Help please Fra Uk til Dk via EU rette

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Thara

Help please Fra Uk til Dk via EU rette

Indlæg af Thara » 26.11.2008 21:24:18

Hej
jeg har nogen sporgelsmal ..
1) jeg har en Fremlejebolig, hver 6 mnt jeg forny den ny kontrakt har gort i 2 ar ( har Gemt All mit kontrakt papir indtil dag .

Udlændingeservice vil ikke Accpt Fremlejebolig ?

2) jeg har 3 born .. sam har danske pas..

3) Jeg har modtage sygedagpenge 1 ar

4) jeg arbejder nu full tid.
og modtage noget Tax credits
http://www.hmrc.gov.uk/taxcredits/arrivals-uk.htm

5) modtage born penge..
http://www.hmrc.gov.uk/childbenefit/index.htm

Vil mege gerne tilbag til dk.. med ægtefælle, hun pakistansk pas

MVh
Shabir

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 27.11.2008 16:31:34

De danske myndigheder (Udlændingeservice) må ikke stille nogle krav om, hvilken form for bolig, du har haft i UK. Eller hvilken form for bolig, du har, når du flytter tilbage til DK.

Teksten på Udlændingeservices hjemmeside omkring at være "reelt etableret" i et andet EU-land skal forstås på den måde, at hvis man har købt en bolig i det pågældende land eller lejet på tidsubegrænset kontrakt, så vil Udlændingeservice se dette som tilstrækkelig dokumentation for, at man har boet der.

Hvorimod har man fremlejet et værelse eller har man boet c/o hos noget familie, så "lugter" det lidt af proforma-adresse. Og i så fald må man forvente at blive taget ud til kontrol. Hvilket så bare vil sige, at man skal dokumentere sin bopæl.

Og det kan man f.eks. gøre ved at fremvise huslejekvitteringer eller ved at man ikke har haft rådighed over en bolig i Danmark, fordi man sagde den op, fremlejede eller solgte den, da man flyttede til udlandet. Eller måske i dit tilfælde ved simpelthen at vise sine lønsedler. For det er naturligvis ikke praktisk muligt reelt at bo i Danmark og samtidig passe et arbejde, som kræver, at man fysisk befinder sig i UK hver dag.

Den megen tekst på Udlændingeservice hjemmeside omkring at være "reelt etableret" handler derfor i praksis alene om, at man vil forsøge at forhindre folk i at opnå status som EU-borgere ved proforma at flytte deres adresse til Skåne eller Nordtyskland i en kort periode, medens de reelt bare er blevet i Danmark og har levet, som de plejede. Andet eller mere end det ligger der ikke i det, for Danmark har ikke LOV til at stille andre krav, end at folk skal have boet i et andet EU-land, og at de kan dokumentere dette.

Thara

Indlæg af Thara » 28.11.2008 21:09:23

tak for hjalpen godt info..

1) jeg flytter til uk pr ar siden.
jeg har haft Andelsbolig i dk indtil 2008 pa mit navn ..jeg har haft folkeregister i dk indtil 01/05/2008. nu har jeg Fremlejebolig til anden .. pa 2 kontrakt, og har slet mit folkeregister danmark..

2) kan det var problem for mig at na jeg sorger FS tilbag til Danmark ?

MVH
Shabir

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 29.11.2008 08:39:37

Nej det er intet problem. Du har så på papiret kun boet 7 måneder i UK, men det er også alt rigeligt. Jeg går ud fra, at du er tilmeldt folkeregistret i UK, for ellers havde du jo ikke lov til at være der så længe, og din ægtefælle kunne heller ikke få en opholdstilladelse.

Alting burde derfor være i orden, og I kan frit flytte videre til Danmark eller et hvilket som helst andet EU-land, nårsomhelst I måtte ønske det. Hvilket jo netop er hele meningen med reglerne om fri bevægelighed indenfor EU.

Det skal i princippet være lige så let at flytte fra London til Odense, som det er at flytte fra London til Edinburgh eller Leeds. Og det er det så også næsten, bortset fra at der stadig er noget mere papirarbejde, der skal ordnes.

Thara

Indlæg af Thara » 29.11.2008 14:54:38

Hej
her ind uk har vi ikke folkeregistret ?

bevise er lonsedler og papir from born penge ..lejekontrakt ,
Tlf. El Gas Bill ..

Skatopgorelse for ar .. os, v

MVH
Shabir

Besvar