Hej Forum,
Nu har mig og min mand snart været i Tyskland i 4 måneder, og vi skal snart vende hjem til DK. Vi glæder os, men er også en smule nervøse over ansøgningen, som vi snart skal have helt styr på.
Jeg bliver pludselig lidt usikker på, om vi har nok dokumentation.
Så overordnet set:
-Jeg er meldt ud af det danske register.
-Vi er bopælsregistreret på vores fremleje adresse hernede.
-Jeg har fremlejet min bolig i de 4 måneder vi har været væk med en TIDSBEGRÆNSET fremlejekontrakt, som er godkendt af mit boligselskab - overførelse hver måned på min konto.
-Jeg har haft arbejde 32 timer om ugen (været arbejdstager), arbejdskontrakt har jeg, arbejdsplaner osv. Dog pga. corona har jeg været sendt hjem med 80% løn på Kurzarbeitergeld (det har jeg også dokumentation på).
-Vi har haft brugt vores kort hver dag ved indkøb, dagligvare osv.
-Vi har begge haft sygeforsikring ved AOK, vi har sågar bestilt tid ved tandlægen her for ekstra dokumentation.
-Jeg har betalt min skat her i Tyskland. Skattenummer til os begge.
-Haft indbo og ansvarsforsikring tegnet på vores fremlejeadresse på os begge, jeg har vores policy info.
-Vi har været tilmeldt i Fitness og jeg har en kvittering på indmeldelsen.
-Vi er blevet meldt ind på Dansk Centralbibliotek for Sydslesvig, fået et lånerkort, og har lånt bøger med kvitteringer.
-Min mands EU opholdskort er godkendt. (vi har også de 8 dokumenter, som vi skulle sende ind for at blive godkendt).
-Min mand har fået arbejde på 40-45 timer om ugen, som han har dokumentation på.
-Haft fremlejet en TIDSBEGRÆNSET lejlighed med begges navn på lejekontrakten. Vi har betalt huslejen på fremlejen over banken hver måned.
-Jeg har opkaldsliste hjem til DK fra Tyskland hver måned. Pga. Corona har jeg kun været i DK 3 gange, hvor jeg har brugt min eget kort de to af gangene. (tænkte at SIRI måske ville synes, at det var lidt urealistisk slet ikke at komme hjem til DK på 4 måneder.)
Det er alt, så vidt jeg lige husker. Vi har fx. ikke oprettet en tysk bank konto, eller et mobil abononement heller. Vi har ikke haft en tysk bil.. MEN nu bliver jeg altså lidt nervøs. Er ovenstående nok til SIRI for at blive godkendt i DK? Hvad synes I? Har I andet man kan gøre?
Grunden til, at jeg er nervøs er, at vi har haft en tidsbegrænset fremleje MED forbrug inkl i huslejen. Dder er lavet en lejekontrakt mellem os og udlejeren, og vi har også fået lavet en Wohnberechtigungsschein. På den, har vi et stempel fra boligselskabet over at lejeaftalen er indgået mellem mig og min udlejer og det er OK med dem. Men hver måned kan man jo af den årsag ikke se forbruget, wifi, el osv. Er det nok at have en fremlejekontrakt begrænset på 4 måneder? Vil SIRI være utilfreds med, at de ikke kan se vi fx. betaler el vand varme, da det står til at være inkluderet i huslejen?
- Vil SIRI stadig betragte mig som arbejdstager, selvom jeg er gået hjemme under coronavirussen (jeg er jo ikke blevet sagt op)?
- Ser det dårligt ud, at min kontrakt på min egen lejlighed er tidsbegrænset og fremlejet i præcis samme tidsperiode, som jeg også har haft tidsbegrænset fremlejet i Tyskland? Så de vil se, at det hele tiden har været planen at vende hjem efter 4 måneder..
-Tror I jeg har nok dokumentation, for at de synes jeg har etableret et reelt ophold?
På forhånd tak for hjælpen,
fra en lidt nervøs og lidt fortivlet ung dame,
EH
Nok dokumentation og spg. vedr. fremleje.
-
mh1
- Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
- Kontakt:
Re: Nok dokumentation og spg. vedr. fremleje.
Det burde SIRI gøre: https://www.altinget.dk/misc/Notat%20om ... gheder.pdf
"Hvor længe en EU-statsborger, der mister sit arbejde, kan opretholde status som arbejdstager, beror på en konkret vurdering af, om den pågældende opfylder de EU-retlige betingelser herfor. Efter EU-opholdsbekendtgørelsens § 3, stk. 2, kan en EU-statsborger bevare sin status som arbejdstager eller selvstændig erhvervsdri- vende i tilfælde af midlertidig sygdom, overgang til erhvervsuddannelse og i tilfæl- de af uforskyldt arbejdsløshed. I tilfælde af uforskyldt arbejdsløshed efter beskæf- tigelse af under 12 måneders varighed bevares status som arbejdstager eller selv- stændig erhvervsdrivende i 6 måneder."
Din plan er helt efter loven, og burde ikke skabe problemer.
Din dokumentation ser fin ud. Selv indfødte tyskere bruger ofte pre-paid, da abonnementer er uforskammet dyre og bindende for to år, og abonnement er ikke påkrævet, kun et eksempel på hvad der kan bruges som dokumentation.
"Hvor længe en EU-statsborger, der mister sit arbejde, kan opretholde status som arbejdstager, beror på en konkret vurdering af, om den pågældende opfylder de EU-retlige betingelser herfor. Efter EU-opholdsbekendtgørelsens § 3, stk. 2, kan en EU-statsborger bevare sin status som arbejdstager eller selvstændig erhvervsdri- vende i tilfælde af midlertidig sygdom, overgang til erhvervsuddannelse og i tilfæl- de af uforskyldt arbejdsløshed. I tilfælde af uforskyldt arbejdsløshed efter beskæf- tigelse af under 12 måneders varighed bevares status som arbejdstager eller selv- stændig erhvervsdrivende i 6 måneder."
Din plan er helt efter loven, og burde ikke skabe problemer.
Din dokumentation ser fin ud. Selv indfødte tyskere bruger ofte pre-paid, da abonnementer er uforskammet dyre og bindende for to år, og abonnement er ikke påkrævet, kun et eksempel på hvad der kan bruges som dokumentation.
mh
Rådgiver for ÆUG
Rådgiver for ÆUG