At søge hos statsforvaltningen..

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Lm

At søge hos statsforvaltningen..

Indlæg af Lm » 26.11.2008 17:45:46

Hej, jeg har lige et spørgsmål, som jeg håber nogen kan svare på.

Jeg er dobbelt statsborger dansk/britisk, min mand og jeg bor i Sverige, hvor min mand har fået residence card for nyligt.
Vi vil gerne tilbage til danmark og har indgivet ansøgning via EU-retten hos udlændinge service. Her fik jeg oplyst, at vi kun kunne søge familiesammenføring med mig som dansk statsborger tilbagevendende fra et EU-land via EU-retten - ok det gjorde vi så.

Vi fik at vide, at ville vi søge under EU-retten, med mig som britisk statsborger, skulle vi søge hos statsforvaltningen, som har kortere ventetider. Men når jeg søger på den måde, ser det ud til, at jeg skal have adresse i Danmark først. Kan det passe? Jeg har en andelsbolig i Sverige og kan ikke umiddelbart flytte adresse. Nogen der ved mere om dette end jeg?

Mvh Lm
LM

Rina

Indlæg af Rina » 26.11.2008 18:02:52

Hej
Ja det er rigtig...du skal fremvise lejeligheds kontrakt når du søger hos statsforvaltning...men prøv og ring til dem og spørg hvad du skal gøre...det meget nemmere...

Lm

Indlæg af Lm » 26.11.2008 20:24:00

hmm.. det giver bare ikke helt mening, at man ikke skal have adresse når man søger hos udlændinge service, hvor ligger forskellen? Ja, det nok bedst at spørge dem selv, men har dårlige erfaringer med at søge råd hos udlændinge service og statsforvaltningen.
LM

Besvar