Hej!
Jeg har et simpelt spørgsmål -- tror jeg.
Min kæreste fra New Zealand bor lige nu på Working Holiday visum i Tyskland.
Jeg skal flytte til Tyskland næste år for at bo med ham. Dvs. jeg endnu ikke har aktiveret mine EU-rettigheder.
Han kommer på besøg i DK til jul (muligt pga. hans 3 "gratis" måneder i Schengen). Kan vi blive gift i DK over julen ( dvs. inden mine EU-rettigheder er aktiveret via ophold sammen i Tyskland), og senere -- i 2022 -- uden problemer søge familiesammenføring under EU-loven?
Kort sagt: kan vi gifte os i DK? Vi MÅ og SKAL søge FS under EU-lov, da vi ikke har råd til sikkerhedsstillelse eller kan leve op til boligkrav.
(Er klar over prøvelsesattesten, som selvfølgelig først skal rekvireres -- med lang ventetid ser det ud til)
Håber nogen kan hjælpe.
På forhånd mange, mange tak!
Kh S
Gift i DK inden aktivering af EU-rettigheder - et problem?
Re: Gift i DK inden aktivering af EU-rettigheder - et problem?
JA, eftersom han har lovligt ophold i Tyskland og Schengenområdet, kan I godt gifte jer i DK.
Tak Skaanebo !
Men -- jeg vil gerne have det skåret ud i pap -- vi kan så også stadig søge familiesammenføring under EU-lov?
Selvom vi først skal bo sammen i Tyskland til næste år.
Men -- jeg vil gerne have det skåret ud i pap -- vi kan så også stadig søge familiesammenføring under EU-lov?
Selvom vi først skal bo sammen i Tyskland til næste år.
I kan først søge opholdskort til din ægtefælle, når I opfylder betingelserne: I skal være gift (hvor i verden er underordnet), og du skal have gjort brug sf den frie bevægelighed til at have boet i et andet EU/EØS-land sammen med din ægtefælle. Sværere er det ikke.
Okay!
Jeg tror jeg er med på reglerne nu. Det kan ikke skade vores sag eller gøre det umuligt at søge FS under EU-lov, hvis vi bliver gift i Danmark.
Mange tak!
Jeg tror jeg er med på reglerne nu. Det kan ikke skade vores sag eller gøre det umuligt at søge FS under EU-lov, hvis vi bliver gift i Danmark.
Mange tak!