Spörgsmaal til Skaanebo angaaende id-kort

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
jerry
Geografisk sted: Tyrkiet/Sverige

Spörgsmaal til Skaanebo angaaende id-kort

Indlæg af jerry » 10.11.2008 08:38:02

Hej Skaanebo.
Jeg kan huske at du paa et tidspunkt fortalte mig at fra 2009 ville man kunne faa et svensk id-kort paa politistationen, hvis man havde f.eks dansk pas. Har du nogle links til dette?
Det er ikk fordi det gælder liv og död for at faa id-kortet, men som du sikkert selv ved, gör det tingene en del lettere. Vi kæmper stadig med at faa en ganske almindelig lönkonto til min mand, desværre uden hjælp.
Meget ærgeligt naar de svenske banker körer med nogle rigtig gode renter for tiden :lol:

azade
Geografisk sted: Danmark - indtil videre

Indlæg af azade » 10.11.2008 17:24:01

Jeg har også haft problemer med at købe ting uden id-kort. Derfor har jeg bl.a ingen telefon pt :(
Jerry har du selv en konto i en svensk bank, eller er det heller ikke muligt? (Jeg tænker her på, at det kan være et af de krav US stiller når de bedømmer om man har haft et reelt ophold i Sverige).

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 10.11.2008 22:39:25

Ja, den svenske regering har som sagt nedsat en tænketank, der kom med et forslag til ændrede regler for udstedelse af id-kort, men jeg har ikke hørt noget mere præcist om, hvornår vi kan forvente en forbedring af situationen

Mit bedste råd er stadig at have en dansk bank med en svensk samarbejdspartner, sådan så din danske bankrådgiver kan tage kontakt til sin svenske kollega og stå inde for, at du er den, du udgiver dig for at være, og i øvrigt er en god kunde i banken. Så går det hele noget lettere. Det handler meget om, hvem man har som rådgiver i sin bank med hensyn til at udvise fleksibilitet og eget skøn i sådan en sag. Hvis du er etnisk dansker går det nok også noget lettere, end hvis du er dansker med anden etnisk baggrund - desværre. Det går nok også noget lettere, hvis du bor i et lille samfund, end hvis du bor i en storby som Malmö. Det handler alt sammen om, hvor medgørlig din svenske bankrådgiver er.

For øvrigt kan man jo bestille telefonabbonnementer over nettet, så man undgår at skulle vise id inde i en butik. Så kommer problemet bare med posten, men dansk pas er altså også godkendt som legitimation hos posten, selv om der er nogle postmedarbejdere, der tror, at der med EU-pas kun menes svensk EU-pas, så gælder det altså alle pas fra EU-landene.

I øvrigt kan man sagtens oprette en svensk bankkonto alene med sit svenske personbevis af papir og et dansk pas/kørekort - problemet er alene at få et svensk id-kort

jerry
Geografisk sted: Tyrkiet/Sverige

Hej

Indlæg af jerry » 11.11.2008 10:01:50

Hej.
Jeg har danske bank, men har samtidig aabnet en konto i Skaane provinsbank, da de arbejder sammen med danske bank. Jeg bruger den dog ikk. Grunden til at jeg aabnede den var, at en medarbejder fra Skaanes provinsbank fortalte mig at hvis jeg gjorde det saa kunne jeg faa svensk id-kort. Efterfölgende fortalte en anden medarbejder mig saa at det kunne jeg ikk.
Med hensyn til at köbe ting og oprette ting, saa har vi oprettet internet gennem Com-hem, men der skal man vist nok bo i en bygning hvor der bruger Com-hem. Jeg ringede bare ind til dem og bestilte det, hentede det i den butik de sendte modemmet til og viste mit danske pas som legimitation. Saa det kan sagtens lade sig göre.

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 12.11.2008 15:57:00

Hvis Skånes Provinsbank har registreret din konto på dit svenske personnr. og ikke under dit danske, burde det kunne lade sig gøre, hvis du taler godt med både din danske og din svenske bankrådgiver inden for Danske Bank/Skånes Provinsbank, men det forudsætter naturligvis, at du faktisk bruger dine konti og viser dig en gang imellem i banken, så de genkender dig og får et godt forhold til dig som kunde

Besvar