en masse dokumenter / dokumentering fra hendes hjemland.

Dette afføder også lidt andre spørgsmål:
- Kan det være et problem med vores "tidslinje", hvor jeg jo har kendt hende i en del år efterhånden, men hvor der jo også er år, hvor vi ikke har set hinanden "fysisk"? Her tænker jeg, om myndighederne vil begynde at formode noget proforma-lignende forhold.

- Hvis man vælger familiesammenføring efter EU-reglerne og vælger at bosætte sig i Tyskland i en rum tid, så har jeg hørt, at det er blevet meget svært for danskere at finde lejlighed / hus i det nordlige Tyskland, da RIGTIG mange tyske udlejere er blevet trætte af danskere, som kun bliver boende i kort tid, hvorefter de rejser hjem til DK igen. Er det noget man kan bekræfte her i gruppen?

- Min kæreste har arbejdet i restaurationsbranchen, men har ingen videregående uddannelse, og har kun afsluttet den "grundlæggende" skolegang. Hun har taget diverse korte kurser i "Culinary". Vil det være helt umuligt at få hende hertil efter de danske regler, henset til hendes uddannelsesmæssige situation?

Beklager meget mit delvist ustrukturerede indlæg, men jeg er bare meget i tvivl om, hvor jeg skal starte.

Alle input og kommentarer modtages med kyshånd!

mhg

Re: Familiesammenføring med filippinsk kvinde

Indlæg af mhg » 16.05.2026 07:26:23

Det vil absolut være nemmest at vælge EU-regler. Permanente boliger er svære at finde, men prøv at søge på 'wohnen auf zeit', det vil være lettere, men dog dyrere - og er ofte møbleret lejemål.

Hvor ofte har I kunnet besøge hinanden det sidste års tid? Det er vigtigt for såvel visum som for succes med at få 'tilladelse' til at blive gift, at I har haft fysiske møder et par gange.

?Når hun så er heroppe: Hvor kan jeg kigge efter de krav, som findes mht. at indgå ægteskab med person fra et ikke-EU/EØS-land?

https://familieretshuset.dk/emner/inter ... uropaeoes/
mhg
Juniorrådgiver for ÆUG

Besvar