Min udenlandske kæreste er gravid og ønsker opholdstilladelse i DK

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
GreatDaneland

Min udenlandske kæreste er gravid og ønsker opholdstilladelse i DK

Indlæg af GreatDaneland » 30.05.2024 22:11:27

Har en kæreste som kommer fra Thailand og vi vil gerne bo sammen i Danmark. Hun er gravid og vi er lidt forvirrede når det kommer til familiesammenføring og statsborgerskab.
Det er ikke muligt at blive gift og søge statsborgerskab den vej, da jeg langt fra har den økonomiske sikkerhed som skal stilles (Mener det var 106.000 DKK eller noget i den dur man skal sætte som garanti)
Min veninde er gift med en dansk mand og hun kommer også fra Thailand og hun fortalte mig at min kæreste kan ansøge om statsborgerskab fordi hun er gravid med vores barn uden vi bliver gift og uden det økonomiske krav? Hun nævnte en eller anden lovgivning som gjorde det muligt i 2022?
Jeg møder ikke kravet om arbejde i 3-5 år, men møder kravene til uddannelse.

Håber der en som kan hjælpe :)

mhg

Re: Min udenlandske kæreste er gravid og ønsker opholdstilladelse i DK

Indlæg af mhg » 31.05.2024 07:38:04

Din veninde eller du har fået noget endda meget galt i halsen! Man får IKKE dansk statsborgerskab, bare fordi man er forælder til et barn, som kan fødes dansk fordi den anden forælder er dansk statsborger. Der gælder helt de samme regler som for alle andre, krav om lovligt ophold i flere år, have opnået permanent opholdstilladelse, bestå danskprøver, bestå indfødsretsprøve, have fuldtidsarbejde i mindst 3 ½ år, ren straffeattest ...

Man kan derimod søge om opholdstilladelse som forælder til et barn, som der er dansk statsborger, og det er rigtigt at der i 2022 kom nye regler, MEN dem kan I ikke umiddelbart bruge til noget.

For at man kan bruge reglerne, skal man være etableret som familie, dvs. det danske barn skal bo sammen med begge sine forældre (hvoraf den ene er dansk statsborger og den anden er udlænding), og begge forældre skal være fælles om at tage sig af barnet. Det vil sige, at begge skal tage sig af barnets pasning og forsørgelse, og sørge for at det bliver beskyttet og har tag over hovedet.

Din kæreste kan altså IKKE søge om opholdstilladelse på grundlag af et endnu ikke født barn, når I aldrig har boet sammen. Der skal først skabes et afhængighedsforhold mellem barnet og jer begge.

En løsning kan være at I bliver gift og flytter til ENTEN et EU-land i mindst tre måneder (se vejledningen), ELLER bor en periode i Thailand sammen.
https://www.aegteskabudengraenser.dk/fa ... eureglerne
mhg
Juniorrådgiver for ÆUG

GreatDaneland

Indlæg af GreatDaneland » 31.05.2024 10:03:56

Beklager tror jeg fik rodet opholdstilladelse og statsborgerskab sammen.

Tænkte på opholdstilladelse i første omgang. Hvis hun anmoder om opholdstilladelse og bor hos mig, kan hun så forlænge sin opholdstilladelse når barnet er født?

mhg

Indlæg af mhg » 31.05.2024 11:00:42

Ja, men hun får ikke bare sådan lige opholdstilladelse. I skal giftes, for at hun overhovedet vil have en chance for det. Og som tidligere skrevet: I skal have etableret samliv, før hun kan bruge barnet som opholdsgrundlag.

Sikkerhedsstillelsen, som du skriver om, bliver nedsat til 57.000 kr. pr. 1. juli i år. Man skal dog ikke vise, at man har beløbet FØR ansøgningen et færdigbehandlet.

Men HVIS hun kan få visum, og hun sørger for at have de rigtige papirer med sig, behørigt oversat og legaliseret, kan I blive gift og søge om familiesammenføring. I skal så opfylde en række krav for at hun kan gøre sig håb om at få opholdstilladelse, og hvis det er åbenlyst at I ikke opfylder kravene, kan et afslag komme ret hurtigt. Det er altså usikkert om det er værd at satse på at hun kan komme, ansøge, og blive i mange nok måneder til at kunne føde i Danmark.

HVIS det lykkes, OG I har etableret et samliv før barnet bliver født - det skal være veletableret, et par uger er ikke nok - vil hun kunne søge om opholdstilladelse med barnet som opholdsgrundlag. Det er IKKE nok at I bliver gift og har et fælles barn, der SKAL være et længerevarende samliv mellem jer alle tre (som minimum så længe som barnet er gammelt).

Andre muligheder er som skrevet at blive gift, bruge EU-reglerne og tage en omvej over Tyskland eller Sverige, eller blive gift og bo en periode i Thailand.
mhg
Juniorrådgiver for ÆUG

Besvar